$
בורסת ת"א

ראיון כלכליסט - מנכ"ל ספאנטק: "נגדיל ב־20% את יכולת הייצור בארה"ב"

מנכ"ל ספאנטק מרוצה מהמפעל בארה"ב. לטענתו, עד כה המפעל תרם לרווחיות ובשנה הבאה הוא גם יביא להתייעלות תפעולית. גידי קרסני: "אנחנו עושים מאמצים להגדיל הסחירות במניה, אבל זה לא תמיד בשליטתנו"

רחלי בינדמן 08:4219.11.09

בתחילת החודש פרסמה חברת ייצור הבדים הלא ארוגים ספאנטק, שבשליטת חזי ניסן, את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי. החברה הציגה גידול מרשים של 23% בהכנסות ורשמה רווח נקי של 19 מיליון שקל - גידול של יותר מפי 11 בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אך תוצאות יפות אלה אינן היחידות שהעלו את החברה לכותרות באחרונה.

 

ביוני האחרון עלה שמה של ספאנטק לכותרות בעל כורחה. זאת לאחר שנודע כי קרן המנוף שהקים משרד האוצר, KCPS, מנהלת מגעים להשקעה של כ־50 מיליון שקל בחברה־האם ניסן כדי למחזר חוב. בתמורה להשקעה אמורה קרן המנוף לקבל מניות של יצרנית המגבונים ספאנטק כביטחונות. מנכ"ל ספאנטק גידי קרסני העדיף לא להתייחס לעסקה זו ואמר: "מדובר בעסקה בין הקרן לבין בעל השליטה והעסקה גם לא סגורה".

 

הורדת הדירוג - לא מוצדקת

 

ב־2004 יצאה החברה להנפקה שבה גייסה כ־80 מיליון שקל במניות וסכום דומה בהנפקת שתי סדרות אג"ח.

 

מה היה הרקע להנפקה?

"היה לנו תכנון אסטרטגי להגדיל את כושר הייצור של החברה כדי להמשיך את התרחבותה וצמיחתה. היתה זו גם תקופה נוחה להנפקות שאפשרה לנו לגייס את הכסף בקלות. בנוגע לגיוס איגרות החוב קורה לפעמים שמגייסים כסף לאו דווקא כי צריכים, אלא כי אפשר".

 

מידרוג הורידה את דירוג האג"ח שלכם מ־A2 ל־A3.

"הסיבה שהדירוג ירד נובעת ממדיניות חלוקת הדיבידנדים. קיבלנו החלטה לחלק דיבידנד בשיעור שלא יפחת מ־25% מהרווח הנקי השנתי. מצד שני, הוציאו אותנו מרשימת מעקב ונתנו לנו אופק יציב. אני חושב שהורדת הדירוג היתה יותר עניין של לחץ ציבורי בנושא איכות הדירוגים של חברות הדירוג. אנחנו חושבים שההורדה אינה נכונה, והתוצאות של הרבעון הנוכחי מוכיחות שלא היתה לה הצדקה".

 

הקמת המפעל בארצות הברית עלתה לכם כ־50 מיליון דולר. למה להקים קו ייצור נוסף דווקא בארה"ב?

"השיקול לגבי ארה"ב היה שיקול אסטרטגי מוגדר. הקווים הקיימים שלנו בטבריה ובקיבוץ שמיר כבר עבדו באופן מלא על בסיס מתכונת של 24/7. הבנו שאם אנחנו רוצים להמשיך לצמוח, חייבים קיבולת לייצור ודרוש עוד קו. בדקנו בהסתכלות עולמית היכן צפויה ההתפתחות הבאה של הבדים הארוגים והבנו שמדובר בארה"ב. השוק הבא שיצמח, ובגדול, זה ארה"ב. הקמת מפעל בארה"ב חוסכת לנו, כמובן, הובלה ימית יקרה, ומאפשרת לנו להיות זמינים ללקוחות ויותר גמישים בזמני אספקה, כך שאם הם צריכים אספקה דחופה, ברור שיש יתרון לנוכחות המקומית שלנו".

 

אתם מרוצים מהמפעל בארה"ב?

"אנחנו מאוד מרוצים. כבר כמה רבעונים ההשקעה נותנת את תרומתה. מדובר בהשקעה טובה שבוצעה בזמן ובמקום הנכונים. היכולת שלנו לתפעל את הקו במהירות יחסית ולייצר סיטואציה שהעובדים לומדים יחסית מהר להפעיל את הקו באופן יעיל, תורמת לרווחיות החברה. בשנה הבאה אנחנו סבורים שיהיה גידול של 20% ביכולת הייצור, ואנחנו כל הזמן עובדים על התייעלות תפעולית".

 

באוגוסט 2007 פרסמה החברה תשקיף מדף לגיוס אג"ח בהיקף של עד 200 מיליון שקל, אולם בעקבות המשבר הוא לא התבצע. "חשבנו שנצליח לגייס ולעשות עם זה משהו, אבל התקופה לא היתה כל כך טובה. היו סימני שאלה לגבי כמה דברים שלא היה ברור לנו איך יתפתחו. רצינו לבצע עוד מהלך של גידול בקווי הייצור", מספר קרסני.

 

לוטשים עיניים לאזורים נוספים?

"השוק בארה"ב צומח והביקושים בו גבוהים במיוחד. אזור גיאוגרפי נוסף שצומח ויצמח הוא המזרח הרחוק. אנחנו עוקבים כל הזמן אבל כרגע תחום הבדים הלא ארוגים מתפתח שם בעיקר ברמה של מוצרי בסיס שפחות מעניינים אותנו. אנחנו רוצים שווקים שהביקושים בהם היא לרמת מומחיות גבוהה יותר עם ערך מוסף שאנחנו יכולים לתת".

 

"לא הרגשנו את המשבר"

 

האם המשבר השפיע על הפעילות?

"כשהתחיל המשבר, לא היה לנו ברור אם ישפיע או לא. נערכנו בהתאם, עשינו תוכנית לקיצוץ בהוצאות, וזאת מתוך הערכה שאנחנו פועלים בתחום צריכה שעלול להיפגע כמו כל תחום אחר. בפועל, המשבר לימד אותנו שאנשים רואים במגבונים מוצר בסיס ולא היתה ירידה בצריכה, אלא אולי מעבר למגבונים איכותיים פחות. לכן לא הרגשנו כלל את המשבר".

 

ביוני לקחתם על עצמכם התחייבות לשמירה על אמות מידה פיננסיות כלפי הבנקים.

"גייסנו הלוואות בעיקר לתמיכה בהשקעות לציוד שאנחנו עושים לאורך הזמן ולצורך גידול בהון החוזר כתוצאה מהגדלת הפעילות. בבנקים לחוצים בעקבות המשבר העולמי, וועדות האשראי שלהם הקשיחו את התנאים. הם דרשו אמות מידה שלא חשבנו שלא נוכל לעמוד בהן, ומכיוון שזה הקל עליהם לתת לנו את המימון, הסכמנו".

 

לקחתם עושה שוק כדי להגדיל את הסחירות במניה. יש עוד מהלכים?

"אנחנו עושים כל מאמץ לגרום להגדלת הסחירות, כולל במצגות לשוק ההון, כדי להניע משקיעים פוטנציאליים לחברה. זה לא תמיד בשליטתנו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x