ויזה כאל השעתה בכירים בחברה בעקבות קנס של ארגון ויזה אירופה
על החברה הוטלו סנקציות כספיות של כ-9 מיליון יורו, שעוד עלולות לגדול. הסיבה: ריבוי חיובים חוזרים על ביטול עיסקאות. רשיון הסליקה של החברה עלול להישלל בעקבות הפרשה
חברת כרטיסי האשראי כאל נקנסה בכ-9 מיליון יורו על-ידי ארגון "ויזה אירופה" – כך הודיע הבוקר (א') בנק דיסקונט, המחזיק ב-71.8% ממניות כאל, בהודעה מיידית לבורסה לניירות ערך בתל אביב. הקנס הוטל עקב ריבוי חיובים חוזרים בגין ביטולי עסקאות, בעיקר בתחום ענף תוספי המזון, שנסלקו עד סוף אוגוסט באופן אלקטרוני על-ידי חברה בת של כאל – "כאל אינטרנשיונל". חיובים חוזרים בגין ביטולי עסקאות מתרחשים כאשר לקוח רוכש מוצר באינטרנט ולאחר מכן מתחרט שרכש אותו, ומבטל את העיסקה.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
ארגון ויזה אירופה הודיע לכאל כי הוא מצפה ממנה לפעולה נמרצת וקפדנית לטיפול בחריגות וליישום תכנית הפחתת הסיכונים לה היא מחויבת תוך תקופה של שלושה חודשים המתחילה ב-1 בדצמבר. במידה וכאל לא תעמוד בתוכניות ותחרוג מכללי הארגון - עשויה להישקל שלילת רישיונה לסליקה בינלאומית. הדיווח המיידי של דיסקונט מציין כי "במקרים קיצוניים ביותר, עשויה להישקל הפסקת חברותה של כאל בארגון ויזה אירופה".
לפי הדיווח המיידי, "כאל נקטה ונוקטת שורה של צעדים על מנת להבטיח עמידה בכללי ארגון ויזה אירופה ובתוכנית הפחתת הסיכונים. בין השאר, החליט דירקטוריון החברה בישיבה ביום חמישי האחרון על השעייתם המיידית של נושאי משרה בכירים מסוימים בכאל אינטרנשיונל. לאור האמור, להערכת החברה הסיכוי להתממשות הסיכון לשלילת רשיון הסליקה הבינלאומית הוא נמוך, והסיכוי לשלילת חברותה בארגון קלוש ביותר". באחרונה עזב את תפקידו סטיב גרינספן, מנכ"ל כאל אינטרנשיונל, על רקע הפרשה הזו.
כאל ציינה כי סנקציות כספיות נוספות עלולות להיות מוטלות עליה בגין חיובים חוזרים מחודש ספטמבר 2009 ואילך, שסכומן לא יעלה על כ-3 מיליון יורו. החברה ציינה שבהתאם להסכמים עם בתי העסק, יש בידה לחייב את בתי העסק הרלוונטיים בעלות הסנקציות הכספיות, ואי לכך בשלב זה ועל פי הידוע לחברה, אין לה חשיפה כספית מהותית בגין סנקציות אלה. "החברה נוקטת בתכנית הפחתה לצמצום החיובים החוזרים לרמות הקבועות בכללי ארגון ויזה אירופה", נאמר בהודעה.
מנכ"ל כאל, בעז צ'צ'יק, אמר הבוקר ל"כלכליסט" כי "בחודשים האחרונים אנחנו בתהליך אגרסיבי ומואץ מול ארגון ויזה אירופה כדי לעמוד בשלב הקצר ביותר בדרישות ולהגיע להפחתה משמעותית של הסיכונים".