יו"ר בזן נגד המדינה: "לא נשקיע שקל נוסף בהפחתת הזיהום - עקב אי הנחת צינור הגז"
יוסי רוזן תוקף: "המדינה לא יכולה לדרוש דבר, כל עוד לא הניחה צינור גז טבעי כפי שהבטיחה לנו"
"לא יעלה על הדעת שהמדינה תפעל עקום", אומר יוסי רוזן, יו"ר דירקטוריון בזן, בהתייחסו לעיכוב בהנחת צינור הגז הטבעי שאמור להגיע, בין השאר, למפעלי החברה בחיפה. "על פי לוח הזמנים המקורי הצינור כבר היה אמור להיות מונח, אבל מכיוון שלא היתה יד מכוונת וכל משרד אמר משהו אחר, זה לא קרה עדיין". רוזן מפנה אצבע מאשימה ספציפית למשרד להגנת הסביבה, ש"הגדיל לעשות וטען שאם יש מחדל בהנחת הצינור זה לא מעניין אותו, ולכן בתוך 18 חודשים אנחנו מחויבים להשקיע 250 מיליון דולר בהתקנת סולקנים".
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
העמדה שמציג רוזן מול המדינה היא תקיפה, והוא לא מהסס להציב לה אוטימטום: "אם מישהו חושב שהמדינה תגלגל את הבעיה לפתחנו הוא טועה. יש לנו עילת תביעה מול המדינה, ואם מכרו לנו את בזן עם הבטחה לצינור גז אז נתעקש עליו. לולא ההבטחה שנתנה המדינה במעמד המכירה, שיונח צינור גז עד תחילת 2009, החברה לישראל לא היתה רוכשת את בזן".
רוזן, שמכהן גם כיו"ר הזכיינית רשת, הוא חבר בתנועה לשינוי שיטת השלטון, ומוצא, לדבריו, קו משיק בין התנהלות המדינה בנושא צינור הגז לבין דרך טיפולה בנושאים אחרים. "מדינה לא צריכה להתנהל ככה. שרים מתחלפים כתוצאה מהשיטה הפוליטית, אבל אם כמו בכל מדינה מתוקנת היה חוק שמנכ"ל משרד מתמנה לקדנציה אז אפשר היה לעבוד. יש בשירות המדינה אנשים מוכשרים, ואם הם היו יודעים שהם לא מתחלפים כל תקופה זה היה נראה אחרת. אבל אם כל שנה מתחלף שר אתה נתון למצב של אי־ודאות -אתה מנהל משא ומתן עם שר, אומרים שייחתם מזכר בשבוע הבא ופתאום השר מתחלף.
"אני לא מדבר על הצד הפוליטי שהוא אסון-אין רציפות בהחלטות. חייבים להבין שאני מייצג גם את המגזר העסקי בנושא, שרוצה לדעת מה המדיניות, כי אם אין ידיעה ברורה אי אפשר להתנהל", הוא אומר.
בדיקטטורה היה טוב יותר
בשנת 2007 נמכרו 46% מבית הזיקוק לנפט לחברה לישראל. במעמד הרכישה הובטח לחברה שעד תחילת 2009 תעביר המדינה צינור גז טבעי לאזור מפרץ חיפה, מה שיאפשר להמיר את השימוש במזוט וסולר במפעלי האזור לשימוש בגז טבעי ובכך לצמצם את רמת זיהום האוויר באזור.
אולם עד היום לא הצליחה מדינת ישראל להגיע לפשרה עם התושבים הדרוזים בנוגע לפיצוי על העברת צינור הגז בשטחם בואכה מפרץ חיפה, מה שמעכב את הגעת הגז הטבעי לאזור. כמו כן, לאחרונה הוציא השר לאיכות הסביבה גלעד ארדן צווים שדורשים מבזן לצמצם את פליטת המזהמים באזור, בין השאר על ידי התקנת סולקנים ומסננים. לפי ארדן, הסיבה לצווים פשוטה: נכון להיום לא ברור מתי -אם בכלל -יגיע צינור הגז למקום, מה שלא מסיר אחריות מבעלי בית הזיקוק להשקיע במתקנים מיוחדים להורדת רמת הפליטות.
בדבר אחד אין ספק - זן מאוד מתוסכל מכל הסיטואציה: "אמרתי לארדן שהוא זורק עליי את כל הבוץ: 60 שנה המדינה לא עשתה כלום ואתה רוצה שבתקופה של שנתיים ננקה את הכל? לא יכול להיות שחצי שעה אחרי ההסכם המדינה מאשימה אותנו במחדלים שלה".
לדברי רוזן, עיכוב הנחת צינור הגז עולה לבזן כמיליון שקל ליום וכן מפריע לה לפתח את עסקיה האחרים.
"בנובמבר 2007 הצגנו תוכנית אסטרטגית שכוללת השקעה של 270 מיליון דולר בשיפור איכות הסביבה, לרבות רצון לרכוש ולהפעיל פצחן מימני", הוא אומר. הפצחן המימני אמור לגוון את סל המוצרים של בזן, שכולל כרגע בעיקר תזקיקי סולר ומוצרים לתעשיית הפטרוכימיה.
"חייבים להבין שהפעלת הפצחן מבוססת בעיקר על גז טבעי, ובלי הצינור כדאיות הפעלת הפצחן המימני נמוכה. כבר ערכנו את כל הבדיקות והתקנו את כל המכשור והתשתית המתאימים, ואם הצינור מגיע מחר בבוקר לאזור מפרץ חיפה אנחנו יכולים להתקדם בתוכניות שלנו באופן מיידי", אומר רוזן.
לדבריו, בעבר פנתה החברה בבקשה לכנס את ועדת השרים לענייני כלכלה שתפעל בנושא הנחת הצינור. "קיבלנו תגובה לקונית מאיזו פקידה בלשכה שהמכתב התקבל ויטופל. אולי צריך לשחרר את ראש הממשלה מהעיסוק בכל העניינים האלה. אולי הסמכות בנושאים כלכליים צריכה ליפול על שר האוצר או על המשנה לראש הממשלה. אני צריך להילחם על אינטרס התעשייה כולה באזור המפרץ. יש תחנה של חברת החשמל באזור שמושבתת ו־150 איש יושבים בבית. בימים של מיתון אנחנו באים עם תוכנית השקעה של חצי מיליארד שקל ואנשים אדישים. לא מעניין אף אחד".
מה אתם הולכים לעשות עם הדרישה של ארדן?
"דיוויד פדרמן (מבעלי החברה - ל"ג) ואנוכי הודענו לארדן שהחברה לא תשקיע שקל נוסף בנושא".
אין רצון מצד המדינה לסיים את הסכסוך ולקדם את הנחת הצינור?
"הבעיה היא לא חוסר רצון אלא ניגודי עמדות בין המשרדים. ממה שנאמר לנו היה אפשר להתגבר על מחלוקות הדרוזים אם היו מעתיקים את תוואי רכבת העמק. אבל שר התחבורה אמון על הרכבת ושר התשתיות אמון על הגז. ארדן לא אמור לפתור את התיאום הבין־משרדי. הבעיה היא רק התיאום, וזה משהו שמוביל את חוט שדרת השלטון ב־50 השנה האחרונות. פעם היתה דיקטטורה - אמר השלטון תעשו ועשו. היום זה לא רק שר אחד אלא רב־תחומי, ובסוף זה מתגלגל למשרד ראש הממשלה".
אייל גבאי יסדר
התפתחות בעניין הצינור שמשאירה מקום לאופטימיות היתה שלשום, אז הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו למנכ"ל משרדו אייל גבאי למצוא בתוך חודש פתרון לסכסוך עם הדרוזים (ראו מסגרת).
נתיבי גז (נתג"ז), שאמונה מטעם המדינה על הנחת תשתית הצינורות, כבר הציגה לפני כמה חודשים שלוש חלופות בפני שר התשתיות עוזי לנדאו, לרבות העתקת תוואי הצינור כך שיעבור דרך טבעון. מהלך זה אולי יפתור את המחלוקת בין הדרוזים למדינה, אבל יעכב את הגעת הגז למפרץ חיפה ב־30 חודשים.
"הדרוזים אזרחים נאמנים, ואני לא אומר את זה לצורכי מו"מ. שירתתי איתם במלחמות. הם מחזיקים בקרקעות באזור רגיש, אבל הבעיה היא כלכלית ולא לאומית, ובטח לא צריך להפוך אותה ללאומנית", אומר רוזן, "מצד שני, ואף על פי שאני הצרכן, אני אומר שלא הוגן לתת להם את מלוא הדרישות הכספיות שלהם. יש להביא בחשבון את האינטרס של המדינה והדרוזים. אולי ייקחו מישהו מקובל על כולם שיפשר בין הצדדים, שהרי בסוף יגיעו להסכם וזהו. דחייה של נתג"ז ב־30 חודשים זה אסון".
לדבריו, עד לפני כמה ימים הוא היה פסימי לגבי הסיכוי של הסכסוך להסתיים, אבל כעת הוא אופטימי יותר. "לא ידעתי אם הדיון בנושא אכן יתקיים. מספיק שתהיה פגישה פוליטית כדי שזה יידחה. אם מטילים על אייל גבאי - שאני מכיר אותו מפורום משותף - את המשימה, הוא יכול להצליח. אני רוצה לקוות שמנכ"לי המשרדים יסייעו לו. אני אופטימי מעוד שתי סיבות: הראשונה היא שראש הממשלה קיים פגישה בנושא, כלומר יש לו אחריות לאומית למציאת פתרון, וכן כי הנחת הצינור היא אינטרס משותף של כל הצפון. מדובר בצינור גז שהוא חמצן, כיוון שבהיעדרו כל מפרץ חיפה ימשיך לצרוך מזוט. עודד טירה (נשיא התאחדות התעשיינים - ל"ג) אמר שאם לא יגיע גז הוא יסגור את מפעל פניציה".
"אם לא ייפתר נפנה לבג"ץ"
צינור הגז שלא מגיע למקום פוגע גם ביכולת בזן, כמו גם מפעלים אחרים, לנהל מו"מ עם ספקי הגז למדינת ישראל. קידוחי הגז של נובל אנרג'י ודלק אנרגיה, בבעלות יצחק תשובה, מרוחקים רק כמה עשרות קילומטרים מאזור מפרץ חיפה, אולם בהיעדר החלטה להעביר את הצינור בזן לא יכולה לתכנן אסטרטגיית רכישה של גז.
לדבריו, "אם אחרי 30 יום גבאי יאמר שאין פתרון, נפעל בכל האמצעים שעומדים לרשותנו, כולל פנייה לבג"ץ, כדי שהמדינה תקיים את הבטחותיה מיום מכירת בזן. המטרה שלנו היא לא לזהם את הסביבה. כשהגיע המשבר הכלכלי אמרנו לכולם לעצור את כל ההשקעות פרט לנושא איכות הסביבה. אפילו רציתי להרוס את הלבניות (ארובות הזיקוק הישנות - ל"ג) בחיפה רק כדי שהם לא יהיו סמל".
דובר העמותה להגנה על קרקעות הדרוזים מסר בתגובהלכתבה: "בעלי הקרקעות הדרוזים ניאותו מרצון טוב לתרום את חלקם למדינה גם בעניין זה. לכן, הם הגיעו להסכמות עם שרי ממשלת ישראל הקודמת, בתיווכו של השר בנימין בן אליעזר, שלפיהן הם אפשרו מעבר צינור הגז באדמותיהם. הואיל וגם במקביל לצינור הגז אמורים לעבור באדמותיהם מסילת רכבת העמקים ועוד מספר פרויקטים לאומיים, הם הגיעו לכלל הסכמה שלפיה הם יפוצו בעבור כך וכפי שהוסכם עם כל השרים.
דא עקא, ממשלת ישראל הנוכחית התעלמה כליל מאותן הסכמות, והחלה מחדש בניהול מו"מ איתם, תוך ניסיון לכפות עליהם את מדיניותה בכוחניות, מה עוד שבביקור האחרון שערך בדלית אל כרמל, הודיע שר התשתיות לבעלי הקרקעות כי העיכוב בהשלמת הפרויקטים נגרם ע"י שר התחבורה ישראל כץ.
בעלי הקרקעות הדרוזים מעוניינים בפתרון הבעיה יותר מכל, ובמיוחד מבעלי העניין שהוזכרו בכתבה – זאת במקום להציג אותם כאבן נגף המונעת את הולכת צינור הגז".