אג"ח עולמית: וולוו - השבדי שורד
כדאי לשים לב לאג"ח של ענק המכוניות, למרות הפסדיו הצורמים מתחילת השנה
תעשיית כלי הרכב נקלעה למשבר חמור כפועל יוצא של המיתון העולמי. עם זאת, המשבר גם יצר הזדמנויות השקעה מעניינות באפיק איגרות החוב של חברות מסוימות בענף.
דוגמה טובה היא תאגיד וולוו, המייצר סוגים שונים של כלי רכב, מנועים למטוסים ולכלי שיט ואף רכיבים לתעשיית החלל של האיחוד האירופי. חברת וולוו נוסדה בסוף שנות העשרים של המאה הקודמת על ידי שני טכנאים שבדים, שרצו לייצר מכונית שתתאים לאקלים המקומי הקשה. כיום מעסיק התאגיד כ־92 אלף עובדים ברחבי העולם מהמטה הראשי הממוקם בגטבורג שבשבדיה.
ב־1999 מכר וולוו את חטיבת כלי הרכב שלו לפורד האמריקאית תמורת 6.5 מיליארד דולר. כשנתיים לאחר מכן הוא רכש את חטיבת כלי הרכב התעשייתיים של רנו והחל לספק מגוון שירותי מימון והלוואות ללקוחות הרוכשים את מוצריו.
תאגיד וולוו נסחר לפי שווי שוק של 21.6 מיליארד דולר, וההון העצמי שלו מסתכם ב־9.7 מיליארד דולר. היחס בין ההון העצמי למאזן עומד על 0.2 והיחס בין החוב להון העצמי עומד על 1.48. פירוש הדבר הוא שלוולוו התחייבויות הגבוהות בכ־50% מהונו העצמי.
בשלושת הרבעונים הראשונים של 2009 הסתכמו הכנסותיו ב־20 מיליארד דולר, ירידה של 45.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בטור הרווחים נרשם הפסד של 1.6 מיליארד דולר, לעומת רווח של 1.8 מיליארד דולר בתקופה המקבילה.
לפני כחודש הנפיק וולוו אג"ח דולרית לשש שנים שנענתה במלואה. האג"ח מחלקת מדי שישה חודשים ריבית בשיעור שנתי של 5.95%. חברת סטנדרד אנד פור'ס קבעה לתאגיד דירוג איתנות פיננסית BBB, והתשואה לפדיון של האג"ח עומדת כעת על 5.68% (ברוטו).
אין ספק שעל וולוו עוברת תקופה קשה, והפסדיו מתחילת השנה מחקו כמעט לגמרי את רווחי 2008. אבל באחרונה חלה עלייה קלה בהיקף ההזמנות - בעיקר מברזיל ואסיה - ולכן אנו סבורים שהאג"ח מהווה הזדמנות השקעה. עם זאת, אנו ממליצים שהחשיפה לאג"ח של וולוו לא תעלה על 5% מכלל הנכסים בתיק ההשקעות.
הכותב הוא יועץ השקעות ביובנק. האמור אינו בגדר ייעוץ השקעות. הכותב עשוי להחזיק בניירות הערך המוזכרים לעיל