המיזוג שיטלטל את הרגולציה: האם סלקום תקנה את נטויז'ן?
נוחי דנקנר מכין את הקרקע לעידן התקשורת החדש. על רקע מהלכים מתגבשים בשוק, כמו מכירת מירס ושיחות בין פרטנר לסמייל, הודיעה סלקום כי היא בוחנת מיזוג עסקי עם נטוויז'ן. הרגולטורים, מצדם, אינם מתכוונים לעמוד מהצד
השינויים בשוק התקשורת מבעבעים מתחת לרגולציה. סלקום הודיעה היום (ג') לבורסה כי היא נמצאת בבחינה ראשונית של שיתופי פעולה עם נטוויז'ן, שעשויים להוביל לשינוי ארגוני בין החברות - רמז לאפשרות למיזוג באמצעות רכישה של נטוויז'ן בידי סלקום. אף שהרגולציה הנוכחית אוסרת על מיזוג שכזה, התסריט עצמו מועלה לאחרונה ביתר שאת לאור המהלכים המסתמנים בשוק התקשורת: רכישת סמייל 012 בידי פרטנר ורכישת מירס בידי הוט, סמייל או אחת מחברות הסלולר.
סלקום מסרה בהודעתה היום כי המהלכים הנבחנים אינם עולים בקנה אחד עם הרגולציה הנוכחית, ולכן אין ודאות כי המהלכים אכן יגיעו לידי מימוש. על פי רישיון חברות הסלולר, חברת הסלולר אינה מורשית להחזיק נתח כלשהו בחברה המעניקה שירות שיחות בינלאומיות, מתוך כוונה שאלה אמורות להתחרות זו בזו. מעבר לכך, שתי החברות - נטוויז'ן וסלקום - נמצאות בשליטת קבוצת אי.די.בי , וצריכות להצדיק מהלכים שכאלה באמצעות ביצוע פעולות שישקיטו את טענותיהם של בעלי המניות.
משרד התקשורת והרשות להגבלים עסקיים אמנם הצהירו בעבר על התנגדותם לחלק מהתסריטים (רכישת מירס בידי חברת סלולר, למשל), אך אין ודאות כי אותם תסריטים לא יתגשמו בסופו של דבר. לנוכח השינויים בשוק התקשורת, והאפשרות להתחזקות חלק מהקבוצות הקיימות (באמצעות רכישה של מירס בידי פלאפון מקבוצת בזק, או רכישת מירס בידי הוט, למשל), בקבוצת אי.די.בי מבקשים להתכונן למאבק מחודש מול הרגולטור על האפשרות לרכישת נטוויז'ן על ידי סלקום.
לקראת האסיפה מחר
ההודעה יצאה דווקא עכשיו ככל הנראה בגלל רצון החברות עצמן ובעלי השליטה למנוע טענות עתידיות מצד בעלי מניות אחרים של שתי החברות בנוגע לאי־דיווח נאות של עניינים עסקיים. מחר תתקיים אסיפת בעלי המניות של נטוויז'ן, ובה יתבקשו בעלי המניות לאשר את עסקת בעלי העניין שהוכרזה ב־16 באוגוסט.
במסגרת עסקה זו ירכשו דיסקונט השקעות (דסק"ש) וכלל תעשיות את אחזקותיה של אלרון (15.2%) בנטוויז'ן. לאחר אישור העסקה, תחזיק דסק"ש כ־40% מנטוויז'ן וכלל תעשיות תחזיק כ־31%. בכך יסייעו שתי החברות מקבוצת אי.די.בי לאלרון, גם היא חלק מאותה קבוצה, להנזיל חלק מנכסיה כדי לשפר את מצבה הפיננסי.
את אחזקות אלרון ירכשו הגופים ב־229 מיליון שקלים, לפי הערכת שווי של 1.5 מיליארד שקל לנטוויז'ן - 30% יותר משווייה בבורסה באותה עת. לפי גורמים בשוק, הודעת סלקום ונטוויז'ן אינה אמורה לגרום לגופים לדרוש הערכת שווי מחודשת שתגלם את פוטנציאל המיזוג בין סלקום לנטוויז'ן.
באותה סירה עם פרטנר
האיסור החל על מיזוג סלקום־נטוויז'ן תקף כמובן גם לעסקת פרטנר־סמייל. אנליסט התקשורת של לידר שוקי הון, ערן יעקובי, מסביר כי מסקנות ועדת גרונאו, שהוגשו במרץ 2008, ממליצות על תסריט שבו ניתן יהיה להנדס אחזקה שכזאת - על פי ההמלצות, שחלקן אימץ שר התקשורת אז אריאל אטיאס, ישונה מודל החיוב של הלקוח המקיים שיחה בינלאומית במכשיר הסלולר. במקום לשלם לחברת הסלולר סכום שממנו יופרש לספקית השיחות הבינלאומיות חלקה, תקבע ספקית השיחות הבינלאומית את תעריף השיחה בעצמה ותחייב ישירות את הלקוח, ולחברת הסלולר יופרשו דמי קישוריות.
על פי המלצות גרונאו, ביצוע החיוב במודל זה יאפשר להוזיל את עלויות השיחות הבינלאומיות לאזרחי ישראל בחו"ל, ולשיטתו, כאשר תבוצע שיטת החיוב הזאת, יש לאפשר את כניסת ספקיות הסלולר לתחרות במגזר השיחות הבינלאומיות. גרונאו אינו מציין בפירוש תסריט שבו חברת סלולר מתמזגת עם ספקית שיחות בינלאומיות, אולם הוא אינו פוסל זאת. גם אם יבוצע אותו "היפוך חיוב" סלולרי־בינלאומי אין ודאות שמשרד התקשורת אכן יאשר את המיזוג, אולם הסבירות לכך גבוהה יותר מהמצב הנוכחי.
גורם נוסף שככל הנראה העלה את המגעים בין סלקום לנטוויז'ן על לפני השטח הוא השימוע שיזם משרד התקשורת בנוגע להפרדת קישוריות האינטרנט בסלולר. באינטרנט הקווי קיימת הפרדה בין ספקית התשתית (בזק והוט) לבין ספקית הקישוריות (נטוויז'ן, בזק בינלאומי וסמייל). במשרד התקשורת מבקשים להחיל על האינטרנט הסלולרי, המופעל על ידי שלוש חברות הסלולר, את אותה הפרדה הקיימת באינטרנט הקווי.
מועד תום שמיעת ההסתייגויות והדעות בעניין זה נקבע לאמצע אוקטובר, ולאחריו צפוי המשרד לגבש את דעתו במשך כמה שבועות. אם אכן יחליט המשרד לבצע הפרדה כמתואר לעיל, הרי לספקיות האינטרנט ייגרם אובדן הכנסות על מקטע הקישוריות, בהנחה שמטרתו של משרד התקשורת היא להוזיל את העלות הסופית לצרכן. מיזוג של סלקום ונטוויז'ן יאפשר לאותו גוף להציע ללקוחות את התשתית (סלקום) והקישוריות (נטוויז'ן), ובכך למנוע איבוד מוחלט של הכנסות מקטע הקישוריות לספקיות האינטרנט האחרות.
שוק עם נעלמים
אם אכן יאפשר משרד התקשורת לגופים להתמזג, לנוכח התסריט לעיל, צפוי המשרד לדרוש הפרדה מבנית כלשהי בין הגופים, בדומה להפרדה הקיימת בקבוצת בזק בין החברות־הבנות, והנדרשת (אם כי ספק אם היא מקוימת) בשירותיה של HOT. סלקום תצטייד בעסקי אספקת האינטרנט הקוויים (והסלולריים, אם השימוע של משרד התקשורת בעניין יוביל להחלטות מעשיות) ובפעילות שיחות בינלאומיות.
הקושי הגדול בניסיון להעריך את סיכוייו של מיזוג שכזה להגיע ליישום, ואת השפעותיו על השוק והצרכן, נגזר ממספר המשתנים הגדול המצוי בעת הנוכחית בשוק התקשורת. החלטות של גורמים מרכזיים בשוק תלויות בתוצאות מהלכים שעדיין מתרחשים, וכל שינוי בהנחות היסוד ממוטט את מגדל הקלפים של התחזיות. כאשר מירס, סמייל, נטוויז'ן ואפילו בזק עשויות לעבור מבעלות אחת לאחרת בשנה הקרובה, קשה עד בלתי אפשרי לשרטט את מפת התקשורת הישראלית של 2010 מבלי לציין שלושה או ארבעה תסריטים שונים.
גם אם המיזוג אכן יתרחש, עדיין נותרו עניינים הנגזרים ממדיניות רגולציה שטרם הובררה. כך, למשל, אשר לאחזקה המשותפת של נטוויז'ן וערוץ 10 בנענע10. כל עוד המועצה לכבלים וללוויין ומשרד התקשורת אינם מגיעים להחלטות בנוגע לשינויים הטכנולוגיים שעובר תחום התוכן בשנים האחרונות, ולשינוי התפיסה לגבי מהי טלוויזיה באינטרנט, הרי שנענע10 מצוי באיזור הדמדומים הלא מוגדר, עדיין, של תוכן טלוויזיוני המועבר באינטרנט.
התשובה לעניין נענע10 טמונה בדיונים שיתקיימו בחודשים הקרובים במשרד התקשורת. בהתחשב בזעזוע שגרם פסק דינו של בית המשפט העליון בנושא מיזוג בזק ו־yes, ספק אם משרד התקשורת ירשה לעצמו לעמוד שוב מן הצד בעת שגוף אחר קובע עובדות בשטח, ולכן מקפידים במשרד להפגין בשבועות האחרונים פעלתנות יתר במגוון נושאים, במטרה לשקם את תדמיתו של המשרד. הודעתן של סלקום ונטוויז'ן היום עשויה להיתפס גם כרמיזה מקדימה שנועדה להבהיר למשרד כי כל החלטה שיקבל באחד הצמתים שלפניו (מירס, פרטנר, אינטרנט סלולרי) צריכה להתייחס גם לאפשרות של מהלכים נוספים בשוק שייגזרו מאותן החלטות.