האיום המיידי על צים - צופה גירעון תזרימי של מיליארד דולר בשנים הקרובות
חברה לישראל הודיעה על תוכנית הבראה לצים. צים הגיעה להסכמה עם הבנקים להפסקת תשלומי הקרן. חברה לישראל תזרים לצים 350 מיליון דולר נוספים
צים מקבוצת החברה לישראל שבשליטת עידן עופר הודיעה היום (א') על תוכנית הבראה לחברת הספנות שנמצאת בקשיים. המניע לתוכנית, לפי החברה לישראל, כפי שכתבה בדיווח: "צים מעריכה כי בשנים הקרובות (2009-2013) היא צפויה להיקלע לגירעון תזרימי (הנובע מהפעילות העסקית, מהשקעות והחזר הלוואות) בסך הנאמד בכמיליארד דולר".
יחד עם הנושים הפיננסיים שלה (בנקים מקומיים, בנקים זרים וחברות ליסינג) ונושים אחרים, הגיעה צים להסכמה בה לא תשלם להם את הקרן אלא תשלומי ריבית בלבד עד לגיבוש תוכנית מוסכמת בין הצדדים. החברה לישראל תזרים לצים עוד 350 מיליון דולר במסגרת תוכנית ההבראה, כך שסך ההלאוות יעמוד על 450 מיליון דולר.
חברה לישראל הודיעה כי כבר העבירה בימים האחרונים לצים סכום של 40 מיליון דולר. כעת חברה לישראל תשלים הזרמה של 100 מיליון דולר לצים, ואילו הסכום של 350 מיליון דולר יוזרם לאחר אישור תוכנית ההבראה. הסכום של 350 מיליון דולר כולל שארית של 50 מיליון דולר מהזרמה מתוכננת בעבר.
תוכנית ההבראה מתבססת על ההנחה כי שוק הספנות יתאושש בשנת 2011 שיאפשר החזר הון ורווחיות. צים מתכננת למכור חלק ממלאי האוניות שלה ואף בכוונתה להגיע להסדרים עם מחכירי האוניות למתן שטרות הון המירים למניות צים תמורת הפחתת דמי חכירה.
צים תבצע גם דחייה של קבלת 14 אוניות בטווח של עד 3-2 שנים, כך שסך התשלומים שנדחה הוא 1.5 מיליארד דולר. היקף החוב של צים הוא 1.7 מיליארד דולר, ברובו לבנקים זרים, וממנו קצת מעל 10 מיליון דולר לבנק לאומי, שהינו בעל עניין בחברה לישראל עם אחזקה של 18%, הנאמדת ב-3.4 מיליארד דולר.
כנגד ההלוואה שניתנה לצים ע"י חברה לישראל בהיקף של 150 מיליון דולר תינתן האפשרות להחזר ע"י שטרי הון המירים, כאשר 100 מיליון דולר כבר יומרו למניות צים. נזכיר כי חברה לישראל מחזיקה כ-98% ממניות צים.
מול המספנות הגיעה צים להבנות בהן דחייה של קבלת אוניות ואף קבלת מימון מבוני הספינות. צים קיבלה מימון של 155 מיליון דולר ממספנה לבניית אוניות חדשות, מהם קיבלה החברה לידיה כבר 129 מיליון דולר, מימון שאפשר לצים לקבל 2 ספינות במהלך חודש יולי האחרון. מלאי האוניות של צים עמד בסוף חודש יוני על 97 אוניות, זאת לעומת 118 אוניות ביוני 2008.
חברה לישראל מציינת כי המצב אליו נקלעה צים הוא בשל התרחבות שתיכננה צים שכללה רכש אוניות חדשות שגרמו לגירעונות תזרימיים עקב המשבר בתעשיית הספנות העולמית. חברה לישראל הקימה ועדת משנה ייעודית בדירקטוריון שתפקידה לעקוב באופן שוטף אחר תוכנית ההבראה בצים.
תוכנית ההבראה אף כוללת פיטורי עשרות עובדים בישראל ובחו"ל, כאשר חלק מהפיטורים כבר בוצעו ע"י החברה.
התוכנית מצריכה את אישור האסיפה הכללית של החברה מכיוון שמדובר במספר עסקאות בעלי עניין.
חברה לישראל טוענת כי לולא ההלוואות שהיא נתנה לצים החברה היתה המתקשה במיחזור מימון חדש ומיחזור מימון קיים, דבר שיפגע במוניטין החברה לישראל, ולהפסד השקעתה בצים. "המקובל והנהוג הוא שחברת אם המחזיקה בשליטה מלאה בחברה בת תומכת בה בימיה הקשים, ובמיוחד נכון הדבר כאשר מדובר בחברת אחזקות כדוגמת החברה", ציינו בצים.