אובמה: "ג'נרל מוטורס תשוב לגדולתה; הגענו לעסקה קשה אך הוגנת"
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, התייחס לפשיטת הרגל של ג'נרל מוטורס שהתבצעה היום; הדגיש כי אין בכוונת הממשל להחזיק בג'נרל מוטורס לזמן ממושך
"ג'נרל מוטורס עוד תשוב לגדולתה", כך אמר הערב (ב') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בהתייחסו לפשיטת הרגל של חברת הרכב הגדולה בארה"ב.
אובמה התייחס לפשיטת הרגל בנאום מיוחד בבית הלבן. "העסקה שאליה הגענו היא קשה אך הוגנת", ציין הנשיא, בהתכוונו להסדר עם מחזיקי אגרות החוב של התאגיד. אובמה הדגיש כי אין בכוונת הממשל להחזיק בג'נרל מוטורס לזמן ממושך. "בחרנו בתוכנית אשר תעניק לחברה שהייתה לאחד הסמלים שלנו אפשרות לשוב לגדולות. המטרה היא להעמיד את החברה על הרגליים, ולעשות את זה מהר. התכנית תגבה מחיר כבד מהרבה אזרחים אמריקאיים...היו כאלה שאמרו כי פשיטת רגל מהירה היא בלתי אפשרית. מסתבר שהם טעו. היו כאלה שציפו כי לאחר פשיטת הרגל של קרייזלר מכירת המכוניות ייפלו באופן חד, והם טעו. התוצאה לגבי קרייזלר, טובה בהרבה מהנקודה שבה התחלנו להתערב בחברה".
ההסכמים שהושגו במהלך הדיונים הקדחתניים שהתקיימו בשבועות האחרונים יקלו באופן ניכר את הליך פשיטת הרגל ויהפכו אותו לקצר יחסית. על פי ההערכות, הוא לא יימשך יותר משלושה חודשים. במסגרת הקפאת ההליכים תיהפך ענקית הרכב לחברה ממשלתית, לאחר שמשרד האוצר האמריקאי יזרים לקופתה 30 מיליארד דולר, נוסף על 19.4 מיליארד הדולרים שהעבירו לה ממשלי בוש ואובמה.
בתהליך הרה-ארגון, החברה תופרד לשתי חטיבות עיקריות. הראשונה תכלול מותגים פופולריים כמו שברולט, קאדילק וביואיק, אשר ייצורם יימשך. לשנייה יועברו מותגים בעייתיים כמו האמר וסאטורן, שייצורם ככל הנראה ייפסק. במקביל, החברה צפוייה למכור את חטיבת המכוניות הגרמנית אופל, למגנה הקנדית.
במסגרת הארגון מחדש תפטר החברה 35 אלף עובדים במפעליה ברחבי העולם, מתוכם 20 אלף בני אדם בארצות הברית. במקביל ייסגרו 11 מפעלי ייצור והעבודה בשלושה נוספים תופסק באופן זמני. צעדים אלו נועדו להציל את התאגיד, שפעם היה מקור גאווה ודוגמה לתעשייה אמריקאית כולה.
"בוש נתן לעובדים הרבה יותר"
ג'נרל מוטורס מינתה את אל קוך, מנכ"ל AlixPartners, כמפרק זמני של החברה. הוא יהיה אחראי על יצירת "GM החדשה", שאליה יועברו הנכסים הטובים של החברה. בתום הליך פשיטת הרגל יתרכז קוך במכירת נכסים בעייתיים, בהם מותגים שהוחלט להיפטר מהם ו־20 מפעלים מיותרים.
אובמה הדגיש את ההקרבה של העובדים והמשקיעים ב-GM. ארגון עובדי המכוניות הסכים בימים האחרונים למספר רב של וויתורים והמשקיעים נאלצו לוותר על הערך הנקוב של מניותיהם. אובמה ציין כי התנאים שסוכמו עם העובדים היו קשים יותר מאלו שהציע להם ממשל בוש. וועדת המסחר של הסנאט הכריזה, כי היא צפוייה לזמן את בכירי GM וקרייזלר לשימוע ביום רביעי, כדי לדון על תכניותיהם לעתיד.
מנכ"ל GM פריץ הנדרסון אמר היום, כי החברה החדשה תהיה רזה, מהירה וממקודת יותר בלקוחותיה. הנדרסון דיבר אתמול במסיבת עיתונאים בניו יורק. לדבריו, החברה החדשה תיבנה מחלקיה החזקים ביותר, כולל המותגים והמוצרים החזקים - שברולט, ביואיק, קאדילאק ו-GMC - ולהיפרע מהמותג פונטיאק.