סולחה במטיס: ברזילי והראל חתמו על הסכם שליטה חדש
בעלי השליטה במטיס גיבשו מבנה שליטה חדש בחברה, תוך הסדרת החוב של 47 מיליון שקל למזרחי טפחות
הסכסוך בין בעלי השליטה במטיס קפיטל, אמנון ברזילי ומוני הראל, הסתיים שלשום. ל"כלכליסט" נודע כי השניים קיימו לאחרונה כמה פגישות רצופות בניסיון להגיע להסכמה סביב מבנה שליטה חדש בחברה, ושלשום בלילה חתמו על הסכם שליטה שמבוסס על ההסכם הישן. עיקרו של ההסכם הוא פגישה משותפת עם בנק מזרחי טפחות, להסדר תשלום החוב שנטלו ממנו למימון רכישת השליטה במטיס - חוב אשר הבנק דורש את פירעונו המיידי. עם חתימת ההסכם החדש, יסירו ברזילי והראל את התביעות שהגישו זה נגד זה בבית המשפט בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.
על פי ההסכם החדש ברזילי יכהן כיו"ר הדירקטוריון של מטיס ואילו הראל ישמש סגן יו"ר. ברזילי ימנה שני נציגים נוספים בדירקטוריון והראל ימנה נציג נוסף. עד כה ניהלה מטיס מגעים למכירת חלקה (50%) ביפנאוטו לדוד עזריאלי תמורת 230 מיליון שקל, אולם מקורבים לעסקה אומרים שהמשא ומתן צפוי להיפסק ללא תוצאות בימים הקרובים, זאת בשל האי־ודאות השוררת במשק ובשוק האשראי. בכל מקרה, יפנאוטו שכרה שטח של 50 דונם בפי גלילות לשם תעביר את פעילות החברה, והמכוניות שמגיעות לארץ ירוכזו שם ויימסרו לרוכשים. כמו כן מסתמנת האפשרות כי ברזילי יכנס כשותף זוטר בקבוצת הכדורגל של הפועל תל אביב שהראל (ומהשנה הבאה, גם אלי טביב) הוא בעל השליטה בה וכי הקבוצה תיקרא הפועל סובארו תל אביב, זאת במקרה שיפנאוטו לא תימכר.
יוזם הסולחה בין שני השותפים היה אסף ברזאני, אחיו של ברזילי, שחזר לארץ מהולנד לאחר שמכר את עסקי המלונות שלו באמסטרדם לממשלה ההולנדית. הסכסוך בין הראל וברזילי החל בסמוך לרכישת השליטה המשותפת במטיס בחודש ינואר השנה. השניים קנו 42% ממניות מטיס מידי חברת גמול תמורת 85 מיליון שקל באמצעות חברה פרטית שהקימו בשם אופקים. לפי ההסכם ביניהם החזיק ברזילי ב־50.5% ממניות אופקים ואילו הראל החזיק ב־49.5%. המחלוקת הגדולה בין השותפים התגלעה סביב החברה־בת יורופקאר, העוסקת בהשכרת רכב - הראל ביקש למכור את החברה ואילו ברזילי התנגד למהלך - בהמשך התברר כי זהו רק קצה הקרחון ומחלוקות נוספות החלו לצוץ.
ב־2 באפריל פורסם לראשונה ב"כלכליסט" כי חילוקי הדעות בין השניים גרמו לכך שהדו"חות הכספיים של החברה (לשנת 2007) לא אושרו בישיבת הדירקטוריון, ולכן מועד פרסומם נדחה בשבוע לאחר המועד החוקי. שבועיים לאחר מכן פורסם ב"כלכליסט" כי השניים מנהלים מגעים לפירוק השותפות. את הכותרת למריבה סיפק אז ברזילי באומרו כי "למוני הראל יש ניסיון במכירת נעליים ולא במכוניות". הראל, המחזיק בשליטה ביבואנית נעלי ניו באלאנס, חשף בתגובה כמה עסקאות שנעשו במטיס, החשודות לטענתו כעסקאות בעלי עניין, ואשר לא דווחו כחוק.
המאבק בין השניים הוביל גם לכמה אירועים חריגים בחברה. תחילה היה זה בנק מזרחי טפחות שדרש בחודש יוני פירעון מיידי של הלוואה בהיקף 47.5 מיליון שקל שנטלו ברזילי והראל לרכישת השליטה. מזרחי טפחות נימק את דרישת הפירעון המיידי בהפרת אחת מההתניות הפיננסיות של ההלוואה. בנקודה זו הוביל ברזילי הליך התדיינות מול הבנק לגבי עתיד ההלוואה.
במקביל, פנה הראל באמצעות עו"ד יעקב וינרוט לבית המשפט בבקשה לפירוק אופקים. הראל טען כי ברזילי הפך את הסכם העקרונות ל"חוכא ואטלולא" וכי הוא "עושה בחברה ובחברה־בת יפנאוטו כבשלו, כאשר הוא פועל בניגוד לטובת החברות, נוטל כספים לכיסו האישי ולכיסם של בני משפחתו, וגורם לכך שהחברה תאבד את ערכה, וממילא לא תוכל להשיב להראל את הכספים שהלווה לה". עוד טען הראל כי ברזילי "מעורב בעסקים מפוקפקים ושרוי בחובות כבדים". בית המשפט שדן בסכסוך דחה את הטענות הללו. בתגובה לדברים הוביל ברזילי את הדחתו של הראל מדירקטוריון יפנאוטו.