$
פרסום ושיווק

ניתוח כלכליסט

הקורונה הגדילה את הפער בין פוקס לכל השאר

בזמן שקסטרו וגולף סגרו עשרות חנויות ופיטרו עובדים, פוקס פתחה 26 סניפים חדשים וגייסה עובדים חדשים. ההימור על תחום הספורט התברר כנכון, כשהכנסותיה של פוקס היו היחידות שצמחו בזמן המגפה. “אנחנו בליגה אחרת, עובדים בקצב אחר", אמר המנכ"ל הראל ויזל לאחר פרסום הדו"חות, והמחיש כמה גדול הפער בינו לבין המתחרות. רגע אחרי הוא כבר הודיע על פתיחת רשת חדשה לבגדי יוגה והתעמלות

אורנה יפת 08:1829.03.21
במהלך שיחת המשקיעים שזימנה קבוצת פוקס לאחר פרסום תוצאותיה לשנת 2020, אמר מנכ”ל הקבוצה הראל ויזל משפט יומרני: “אנחנו בליגה אחרת”. זוהי אימרה לא אופיינית לוויזל, שלא נוהג לדבר על המתחרים. אבל אם שמים יומרות בצד, ויזל כנראה צודק. בסיכום שנת 2020, שנת הקורונה שהשפיעה עמוקות בעיקר על ענף המסחר, הפערים בין רשתות האופנה המקומיות רק הועמקו. המגפה תפסה את הרשתות בעיצומו של משבר אחר, אבל מבין כל השינויים האלה, נדמה כי פוקס יצאה מחוזקת יותר.

 

 

 

השנה האחרונה היתה שנה קשה לכל ענף הקמעונאות שעבר טלטלה. קסטרו וגולף צמצמו את מספר החנויות במהלך שנת הקורונה, בעוד קבוצת פוקס הגדילה את מספר החנויות שהיא מפעילה. פוקס אמנם סגרה שש חנויות של אורבן אאוטפיטרס, מותג שקיבלה לו זיכיון ופעילותו בישראל כשלה, אך היא הסבה אותן למותגים אחרים של הקבוצה. על חוזקתה ניתן ללמוד גם מהעובדה שהיא לא היססה לרגע לרכוש את כל המיקומים שהשכירה גולף לחנויות המותג טופשופ, שעתיד להיסגר בארץ.

 

כך, ב־2020 סגרה גולף, שבשליטת כלל תעשיות, 26 חנויות, וברבעון הראשון של 2021 סגרה הקבוצה 10 חנויות נוספות. במקביל היא אמנם פתחה 13 חנויות חדשות, אך המגמה ברורה. גולף מפעילה, נכון להיום, 325 חנויות. גם קבוצת קסטרו־הודיס צמצמה את מספר החנויות. קסטרו סגרה בשנת 2020 ועד לפרסום הדו”ח 33 חנויות, ופתחה רק 9 חנויות חדשות. החנויות שנסגרו כללו 11 חנויות של המותג אקססוריז, 11 חנויות של המותג קסטרו, 6 חנויות של טופטן, 2 חנויות הודיס, וחנות אחת לכל אחד מהמותגים קרולינה למקה, איב רושה וקיקו מילאנו. במהלך 2021 עתידה קסטרו לסגור עוד 15 חנויות במגזר האופנה, ולפתוח רק 4 חנויות חדשות. במגזר הקוסמטיקה תפתח קסטרו 5 חנויות חדשות ותסגור אחת.

 

לעומתן, קבוצת פוקס, בניהולו של ויזל, פתחה בשנת הקורונה 26 חנויות ומפעילה כיום 746 חנויות במגוון רב של מותגים, שמעניקים לה יציבות גם בתקופות שבהן מכירות האופנה המסורתית נחלשות. הקבוצה מתכננת להתרחב גם ב־2021 ולהגדיל את מספר החנויות שייפתחו בעיקר למותגי הספורט פוטלוקר ונייקי בישראל ובחו"ל, ולרשת ג'מבו היוונית שעתידה להיפתח ברבעון השלישי של 2021.

 

 

 

 

הימור נכון על הספורט

 

ההבדלים בין שלוש השחקניות הגדולות באו לידי ביטוי גם בשורת המכירות. הכנסות קבוצת קסטרו צנחו ב־30% בשנת המשבר והסתכמו ב־1.2 מיליארד שקל. קסטרו הצליחה לצמצם משמעותית את ההפסד בשורה התחתונה — היא הפסידה בשנה החולפת 12.8 מיליון שקל לעומת הפסד של 85 מיליון שקל בשנה המקבילה. הכנסותיה של גולף ירדו ב־11% ל־835.8 מיליון שקל, והרווח הנקי שלה זינק ב־300% ועמד על 17.8 מיליון שקל. במקרה של שתי החברות, צמצום הוצאות השכר, ההקלות בשכר דירה והירידה בהוצאות התפעוליות בשל סגירת החנויות עזרו להן משמעותית לשפר את הרווחיות.

 

אבל המקרה של פוקס הוא אחר. בניגוד למתחרותיה הצליחה פוקס לשמור על רמת מכירות זהה ואף לרשום עלייה מינורית של 1%, והכנסותיה הסתכמו ב־2.79 מיליארד שקל. זינוק משמעותי נרשם בפעילות האתר של הקבוצה, טרמינל איקס, שמוכר את שלל מותגיה ואף אחרים שאינם נמכרים בארץ. הכנסות האתר זינקו ב־2020 ועמדו על 226 מיליון שקל, וזאת בהשוואה להכנסות של 80 מיליון שקל ב־2019.

 

 

מנכ”ל גולף הנכנס אייל גרינברג, מנכ”ל פוקס הראל ויזל, ומנכ”ל קסטרו רון רוטר מנכ”ל גולף הנכנס אייל גרינברג, מנכ”ל פוקס הראל ויזל, ומנכ”ל קסטרו רון רוטר צילומים: אוראל כהן, דימה טליאנסקי, אביב חופי

 

הקורונה גם הוכיחה כי ההימור של ויזל על אופנת הספורט היה נכון. “התלבשנו על גל עולמי עצום שאומר שסגנון הלבוש משתנה, המודעות לספורט עולה, ואנחנו על הגל הזה עם שתי החברות הגדולות בעולם בתחום הספורט”, אמר ויזל בשיחת המשקיעים. על האתר טרמינל איקס הוסיף ויזל: “זה מותג האי־קומרס המוביל אף שנכנסנו הרבה שנים אחרי כולם לתחום האונליין. זה גם האתר היחיד שמרוויח כסף ביחס לכל האתרים שעובדים בשוק”.

 

עם תום שנת הקורונה ויזל לא מתכוון להאט, והוא אף פותח תת־רשת חדשה מקבוצת אמריקן איגל, offline, המתמחה בהלבשת ספורט לשיעורי יוגה והתעמלות, בדומה למותג לולו למון הנמכר בחו”ל. אמריקן איגל השיקה כבר חנויות כאלה בארה”ב, ולדברי ויזל, בישראל ייפתחו 3 חנויות בסוף השנה לצד הרחבת רשת ההלבשה התחתונה earie בישראל.

 

העובדים נשארים בחל"ת

 

הקורונה שינתה גם את מערכת היחסים בין הקמעונאים לקניונים. דו”חות רשתות האופנה חושפים את היקף ההקלות שקיבלו מבעלי הנכסים. כך, למשל, קסטרו כותבת כי הקבוצה קיבלה במהלך 2020 הקלות בשכר הדירה בהיקף של 58.5 מיליון שקל. בשנת 2020 ירד שיעור שכר הדירה ודמי הניהול ששילמה הקבוצה ביחס למחזור המכירות ב־1%, ועמד על 21% לעומת 22% ב־2019. גולף קיבלה כ־35 מיליון שקל הקלות מבעלי הנכסים. לאחר ההקלות, דמי השכירות והניהול ששילמה גולף ב־2020 עמדו על 96.1 מיליון שקל לעומת 134 מיליון שקל בשנה שלפניה.

 

פוקס מציינת כי בעוד ב־2018 עלות הקמת חנות עמדה על 4,600 שקל למ”ר, ב־2019 היא זינקה ל־6,200 שקל למ”ר, אך ב־2020, בצל המשבר, ירדה שוב ל־4,900 שקל למ”ר. הקבוצה דיווחה כי בשנים 2019 ו־2020 השתתפות הקניונים בהקמת החנויות היוותה בין 48% ל־79% מעלות ההקמה.

 

התמודדות נוספת של חברות האופנה במשבר הקורונה היתה בגזרת כוח האדם שהן מעסיקות. בתקופת שלושת הסגרים שפקדו את המדינה נסגרו הקניונים והמסחר כולו דמם. הקמעונאיות הוציאו את העובדים לחל"ת על חשבון המדינה, ועד היום הן משלמות מחיר בשל מחסור בעובדים שחלקם מעדיף להישאר בחל"ת. למרות המחסור בעובדים, צמצמו חלק מקמעונאיות האופנה את מספר העובדים במאות לאור צמצום שטחי המסחר והקטנת הפעילות.

 

קסטרו נפרדה מ־1,752 עובדים בשנת הקורונה. חלק מהעובדים פוטרו על ידי החברה ואחרים עזבו מרצונם או העדיפו שלא לחזור מהחל"ת. מספר העובדים, נכון לדצמבר 2020, עומד על 3,709 לעומת 5,461 ב־2019. במקביל, בקסטרו מדווחים על מחסור ב־500 עובדים שלהם זקוקה החברה. קסטרו קיבלה מהמדינה מענקים בגין החזרת עובדים לאחר הסגר הראשון בהיקף של 8.9 מיליון שקל.

 

גולף פיטרה בשנת הקורונה 440 עובדים, אך בחברת עדיקה גדל מספר העובדים בשנה זו ב־172, כך שבסך הכל, קטנה מצבת העובדים של קבוצת גולף ב־268 עובדים. גולף קיבלה במהלך 2020 מענק בגין החזרת עובדים מחל"ת בסכום מצטבר של 4.5 מיליון שקל.

גם בהיבט זה יוצאת הדופן היא פוקס. הקבוצה הגדילה את מספר העובדים בשנת 2020 ב־108, והוא עומד נכון לסוף השנה על 8,605 לעומת 8,497 בשנת 2019. כוח האדם בפוקס גדל בעיקר בשל גיוס עובדים לחנויות הספורט החדשות שהקימה הקבוצה. בתחום זה עלה מספר העובדים שמעסיקה הקבוצה הן במטה והן בחנויות ב־457 בשנת 2020 והסתכם ב־2,014. לעומת זאת, החברה צמצמה את כוח האדם שהיא מעסיקה בתחום האופנה ואופנת הבית ב־295 עובדים, ל־4,363 עובדים, ובמגזרים אחרים (בילבונג, סאקס, יאנגה וטרמינל איקס) צמצמה החברה 57 עובדים.

 

"אחרי משבר הקורונה אני יכול להגיד שאני מרגיש היום יותר ביטחון לגבי הכוח והעתיד של הקבוצה, התוצאות שלה והיכולת שלה לעבור גם משברים בעתיד”, סיכם ויזל בשיחה. “הפיזור שלנו והמותגים שלנו יוצאים מן הכלל. אנחנו שחקן בליגה אחרת ממה שיש פה וגם בהשוואה לחברות בעולם. אנחנו עובדים בקצבים אחרים".

x