בלעדי לכלכליסט
החבילה תחכה: 24 סניפי דואר נסגרו - בניגוד להנחיות המדינה
בניגוד להוראות רישיון הדואר, סניפים נסגרו מבלי לקבל את אישור משרד התקשורת, שבעצמו מתמהמה בעיבוד הבקשות. רוב היחידות שנסגרו הופעלו על ידי זכיינים
מערכת היחסים העכורה בין דואר ישראל לזכייניה מקבלת גושפנקא נוספת: 50 יחידות דואר נסגרו בשלוש השנים האחרונות ברחבי הארץ, 60% מהן סוכנויות המופעלות על ידי זכיינים – כך על פי מידע שהגיע לידי “כלכליסט”. זאת ועוד, מחצית מהיחידות טרם קיבלו אישור סגירה רשמי ממשרד התקשורת, שסוחב רגליים ומפר בעצמו את הוראות הרישיון שקבע.
מהנתונים עולה שבין 2018-2020 אישר המשרד סגירתם של 18 סניפי דואר ו־8 סוכנויות. לצד זה, המשרד עדיין בוחן בקשות לסגירתם של 3 סניפים ו־21 סוכנויות נוספות, אף שאלו בפועל כבר נסגרו. על פי הוראות הרישיון, על המשרד לבחון בקשה לסגירת יחידת דואר עד 50 ימים ממועד קבלת הבקשה. כאמור, בקשות שהוגשו על ידי הדואר עוד ב־2019 עדיין נבחנות, בטענה כי לא התקבל מלוא המידע הנדרש לבחינה. גם חברת הדואר נמצאת בהפרה של הוראות רישיונה, שכן אינה רשאית לסגור סניף עד אשר מתקבלת החלטה סופית בעניינו. בכל הנוגע לסוכנות, ככל שלא בוצעה התקשרות עם סוכן דואר חלופי לאחר שישה חודשים מסיום הפעלת הסוכנות, החברה נדרשת להפעיל את היחידה בעצמה.
- בעקבות תביעה ייצוגית: 92 יישובים ערביים ייהנו מדואר שליחים, במקום 15 עד כה
- ועדת הריכוזיות: לאפשר לדוד ומיכל פורר מקבוצת בזק להשתתף במכרז להפרטת דואר ישראל
- תושבי רכסים לא קיבלו דואר במשך שנה וחצי; דואר ישראל נקנס ב-25 אלף שקל בלבד
לא רק זאת, שרשימה זו לא כוללת כ־10 יחידות נוספות שנסגרו בחצי השנה האחרונה וטרם עודכנו ברשימה, ואף לא כוללת את בקשת הדואר מהחודש שעבר, לסגירת 8 יחידות בעיר בני ברק. הנתונים מראים כי מבין הבקשות שאושרו, למשרד "בוער" יותר לאשר סגירה של סניפים מאשר סוכנויות, שכן בדרך זו מצמצמת החברה את כח האדם שלה ויכולה לממש נכסי נדל"ן בקרקעות יקרות. על חלק מהיחידות שנסגרו החברה לא דיווחה כנדרש, והמשרד פתח בהליכי אכיפה נגדה.
המשרד רשאי להורות לחברה שלא לסגור יחידת דואר, ככל שמצא כי מתקיים לפחות אחד מהתנאים הבאים: חשש ממשי שהיחידות שיוותרו לא יעמדו בקריטריון זמן ההמתנה הנדרש ברישיון — 10 דקות בממוצע; או שהמרחק בין יחידת דואר לבין 90% לפחות ממשקי הבית אותם היא משרתת עולה על 1,500 מטר.
על פי המלצות ועדת רוזן לאסדרת הדואר, שאומצו באחרונה על ידי שר התקשורת לשעבר יועז הנדל, צפויה הרעה בשירות לאזרח, כך שהמרחק יעלה מ־1,500 מטר ל־3,000 מטר. עם זאת, המלצות אלה טרם עברו הליך חקיקה. רק לאחרונה הציגה דואר ישראל תכנית לשיפור השירות ללקוח, במרכזה קיצור זמני המתנה, אך נראה שהנתונים שנחשפים עתה לא הולכים יד ביד עם המטרה.
סגירתן המסיבית של הסוכנויות משקפת למעשה את יחסי העבודה העגומים בין החברה לסוכני הדואר, שהם עצמאים המקבלים תגמול על כל פעולה שהם מבצעים. כיום מהווים הסוכנויות כ־60% מתוך 650 יחידות החברה, כאשר התגמול שהחברה משלמת לסוכנים עומד על כ־20% מהכנסותיה, שהסתכמו ב־2019 בכ־1.8 מיליארד שקל.
היחסים בין הצדדים עלו על שרטון עוד ב־2006, אז הרע החברה את תנאי החוזה בלא הידברות עם הסוכנים. יחד עם הירידה בשנים האחרונות של דואר מסורתי, המעבר לתשלומים מקוונים וגידול בחבילות מחו"ל, העסק הפך ללא כלכלי עבור הסוכנים. לדוגמה, עבור כל חבילה הנמסרת ללקוח, מקבל הסוכן 70 אגורות עמלה בלבד. זאת ועוד, החברה לא מאפשרת לסוכנים לספק שירותים רווחיים מאוד שסניפי הדואר מספקים, ובעקבות כך מצמצמים הסוכנים את מצבת כוח האדם והשירות ללקוח נפגע. כיום, הכנסתו הממוצעת של סוכן היא כ־8,000 שקל בחודש.
כיום מתנהלות בבית המשפט 7 תביעות כנגד החברה שהגישו 118 סוכני דואר בשנים 2017-2018, בסכום כולל של כ־48 מיליון שקל, על כך שלא עדכנה את העמלות בצמוד למדד, כפי שנחתם בחוזים מולם. זאת ועוד, דו"ח מבקר המדינה מפברואר 2019 הדגיש כי על המדינה לברר לעומק מה הסיבה לסגירות הרבות, וכתב: "על משרד התקשורת ודירקטוריון החברה לבחון את הסיבות לנטישתם של סוכני דואר רבים ולהיות ערים לחשש ממשי לסגירתן של סוכנויות דואר רבות, ועקב כך לפגיעה בשירות חיוני לציבור".
ממשרד התקשורת נמסר: "ייתכנו מקרים בהם לא מתקבל מלוא המידע הנדרש ואז לא ניתן לאשר את הסגירה. לאחרונה הטיל המשרד על חברת הדואר עיצומים על סגירת יחידות בניגוד להוראות רישיונה ונמצא בתהליכי אכיפה על הפרות של סוכנויות הדואר בבני ברק ובנתניה. המשרד בוחן את הבקשות לסגירות בהתאם לקריטריונים מחמירים המבטיחים שלא ייפגע השירות לציבור".
מדואר ישראל נמסר: "לחברה יש יותר סניפים מלכל רשת קמעונאית בישראל. החברה מבצעת אופטימיזציה של יחידות דואר בהתאם לצורך, ופועלת על פי הרשיון וסוגרת סניפים לצמיתות באישור משרד התקשורת. כמות יחידות הדואר בשנים האחרונות רק עלתה, בעקבות הוספת מאות מרכזי מסירת דואר וחבילות בתוך עסקים קטנים ורשתות, כך שכמות נקודות השירות עומדת כיום על יותר מ1300 נקודות ברחבי הארץ".