$
פרסום ושיווק

פרשנות

ביום שעזריאלי מוכרת קניון

המהלך שבו לראשונה מוכרת עזריאלי קניון שלה עלול לשדר שאפילו האריה הזקן נמצא כרגע במצוקה

דרור מרמור 06:5725.02.21
למרות סגרי הקורונה, הדחיפה שהמגפה נתנה למסחר המקוון, הירידה בהיקף הצריכה בישראל והעובדה שיש כמיליון מובטלים בבית, צריך שיהיה ברור שהלוואי על כולנו הצרות של קבוצת עזריאלי. נכסיה מושכרים רובם ככולם (בתפוסה של כמעט 100%), יש לה בקופה מזומן בשווי 2.8 מיליארד שקל, והריבית שהיא משלמת על החוב עומדת בממוצע על 1.6% בלבד – רחוק מאוד מתשואה של כ־6%–7% שהיא מקבלת מהשכרת הנכסים.

 

ודווקא בגלל זה, מתבקשת השאלה מדוע עזריאלי – לראשונה בחייה – החליטה השבוע למכור את אחד מ־18 הקניונים שבבעלותה. מדוע קבוצה עשירה וחזקה כמו עזריאלי מכרה את קניון קרית אתא תמורת 90 מיליון שקל, במהלך שעלול לשדר שאפילו האריה הזקן נמצא כרגע במצוקה.

 

 

 

המסקנה הראשונה היא שהיתרון המפורסם לגודל הוא בהחלט לא מה שהיה פעם. נגמרו הימים שבהם עזריאלי יכלה די בקלות ללחוץ על פוקס או על קסטרו לשכור חנות בקרית אתא או בעכו, כדי שתואיל בטובה להשכיר להן חנות בקניון הפופולארי בתל אביב או ברמת גן. במאזן האימה החדש, עזריאלי צריכה את פוקס או את קסטרו הרבה יותר משהן צריכות אותה. מנגד, יזם מקומי קטן ורעב עשוי להצליח טוב יותר להביא לקניון בקרית אתא את הפיצוציה הנכונה או את היזם הצעיר שהשתחרר מצה"ל ובדיוק רוצה לפתוח גלידריה חדשה.

 

קניון עזריאלי בקרית אתא שנמכר קניון עזריאלי בקרית אתא שנמכר צילום: דורון גולן

 

המחיר שבו נמכר הקניון מציג בין השאר את החשיבות הנמוכה שלו בפורטפוליו של הקבוצה. השווי הכולל של 18 קניוני עזריאלי עומד כרגע בדו"חות על 12.9 מיליארד שקל - 717 מיליון שקל בממוצע לכל קניון. שווי המשרדים מסתכם ב־12.2 מיליארד שקל ל־15 נכסים – 813 מיליון שקל שווי ממוצע לכל נכס. 90 מיליון שקל – המחיר שבו נמכר הקניון בקרית אתא – שווה לשליש אחוז משווי הקניונים והמשרדים של עזריאלי. וכשעל הכף מונחות כרגע תוכניות ליזמות של מסחר ומשרדים בהשקעה של כ־5 מיליארד שקל, מחצית מהסכום להקמת מגדל ספירלה בגובה 91 קומות בתל אביב, קשה אפילו לקרוא למימוש הקניון בקרית אתא עיסקה מהותית, אלא יותר כמו החלטה לוותר על קניון בעייתי שנמצא בתחתית הרשימה לטיפול, ושאף פעם אין זמן להגיע אליו.

 

בסופו של יום, השאלה המתבקשת היא איך עזריאלי בכלל החזיקה קניון בלב קרית אתא, בגודל שהוא לא לפה ולא לשם. קטן ביחס לקניון אזורי (ודאי כשבאזור יש מרכז מסחרי ענק של ביג או את קניון לב המפרץ) וגדול ביחס למרכז קניות שכונתי וצנוע. 9,000 מ"ר מסחר ו־4,000 מ"ר משרדים – לעומת 20 אלף לקניון ממוצע של עזריאלי (351 אלף מ"ר בסך הכל) ו־38 אלף מ"ר לנכס משרדים (576 אלף מ"ר בסך הכל).

 

התשובה הולכת 12 שנה אחורה. בנובמבר 2008 פרסמה חברת טמבור מכרז למכירת 10 דונם שהיא החזיקה בקרית אתא, מגרש שעליו ניצב בעבר מפעל "צבע". ההצעה היחידה במכרז היתה של עזריאלי, החברה האם של טמבור, ששילמה 10.56 מיליון שקל. במילים אחרות: מה שהאמא קנתה מהבת, היא כנראה לעולם לא היתה קונה מאף אחד אחר. ודאי כשמדובר בקניון שלא קרוב לשום תחנת רכבת או לציר תחבורה ציבורית משמעותי. בשורה התחתונה נפטרה עזריאלי מקניון שלא יכול היה לעולם להפוך מבחינתה מברווזון מכוער לברבור, לא משנה כמה צבע היתה שופכת שם.

x