ניתוח כלכליסט
דלתא מספקת הצצה לטירוף השופינג בסגר
טיוטת התשקיף שפרסמה הרשת חושפת את פערי הרווחיות בין בגדי נשים לילדים, וכן את הזינוק של אתר דלתא ישראל, שמכירותיו הגיעו ל־12.2% מהכנסות החברה
מוצרי הנשים והגברים הם בעלי שיעור רווח גולמי גבוה יותר, דווקא קטגוריית מוצרי הילדים היא הקטגוריה שהציגה את הצמיחה הגבוהה ביותר ב־2019.
כך עולה מטיוטת התשקיף של חברת דלתא ישראל שפורסמה בשבוע שעבר לקראת הנפקת החברה, שממפה את הרווחיות המשתנה בעולם האופנה.
- דלתא ישראל בדרך להנפקה בת"א לפי שווי של 1.1 מיליארד שקל
- "השנה הקשה בהיסטוריה שלה": הפסד של 12.4 מיליארד דולר לדלתא איירליינס ב-2020
- דלתא תפתח בישראל סניפים של ויקטוריה'ס סיקרט ו-Bath & Body Works
ככלל, הרווחיות הגולמית של דלתא ישראל זהה לרווחיות בענף האופנה ועומדת על כ־56%. שיעור הרווח הגולמי הממוצע ממוצרי נשים וגברים עומד על 59%-54%, ואילו בקטגוריית הילדים הרווח עומד על 55%-50% בממוצע.
53% מהכנסות דלתא ישראל מגיעות ממוצרי נשים, שמכירותיהם צמחו ב־8.9% ב־2019 לעומת השנה הקודמת לה. קטגוריית בגדי הילדים, שאחראית רק על 24% מהכנסות דלתא ישראל, צמחה בשיעור הגבוה ביותר — 9.2%. מכירות בגדי הגברים צמחו באותה תקופה ב־5.5%.
זינוק של 958% במכירות
התשקיף של דלתא ישראל מספק גם הצצה נדירה לפעילות האי־קומרס של חברת אופנה. מרבית חברות האופנה הציבוריות לא מדווחות על הפעילות המקוונת שלהן, שלעתים היא אף לא מהותית. אצל דלתא ישראל המצב שונה. בתשקיף מציינת החברה כי בשנת 2018 עמדו מכירות האונליין על 34 מיליון שקל, ב־2019 הן עלו ל-45 מיליון שקל ובתשעת החודשים הראשונים של 2020, עם פרוץ ובמהלך משבר הקורונה, זינקו המכירות מאתרי הסחר דלתא ופיקס ל־59.7 מיליון שקל, מה שמהווה כ־12.2% מהכנסות החברה.
התחזקות האי־קומרס באה במקביל לעלייה במכירות החנויות הפיזיות, מלבד בחודשי הסגר. כך בינואר, לפני פרוץ המשבר, המכירות בחנויות דלתא ופיקס עלו ב־15% לעומת ינואר 2019, אך מכירות האי־קומרס רשמו זינוק של 86% ביחס לינואר שנה קודמת. באפריל, שבו החנויות היו סגורות במשך חודש שלם, צנחו המכירות בסניפים ב־94%, ומכירות האי־קומרס של החברה זינקו ב־958%. בהמשך השנה התמתנו העליות המקוונות אך עדיין רשמו צמיחה. במאי הן צמחו ב־131% לעומת מאי 2019, ביוני הן עלו רק ב־46%, אך באוגוסט צמחו שוב ב־165%.
את תשעת החודשים הראשונים של 2020 סיימה דלתא ישראל עם הכנסות של 488 מיליון שקל, עלייה של 2.4% לעומת התקופה המקבילה 2019. הרווח הגולמי של החברה עמד על 288 מיליון שקל (59% מהמחזור) לעומת רווח של 262 מיליון שקל בתקופה מקבילה (54.9% מהמהחזור). בתקופה זו רשמה דלתא ישראל זינוק של 226% ברווח הנקי ל־48 מיליון שקל, וזאת בין היתר בשל צעדי התייעלות שביצעה במהלך משבר הקורונה, בהם הוצאת עובדים לחל”ת, קיצוץ במשכורות הבכירים והפסקת תשלומי שכר דירה.
יוצרים בידול מדלתא גליל
דלתא ישראל מפעילה 199 חנויות: 169 של המותג דלתא ו־30 של פיקס — מותג הפונה לקהל צעיר, שהושק ב־2015. דלתא חווה בשנים האחרונות גידול בהיקף הפעילות, עקב גידול במכירות בחנויות זהות ועקב פריסה רחבה יותר של חנויות ברשתות דלתא ופיקס.
עיקר פעילות החברה היא מכירת מוצרי הלבשה שברובם הם מוצרי בייסיק והלבשה תחתונה, כך שהשפעת שינויים צרכניים על הקטגוריות הללו בזמן משבר הקורונה היתה נמוכה יחסית. דווקא במשבר התחזקו מכירות של פריטי בייסיק כמו פיג’מות, בגדי נוחות לבית ובגדי ספורט.
בניגוד לחברה־האם דלתא גליל, שמרבית הפעילות שלה מתמקדת בייצור במפעלים ברחבי העולם ובשנים האחרונות רכשה כמה רשתות קמעונאיות והחלה להחזיק בבעלות רשתות ריטייל, דלתא ישראל היא קמעונאית שעיקר הפעילות שלה היא מכירה בחנויות של מוצרים שמעוצבים ומיוצרים עבורה במפעלים במזרח ובעיקר בסין. היא משווקת את מוצריה בחנויות, ובאמצעות שני אתרי סחר של המותגים, ובערוץ הסיטונאי היא מוכרת את המוצרים לרשתות קמעונאות וחנויות פרטיות ומייצרת מותגים פרטיים לחברות.
ניתן היה לחשוב כי החברה־האם, דלתא גליל - שלה מפעלים עצומים ברחבי העולם ואשר מייצרת פריטים לרשתות קמעונאות ולמותגים בינלאומיים — היא הספקית העיקרית או הגדולה ביותר של דלתא ישראל. אלא שהדבר לא כך. על פי התשקיף, דלתא ישראל רוכשת 10% בלבד מהמוצרים שלה מדלתא גליל. מרבית הייצור של דלתא ישראל נעשה על ידי ספקים וקבלני משנה בחו"ל, ובעיקר בסין ובדרום־מזרח אסיה ואין לה תלות בספק ספציפי, “שכן את המוצרים של דלתא ישראל ניתן לייצר בכל מפעל באחת ממדינות המזרח". נכון למועד התשקיף, החברה עובדת עם 11 מפעלים במזרח.
ההבדל בדנ”א בין דלתא גליל לדלתא ישראל הוא אחת הסיבות שהוחלט להנפיק את החברה. בתשקיף מציינת דלתא כי היא "אינה עוסקת בייצור עצמי ואינה רוכשת חומרי גלם, אלא רוכשת את מוצריה כמוצרים מוגמרים מספקים שונים, בהם חברות בקבוצת דלתא גליל. מרבית ספקי החברה נמצאים במזרח הרחוק. לחברה אין ספק מהותי שהרכישות ממנו מהוות מעל 10% מסך רכישות המוצרים שהחברה מבצעת במונחים כספיים, לרבות לא דלתא גליל... מרבית המוצרים הנמכרים על ידי החברה נרכשים על ידיה מספקים בדרום־מזרח אסיה".