$
פרסום ושיווק

שופרסל רוצה להשתלט גם על המדפים הפיננסיים

שופרסל מתרחבת לתחום הפיננסים מפני שיכולתה לצמוח בשוק המזון מוגבלת בשל חוק המזון, שכמעט ולא מאפשר לרשת לקנות חנויות ממתחרים

נורית קדוש 08:0521.01.21

שופרסל לא עוצרת במסע ההתרחבות. ההבנה שלא תוכל לצמוח בענף המזון דרך רכישות ומיזוגים, מובילה את ענקית הקמעונאות להיכנס לתחומים משיקים, שיעצימו את השליטה שלה בשוק. החברה חתמה על הסכם עם בנק דיסקונט להקמת חברה משותפת על פלטפורמת פייבוקס, שתפעיל ארנק דיגיטלי ו"סופרמרקט פיננסי".

 

העוצמה תגדיל את העמלה

 

המיזם יציע מוצרים ושירותים בנקאיים של מגוון בנקים, חברות פינטק ויעוץ פיננסי. מהגופים הפיננסיים תגבה החברה המשותפת לדיסקונט (50.1%) ולשופרסל (49.9%) עמלה, בדומה לגופי תיווך שונים דוגמת וולט בתחום ההסעדה. ניתן להעריך כי העמלה שתגבה פייבוקס מהעסקים תעמוד על אחוזים גבוהים, כיוון שמדובר בשלב זה במיזם היחיד שמשלב את העוצמה של שופרסל ופייבוקס במתכונתה הנוכחית. אחרי שיתקבלו האישורים הנדרשים מרשות התחרות ומבנק ישראל, צפויה שופרסל להשיק מועדון לקוחות חדש תוך מתן תמריצים למצטרפים.

 

איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן מנכ"ל שופרסל צילום: אוראל כהן

 

יחד עם זאת, יתכן כי כשיהיה מדובר בחברות פינטק בתחילת דרכן, תנקוט החברה במדיניות מתונה יותר ביחס לגובה העמלות. בדרך דומה פעלה שופרסל בניהולו של איציק אברכהן כשהשיקה לפני 3 שנים את כרטיס האשראי החדש שלה עם כאל. בתום שנה גייסה למעלה מ־510 אלף מחזיקי כרטיס. הגיוס יתקיים גם דרך זרוע האונליין, שמהווה היום כחמישית ממכירות הרשת ותתרחב בעקבות השקת מרכזי ליקוט אוטומטיים של החברה בהשקעה של 600 מיליון שקל.

 

אברכהן רואה בזרוע הפיננסים מנוע צמיחה משמעותי לשופרסל, שמחזיקה ב־300 סניפי מזון בפריסה ארצית ו־85 סניפי הפארם של Be. הביטחון בעוצמתה הוביל אותה בתחילת הדרך לדחות הצעות שקיבלה מהבנקים הגדולים, שתכבד תשלומים בקופות מהאפליקציות ביט ופייבוקס, מתוך כוונה להקים ארנק דיגיטלי עצמאי.

 

במקביל, אברכהן נאבק בפיקוח על הבנקים שהתנגד למכירת הלוואות בסניפי הרשת. בשנה שעברה ובעיצומו של משבר הקורונה, הוא השיק מחדש את מיזם ההלוואות בסניפי הרשת, זאת לאחר שבנק ישראל הסדיר את תחום ההלוואות וסלל את הדרך להפשרת המיזם שהוקפא.

 

ההתרחבות של שופרסל לתחום הפיננסים, מבוססת על ההבנה שיכולתה לצמוח בשוק המזון מוגבלת מאוד, בשל חוק המזון שכמעט ולא מאפשר לרשת לקנות חנויות ממתחרים. לפני 3 שנים השיקה הרשת פעילות מכירה סיטונאית לבעלי מכולות ועסקים קטנים, באמצעות פורמט קש אנד קרי שכבר מונה 3 חנויות, הנוגסות בפעילות הספקים. בחודש שעבר אישרה רשות התחרות לשופרסל לרכוש 75% מחברת אמיגה העוסקת במכירה והפצה של מוצרי מזון ונקיון לשוק המוסדי. במקביל, מנסה החברה להגדיל את המכירות בתחום המזון באמצעות השתתפות במכרזים דוגמת מכרז שירות בתי הסוהר בו לא זכתה ומכרז משרד הפנים לניהול מערך אספקה של תווי קניית מזון בגובה 700 מיליון שקל.

 

מהלכים אלו עוררו תרעומת קשה מצד הספקים, שבתחילה נפגעו מהעצמת פעילות המותג הפרטי ובהמשך איבדו מכירות למכולות, בגלל השקת הפורמט החדש ורכישת אמיגה.

 

הנגיף הקפיץ את הרווח

 

שופרסל נהנתה מהצמיחה בשוק המזון בתקופת משבר הקורונה. מכירותיה שצמחו ב־9 החודשים הראשונים של 2020 ב־13.4% ל־11.3 מיליארד שקל, צפויות להמשיך לצמוח בשיעור גבוה גם במחצית הראשונה של 2021.

 

הרווח הנקי של שופרסל צמח ב־9 החודשים הראשונים של 2020 ב־76% ל־267 מיליון שקל. הרווח צפוי להמשיך לצמוח גם בעקבות העמקת הפעילות הפיננסית המתוכננת.

x