$
פרסום ושיווק

תנובה מממשת נכסים, ומחלקת לבעלים דיבידנד של 200 מיליון שקל

עם תחילת משבר הקורונה דחתה החברה את חלוקת הדיבידנד על רווחי 2019 מחשש לביקורת ציבורית וכלקח ממחאת הקוטג' • ב־2020 הציגה תנובה עלייה של 9.1% במכירות

נווית זומר 08:2601.12.20

תנובה תחלק דיבידנד של 200 מיליון שקל לבעלים ברייטפוד הסינית והקיבוצים, המחזיקים ב־23.5% מהמניות. ההחלטה התקבלה בישיבת הדירקטוריון האחרונה. תנובה הייתה אמורה לחלק את הדיבידנד עוד בתחילת השנה על רווחי 2019, אבל כחברה שסוחבת את טראומת מחאת הקוטג' היא דחתה את המהלך בעקבות חשש מביקורת ציבורית על רקע תחילת משבר הקורונה.

 

 

  

לצד רווחי 2019 רשמה תנובה בחודש האחרון רווחים חד־פעמיים של כ־280 מיליון שקל ממכירת נכסים: בשבוע שעבר חתמה החברה סופית על מכירת חלקה (50%) בא־ת, חברה לגידול פטם משלב המדגרה ועד השחיטה, לשותפתה גרנות – התאגיד הכלכלי הגדול מבין תאגידי הקיבוצים. פעילות א־ת אינה רווחית לתנובה משום שענף הפטם סובל בשנתיים האחרונות מהפסדים כבדים. בנוסף, מכרה תנובה לאחרונה גם את מכון הפסדים (לטיפול בפגרי עופות) שהייתה שותפה בו. שתי המכירות הכניסו לתנובה כ־100 מיליון שקל.

 

זאת ועוד, חברת גינדי החליטה לממש את האופציה לרכישת המגדל הרביעי בשוק הסיטונאי שתנובה שותפה בו (31%). ההסכם אמור להיחתם עד סוף השנה, ופירושו הכנסה חד־פעמית נוספת של 180 מיליון שקל לתנובה, חלקה בפרויקט.

 

 

אייל מליס, מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל תנובה צילום: אוראל כהן

 

תנובה, חברה פרטית, חילקה גם בשנים קודמות דיבידנד שנתי של 200 מיליון שקל. 2019 הייתה טובה במיוחד לחברה, והיא סיימה אותה ברווח נקי של 284 מיליון שקל לעומת 220 מיליון שקל בתקופה המקבילה. אלמלא הפרשות חד־פעמיות כמו סגירת פעילות הקוטג' בארה"ב, שהסבה לה הפסד של 35 מיליון דולר, היו רווחיה גבוהים אף יותר.

 

לצד העלייה במכירות והחדשנות במוצרים נהנתה תנובה ב־2019 משני מהלכים: האחד, מחיר המטרה שמשולם לרפתן על החלב הגולמי ירד ב־14 אגורות לליטר. בנוסף, תנובה העלתה ב־2019 את מחיר המוצרים המפוקחים ב־3.4%, ולאחר מכן עידכנה ועדת המחירים הממשלתית את העיוות במחיר מוצרי החלב המפוקחים, שלא עודכנו בימי שר האוצר הקודם משה כחלון, עיוות שגרם למחלבות הפסדים. בעקבות פעולות אלה נוספו לתנובה כ־150 מיליון שקל.

 

גם ב־2020 תנובה ממשיכה להציג עלייה במכירות. באוקטובר, על פי נתוני סטורנקסט, הציגה תנובה עלייה של 11.4% במכירות, גבוה מקצב העלייה במכירות שוק המזון. מתחילת השנה עלו מכירות תנובה ב־9.1% ל־5.1 מיליארד שקל. תנובה גם מצליחה בשוק תחליפי החלב עם המותג שלה "אלטרנטיב", ובו העלתה את נתח השוק שלה ל־56%. כמו כן תתחיל החברה בקרוב לשווק תחליפי בשר עם זיכיון מחברה אירופית.

 

x