שופרסל דוהרת למכירות אונליין: "נסגור חנויות לא יעילות בהיקף עשרות אלפי מ"ר"
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן הציג רבעון צמיחה חלומי, כשמכירות האונליין מהוות כבר 21% מהמחזור אך פוגעות ברווחיות. הפתרון: פחות חנויות, יותר מרכזי ליקוט. נחום ביתן רק יכול לקנא
זרוע המכירות המקוונות של שופרסל דהרה קדימה בזמן הקורונה וכעת מהווה כחמישית מהכנסות רשת המזון. בעקבות זאת, החברה נערכת לסגירת סניפים בהיקף של עשרות אלפי מ"ר.
- הנהירה המשיכה: רווחי שופרסל זינקו ב-76% ברבעון השלישי
- בשנה הכי טובה לקמעונאיות המזון, יינות ביתן סוחבת גירעון ענק
- נסיקה של 278% ברווחי טיב טעם ברבעון השלישי
"ככל שנתקדם עם הקמת מרכזי הליקוט האוטומטיים של הזמנות האונליין, נסגור חנויות לא יעילות בהיקף של עשרות אלפי מטרים", אמר ל"כלכליסט" מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן עם פרסום הדו"חות לסיכום הרבעון השלישי. לדברי אברכהן, לא יפוטרו עובדים במסגרת צמצום שטחי המסחר. "אף עובד של שופרסל לא ילך לשום מקום. כל מי שירצה — ימשיך לעבוד".
במסגרת פיתוח זרוע האונליין, שופרסל משקיעה 600 מיליון שקל בהקמת שני מרכזי ליקוט אוטומטיים. הראשון ייפתח בקדימה שבשרון באפריל הקרוב. מרכז גדול יותר ייפתח במודיעין שנה לאחר מכן. אברכהן - שטוען כי הפעילות המקוונת של החברה רווחית - מעריך כי המעבר ההדרגתי לפעילות ליקוט אוטומטית במקום ליקוט ידני של עובדים בסניפי הרשת יחסוך בהוצאות ויגדיל את רווחיות האונליין והחברה כולה.
"פעילות האונליין בשופרסל רווחית והתשתיות הטכנולוגיות שאנחנו בונים ישפרו דרמטית את הרווחיות - כשאחרים יישארו עדיין בעולם הישן. ככל שהמחסנים האוטומטיים ייכנסו לפעילות ולשנה מייצגת של כל אחד מהם, פעילות האונליין תהיה רווחית הרבה יותר. כל מחסן הופך את העסק למדויק יותר ויעיל יותר ומשפר באופן דרמטי את הרווחיות".
אברכהן סירב לחשוף את שיעור הרווח של שופרסל מפעילות האונליין, בטענה שכל עוד היא מתקיימת מתוך חנויות פיזיות אין דרך מדויקת לקבוע מה שיעור הרווח. להערכתו, כשהפעילות תעבור למרכזים האוטומטיים החברה תציג את רווחיות המגזר.
ועדיין, הרווח הגולמי ירד
שופרסל חתמה את הרבעון החולף עם עלייה של 14.6% במכירות רשת המזון, ואלה הסתכמו ב־3.7 מיליארד שקל. כלל פעילות החברה - הכוללת גם את תחום הפארם עם רשת Be ופעילות נדל"ן - צמחה ב־14.5% ביחס לרבעון השלישי אשתקד. הצמיחה החדה ברשת המזון היתה ברובה צמיחה אורגנית, שכן המכירות בחנויות הזהות , חנויות שהיו פעילות גם בתקופה המקבילה, צמחו ב־13.6%. התוספת הושגה מפתיחת חנויות אקספרס - חנויות נוחות קטנות במרכזי ערים - וחנויות קאש אנד קרי המיועדות לעסקים. הזינוק במכירות האונליין, שהיוו 20.8% ממכירות הרשת ברבעון השלישי נגס ברווח הגולמי של שופרסל, שצמח ב־10.5% ל־1.03 מיליארד שקל. הרווח הגולמי צמח בשיעור נמוך מזה של המכירות, ולכן הרווחיות הגולמית נשחקה ל־26.1% - לעומת 27% ברבעון המקביל, אז היוותה פעילות האונליין 14.8% מהמכירות.
לטענת אברכהן, חלק משחיקת הרווחיות הגולמית נגרמה מהחלטת החברה להוריד מחירים בשיעור של יותר מ־1%. "לפי נתוני סטורנקסט נרשמה בשוק עליית מחירים בשיעור 0.3%. עליית המחירים בשיעור זניח היא פועל יוצא של תרומת שופרסל, שביצעה הורדת מחירים לאורך כל תקופת הקורונה, על כל מגוון המוצרים ובכל הארץ", אמר.
בזכות צמצום שיעור ההוצאות ל־21.5% מהמכירות לעומת 23% בתקופה המקבילה, שופרסל הצליחה לרשום זינוק של 35.7% ברווח התפעולי וזה הסתכם ב־133 מיליון שקל. נתון זה משקף רווחיות תפעולית של 3.6%, לעומת 3% ברבעון השלישי אשתקד.
הזינוק של טיב טעם
מי שעוד הצליחה לתעל את משבר הקורונה לטובת צמיחה במכירות וברווחיות היא רשת טיב טעם, בשליטת וניהול חגי שלום. לפני שנתיים שלום לקח את מושכות הניהול לידיו והוביל מהלך להפסקת פעילויות הפסדיות בזרוע היבוא של החברה, לצד מהלך אסטרטגי להוזלת 2,000 מוצרים למחירי חנויות הדיסקאונט של שופרסל. בעקבות זאת, קבוצת טיב טעם רשמה צמיחה של 13.9% במכירות, ואלה הסתכמו ב־390.9 מיליון שקל. מכירות רשת המזון צמחו בשיעור חד יותר של 22.4%, ל־343.3 מיליון שקל.
טיב טעם נהנתה מהעלייה שנרשמה במכירות חנויות שכונתיות מאז תחילת משבר הקורנה. החנויות אלו צמחו יותר מאשר מכירות חנויות הדיסקאונט הפועלות בפאתי הערים. כחלק מהמיקוד בשיקום הרשת נמנע שלום מפתיחת חנויות חדשות, כך שמכירות החנויות הזהות צמחו בשיעור דומה לכלל הצמיחה.
לדברי שלום, הזינוק במכירות הושג גם מפעילות האונליין, ששילשה את עצמה לכ־10% - לעומת 3.5% ברבעון המקביל. "מכירות האונליין של טיב טעם רווחיות, דווקא כיוון שהליקוט נעשה מתוך שבע חנויות. זה תורם לרווחיות משני הכיוונים. בצד האונליין, זה חוסך לנו להקים מרכז ליקוט, להחזיק מלאי ועובדים ייעודיים. מנגד, זה מגדיל בעשרות אחוזים את המכירות של החנויות שמהן יוצאות ההזמנות".
שלום העריך כי מכירות האונליין ימשיכו לצמוח בתקופת הקורונה ויתייצבו עם החזרה לשגרה. "להערכתי, נצמח בשנה הבאה ל־11% ובשנה שלאחריה ל־12% ונגדיל ל־10 את מספר החנויות שמהן מלקטים את ההזמנות". אף שהחברה הובילה מהלך להורדת מחירים, הרווח הגולמי צמח ב־24.1% ואפשר לרשת להציג שיפור ברווחיות הגולמית ל־31.8%. לדברי שלום, השיפור ברווחיות הגולמית הושג משיפור תנאי סחר עם ספקים. צמצום שיעור ההוצאות של החברה אפשר לרווח התפעולי לזנק ב־160% ל־20 מיליון שקל ולרווחיות התפעולית לצמוח ל־6% מהמכירות. את הרבעון חתמה טיב טעם עם זינוק של 278% ברווח הנקי, שהסתכם ב־ 13.7 מיליון שקל, והכריזה על חלוקת דיבידנד של 4 מיליון שקל.
ביתן נשאר מאחור
מי שלא הצליחה לתרגם את משבר הקורונה לצמיחה במכירות וברווחיות היא קבוצת יינות ביתן, בניהולו של מיכאל לובושיץ. מנתונים שנחשפו אתמול ב"כלכליסט" עולה שהחברה - המחזיקה ברשת העירונית מגה בעיר, תת־רשת עירונית של יינות ביתן וחנויות דיסקאונט - מתמודדת עם מחנק אשראי שבין היתר מקשה עליה למצות את הפוטנציאל שלה. את המחצית הראשונה השנה חתמה החברה עם מכירות בגובה 1.8 מיליארד שקל. מדובר בירידה ביחס לשנה שעברה, בשל מכירת חנויות למתחרים. אף שהרווחיות הגולמית של החברה עמדה על 28%, שיעור גבוה מזה של שופרסל, הרשת רשמה הפסד תפעולי של 20 מיליון שקל.
לרשת פעילות אונליין המתבצעת מהסניפים, אך לא מדובר בפעילות מפותחת או כזו שהוצגו לגביה תוכניות להרחבה. החברה מתמודדת עם חוב לספקים, שעמד נכון לסוף אוגוסט על 740 מיליון שקל. מדובר על היקף חוב המשקף תנאי אשראי חריגים בשוק המזון, שבאופן טבעי באים על חשבון הנחות מסחריות שמקבלות רשתות מתחרות מהספקים. ההערכות בשוק המזון הן כי הצמיחה במכירות צפויה להימשך.
יינות ביתן עומדת כעת למכירה של 45% ממניותיה לקבוצה בהובלת הפניקס, בתמורה ל־400 מיליון שקל. הצמיחה הנרשמת כעת בתחום רשתות המזון יכולה לעזור לה לצאת מהמשבר שהיא חווה בעיתוי טוב. לפי נתוני שופרסל, באוקטובר נרשמה צמיחה של 14% במכירות. בטיב טעם בנו את התחזית השנתית ל־2021 מתוך הערכה שהרבעון הראשון של השנה יתנהל בדומה לרבעונים האחרונים. לאחריו, מעריכים שם, תהיה ירידה הדרגתית עד חזרה לשגרה ברבעון הרביעי של השנה.
מנכ"ל ובעלי טיב טעם חגי שלום, מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן, מנכ"ל ובעלי יינות ביתן נחום ביתן ומרכז ליקוט של שופרסל. לא כולם הצליחו לרכב על הקורונה