בלעדי לכלכליסט
גם הגל השני יגולגל לצרכן: מוצרי החשמל מתייקרים בעד 20%
יבואניות מוצרי החשמל הודיעו לקמעונאים על עליות מחירים כבר מהחודש הבא, זאת לאחר שהביקושים האדירים הובילו לזינוק במחירי התובלה. בפברואר היו חברות מוצרי החשמל הראשונות להכריז על התייקרויות בצל סגירת המפעלים בסין
מחירי מוצרי החשמל לצרכן צפויים לעלות החל מדצמבר. ל"כלכליסט" נודע כי קבוצת המילטון, יבואנית שיאומי ומוצרי החשמל מידאה, הודיעה ללקוחותיה הקמעונאים כי היא מעלה מחירים החל מ־1 בדצמבר, לאור השינוי במחירי הובלות המוצרים מסין. גם היבואנית ניופאן צופה עליית מחירים.
- רשתות החשמל ירדו לארוב לנופשים באילת
- נערכים לסגר? עלייה של כ-10% ברכישות מזון, מוצרי חשמל ותרופות
- השימוש בכרטיסי אשראי: התיירות מתאוששת, המסעדות בנסיגה
במכתב שהוציאה המילטון, כתבה היבואנית לקמעונאים כי "לאור מחירי ההובלות מהמזרח ועליית מחירי חומרי הגלם, אנו נאלצים להעלות מחיר בכלל משפחות המוצר שאנו מספקים לכם. עליית המחיר הנה בין 7% ל־15%. המחירון יישלח אליכם בימים הקרובים וייכנס לתוקף סופית ב־1.12.20".
יבואניות מוצרי החשמל מדווחות על כך שמחיר מכולות היבוא מסין וממדינות נוספות במזרח הכפיל את עצמו בשבועות האחרונים, וכמו תמיד, ההתייקרויות צפויות להיות מגולגלות על הצרכן. "יש מצוקת מכולות מסין, אין מספיק מכולות ומחירי ההובלה הימית מהמזרח זינקו מ־2,000 דולר ל־5,000 דולר למכולה בממוצע", אומר אפי אהרוני, מנכ"ל ובעלי קבוצת המילטון. "רוב מוצרי החשמל מיובאים מסין ושם יש בעיה".
רווחי היבואניות בשיא
צביקה גיור, בעלי ניופאן, יבואנית מותגי חשמל כמו האייר וקיצ'נאייד, מוסיף גם הוא כי מחירי ההובלה של מכולות עמדו עד לאחרונה על 2,500 דולר וכעת הם הכפילו עצמם. "היום קיבלנו הצעות מחיר לפי 5,000 דולר למכולה, ואני שומע שמדברים כבר על 6,000 דולר”, אומר גיור. “המשמעויות של זה הן דרמטיות, במיוחד במוצרים לבנים גדולים כמו מקררים, מקפיאים ומכונות כביסה. אני מעריך שההובלה תייקר את מוצרי החשמל ב־20%-10%". לדבריו, עליות המחירים נובעות גם מהתחזקות היואן מול הדולר וגם מהתייקרות חומרי הגלם.
יבואניות החשמל היו הראשונות להעלות מחירים כבר בתחילת משבר הקורונה, בפברואר, בשל צמצום מפעלי הייצור בסין. אלקטרה מוצרי צריכה ייקרה חלק מדגמי המזגנים ב־3%, טורנדו העלתה מחירים ב־10%, מחירי ברימאג עלו ב־14%-10%, והמילטון ייקרה את מוצרי שיאומי ב־10%.
ענף החשמל הוא בין היחידים מענפי מוצרי הצריכה שהתחזקו בתקופת משבר הקורונה. לצד שיעור האבטלה הגדל והמשבר הכלכלי, נתונים בשטח מראים כי רכישות מוצרי החשמל לא רק זינקו, אלא אף השאירו את שוק המזון מאחור. בתשעת החודשים הראשונים של 2020, הרווח המגזרי של אלקטרה צריכה ממכירות מוצרי החשמל זינק ב־161%. תדיראן דיווחה על זינוק של 67% ברווח הנקי בתשעת החודשים הראשונים של השנה, והרווח של החברה כבר גבוה מהרווח שלה בכל 2019. נתונים אלה מעלים את השאלה האם באמת היבואנים חייבים לגלגל את העלויות הללו על הצרכן, או שמדובר בתירוץ נוסף להגדלת רווחים.
“אנשים קונים הרבה אלקטרוניקה, משפצים בתים ומחליפים מוצרי חשמל. זו תקופה שבה השינויים בצריכה הם בלתי צפויים, ויש שינוי משמעותי בסל ההוצאות”, אומר גורם בענף הקמעונאות.
ברשתות קמעונאות החשמל מאשרים שרוב הספקים הודיעו להן על עליות מחירים. “אני מעריך שממש מסוף נובמבר כבר נראה עליות מחירים רציניות, כיוון שסחורה חדשה שתגיע מחו”ל תעלה יותר ליבואנים בגלל מחסור עולמי בסחורות”, אומר יורם בדש, מנכ”ל משותף ברשת מחסני חשמל מקבוצת אלקטרה צריכה. “אמצעי הייצור גם הם קטנו. יש מקומות שסגרו מפעלים ואין עובדים. אז הגידול בצריכה, הקטנת ההיצע והמחסור בהובלות, כל זה יביא לעליית מחירים של בין 8% ל־20% להערכתי. יש עכשיו מו”מ עם כל היבואנים. אני מניח שגם אלקטרה צריכה תעלה מחירים במשלוחים הבאים. שוק החשמל תחרותי, והוא נסמך נטו על חו”ל. בכל העולם הביקוש עלה כי אנשים יושבים בבית, לומדים או עובדים בזום, ואמצעי הייצור מוגבלים בגלל הקורונה”.
הביקוש גדל, המכולה לא
חברות הספנות צמצמו קווי שינוע לפני משבר הקורונה בגלל ירידה בביקושים, אלא שדווקא במשבר נרשם ביקוש גבוה למכולות. בעוד באירופה נרשמת אי־יציבות כלכלית בשל התחדשות הסגרים בחלק מהמדינות, היצוא מסין חזר בעוצמה. מסקירה של חברת בססח (לביטוח סיכוני סחר חוץ) לחודש נובמבר, עולה כי סין הגדילה את נתח השוק שלה ביצוא העולמי ל־25% לעומת נתח שוק ממוצע של 20% בשנים 2017 עד 2019.
חלק גדול מוסבר בביקוש למוצרים רפואיים הקשורים לקורונה כגון מסכות, כפפות ומוצרי סניטריה, וחלק נוסף הוא הביקוש הגובר למוצרי אלקטרוניקה, כתוצאה מהשינויים בסגנון החיים, והמעבר לעבודה ולימודים בבית. נתח השוק של סין ביצוא העולמי למוצרי אלקטרוניקה גדל מ־27% ל־33%, על פי בססח.
בענף הספנות מאשרים כי מחירי ההובלות מסין אכן עלו בחודשים האחרונים מאז החל משבר הקורונה בשל הביקושים הגבוהים למוצרי החשמל. "בסוף הביקושים גדלו, וההיצע של מכולות פחות או יותר קבוע. אי אפשר להוסיף עוד קו אוניות מהיום למחר כי בישראל רוצים עוד כמה אלפי מכולות בשבוע", אומר גורם בענף הספנות. "ההיצע לישראל מתוכנן מראש על האונייה, אז אם הביקושים פה גדלו בעשרות אחוזים בחודש, אי אפשר לנפח את המקום באונייה. בנוסף, גם חברות הספנות נתקלות במחסור באוניות ויש עלייה דרמטית בעלות החכירה של אונייה. אונייה שעלתה לפני חצי שנה 8,000 דולר ליום, עולה היום 22 אלף דולר ליום".
בכיר נוסף באחת מחברות ההובלה מוסיף: “על אונייה יש מקום מוגבל, ואם הביקוש לסחר מהמזרח לישראל עלה ב־40%, אז אין מספיק מכולות ואין מקום על האוניות. אם היבואניות היו ממשיכות לייבא מוצרים לפי התוכנית השנתית שלהן, כנראה שלא היו שינויים גדולים במחירי ההובלה. הגידול בהזמנות למכולות בין ספטמבר לאוקטובר הוא בהיקפים של עשרות אחוזים. אבל המחירים של ההובלה הימית לא עלו כמו שהם מתארים, אלא בכ־30% בממוצע”.