ראיון כלכליסט
"וניליה מוכרת ברחוב 70% יותר מבקניונים"
אסף בלנק ואביב כץ, שרכשו את רשת הגלידה שנקלעה להקפאת הליכים, מתכוונים להרחיב את המותג בעיצומה של הקורונה: "נכנסים לשנה קשה של בנייה ושיקום"
"המצב הכלכלי שאליו נקלעה וניליה ומשבר הקורונה יצרו הזדמנות שעניינה אותנו כאנשי עסקים והחלטנו ללכת עליה בכל הכוח. וניליה הוא מותג הגלידה המוביל בישראל. הוא נולד לפני 18 שנה, והוא האיכותי ביותר", אמרו ל"כלכליסט" אסף בלנק ואביב כץ, זכייני סניף הרצליה ורמת אביב בהתאמה, שרכשו את רשת הגלידה שנקלעה להקפאת הליכים.
השניים זכו בהתמחרות לרכישת הרשת תמורת 4.5 מיליון שקל כשמאחוריהם עומדים משקיעים פיננסיים מוכרים כמו עמית זאב, מנכ"ל דור אלון; בן דודו עופר קיש, מנכ"ל לופטהנזה; ועודד גולן, סמנכ"ל הסחר ברשת אושר עד. הקבוצה זכתה ברכישת הרשת מתוך שש הצעות שהוגשו לנאמן. בלנק וכץ יהיו אחראים לניהול הרשת, ויש להם תוכניות הרחבה, דווקא בימים של משבר שמטלטל את ענף המסעדנות.
- בעל רשת הגלידריות "אניטה" ו"גולדה": “עשינו כסף מחלב"
- תן לי כדור גזר: הקולקציה החדשה של הגלידריות לקיץ
"הצפי הוא שהשנה הבאה תהיה שנה קשה של בנייה, שיקום והכנה לקראת היציאה מהקורונה”, אמר בלנק. “הקורונה לא תהיה פה לנצח, ומי שיעמול עכשיו יקצור פירות אחרי המשבר".
כץ: "באנו עם תוכנית שיש בה הון נדרש כדי לשרוד תקופת אי ודאות. נכנסנו עם משקיעים עם כיסים עמוקים. הם אנשים מבריקים מתחום הקמעונאות ויש להם רצון עז לפתח את הרשת ולהגדיל אותה".
“נפתח איפה שנרוויח מהר”
בחודש מאי הוצא צו הקפאת הליכים לרשת וניליה, לאחר שנקלעה לחובות של כ־7 מיליון שקל. עו"ד חיות גרינברג, שייצגה את החברה, אמרה אז לבית המשפט: "תקופת הפסח היתה עבורה מכת מחץ, שכן זו אחת התקופות החזקות בענף, אך השנה ההכנסות צנחו ביותר מ־80%. לאחר לבטים לא פשוטים, החברה החליטה לקחת החלטה אמיצה ואחראית ולפנות לביהמ"ש בבקשה מתאימה שתיתן לה אוויר ותאפשר לה להתארגן בנסיבות הייחודיות שנוצרו".
הנאמן שמונה לרשת, עו"ד ליאור דגן, דאג לכך שהחברה תחזור לייצר גלידות במפעל שלה בהוד השרון, וקווי המפעל פועלים כיום בתפוקה מלאה ומייצרים גלידה לסניפי הרשת. הרשת מעסיקה 11 עובדים בסך הכל, בנוסף לעובדים שמועסקים באמצעות חברת כוח אדם. בתקופת ההקפאה מכרה החברה לזכיינים גלידה בהיקף של 2.5 מיליון שקל, והמכירות של הסניפים הגיעו לכ־6.5 מיליון שקל.
לדברי בלנק, כל ענפי הבילוי והקמעונאות ישנו את פניהם לאחר המשבר: "אף אחד לא יודע בבירור איך, אבל אם עד לקורונה מוקד הבילוי היה קניון, מאז הקורונה דווקא סניפי הרחוב שלנו עובדים הרבה יותר טוב מסניפי הקניונים".
מה הפער בפדיונות בין סניפי הקניונים לסניפי הרחוב?
בלנק: "יש לנו ארבעה סניפים בקניונים, בשבעת הכוכבים, בגבעתיים, באיילון ובקניון רמת אביב, והיתר סניפי רחוב. הפדיונות בסניפי הרחוב גבוהים בלפחות 70% בהשוואה לסניפי הקניונים, מאז התפרצות הקורונה".
הסניפים הבאים יוקמו בקניונים או ברחובות הערים?
בלנק: "נדע לנתח את בחירת המיקומים לא לפי מודל של קניונים בלבד או רחוב בלבד, אלא בהתאמה וניתוח אנליטי של כל הנתונים שמשפיעים על הסביבה, התחרות, שכר הדירה והאוכלוסייה. נפתח במיקומים שאנחנו חושבים שיש רמה סבירה של הכנסה וזכיין שיוכל להרוויח כסף בצורה מהירה".
“נקטין גודל סניפים”
לדברי כץ, בכוונתם להשקיע בתור התחלה 2 מיליון שקל לייצוב הרשת: "נבנה מערכות בקרה, מערכות תמיכה לזכיינים, אחידות בנראות הסניפים ובמוצרים ונפתח מוצרים חדשים שמתאימים לעונת חורף. ההשקעה הראשונית תהיה במפעל עצמו, שידע לספק כמות גדולה של סניפים, ובתמיכה תפעולית שתעזור לזכיינים".
כמה סניפים חדשים תפתחו?
בלנק: "אנחנו מאמינים שנפתח בחמש שנים הקרובות עוד 30-20 סניפים, חלקם בזכיינות וחלקם בהפעלה עצמית במודלים שונים שאנחנו עובדים עליהם עכשיו. עד היום הקמה של סניף של וניליה עמדה על 800 אלף שקל, ואנחנו מכוונים לפתיחת סניפים שמותאמים לרוח התקופה עם החזר השקעה מהיר יותר ושהרווחיות בהם תהיה גבוהה לזכיין. גודל הסניפים כיום הוא 60-45 מ"ר, והסניפים החדשים יהיו סביב 40 מ"ר בלבד. זה מוזיל את עלויות ההקמה ואת דמי השכירות".
כל הזכיינים ישארו איתכם?
כץ: "אנחנו מאמינים שרוב הזכיינים ימשיכו איתנו והם בירכו על המהלך. במהלך הקורונה נסגר רק סניף עזריאלי תל אביב. אנחנו רואים את הזכיינים כחלק הכי משמעותי ברשת כי הם למעשה השותפים שלנו להצלחת הרשת".