$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

חזרה לשגרה: בוטלה ההקלה לקמעונאים לא לקבל מיכלי משקה ריקים

החל מהבוקר, ניתן לשוב להחזיר מיכלי משקה ריקים לחנויות המזון ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון. בימים הקרובים יבחן משרד הכלכלה ביטול ההקלה הנוגעת לקידוד מחירים על המוצרים

נורית קדוש 10:0005.05.20

החזרה לשגרה מובילה לביטול חלק מההקלות שניתנו בשעת החירום. לכלכליסט נודע כי, כחודש וחצי אחרי שניתן, בוטל הפטור לקמעונאים הנוגע לקבלת מיכלי משקה ריקים תמורת דמי הפיקדון. בימים הקרובים יבחן משרד הכלכלה ביטול ההקלה הנוגעת לקידוד מחירים על המוצרים.

 

משמעות ההחלטה של המשרד להגנת הסביבה היא כי החל מהבוקר, ניתן לשוב להחזיר מיכלי משקה ריקים לחנויות המזון ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון. בהודעה לקמעונאים נכתב: ״הסעיף הדן באיסור קבלת אריזות בקבוקים למחזור בעניין זה מבוטל, וניתן להחזיר בקבוקי מחזור לעסקים״. על פי ההנחיות החדשות, על בעלי החנויות לדאוג שבקבוקי המחזור יוכנסו לתוך שקית אשפה אטומה, או מיכל אטום עד לפינויים. עוד נדרשו הקמעונאים להקפיד על ניקיון אזורי החזרת הבקבוקים ולהציב במקום אלכוג'ל לטובת חיטוי הידיים של העובדים והציבור.

 

 

סימון מחירים בסופרמרקט סימון מחירים בסופרמרקט צילום: מיכאל קרמר

 

הבוקר פורסמה בדיקת כלכליסט שהעלתה כי למרות ירידה חדה בעומס שהיה בשיא המשבר על קמעונאי המזון, נותרה ההקלה הנוגעת לקידוד מחירים על מוצרי מזון.

 

כזכור, באמצע חודש מרץ ונוכח הביקושים החריגים למזון בחנויות הפיזיות ובאתרי האונליין, פנו רשתות השיווק לרגולטורים, בבקשה להקל עליהן במגוון נושאים. הקלות רבות ניתנו, אולם אחת המשמעותיות שבהן לא הוגבלה בזמן מוחלט ונקבע כי תחול "כל עוד מגפת הקורונה עומדת בעינה". מדובר בהנחיה הרשות של להגנת הצרכן ולסחר הוגן, שהנחתה את עובדיה, שלא לאכוף את חובת הצגת מחיר על גבי המוצר.

 

ברשות נימקו את ההחלטה בכך שתחלופת מוצרי המזון ומוצרי צריכה מסוימים על המדפים בחנות הפיזית מהירה וכוח האדם מצומצם לא מספיק לתת מענה.

 

ברשות קבעו כי יש להציב על המדף שלט עם מחיר וניתן לעשות זאת באמצעות שלט דיגיטלי. כזכור, לפני שנה בדיוק, הודיעה הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן כי היא בוחנת את האפשרות שהקמעונאים יוכלו להסתפק בצגים אלקטרוניים. זאת בניגוד לעמדת שר הכלכלה אלי כהן וקודמיו בתפקיד בשני העשורים האחרונים. על פניו, הדבר העלה סברה שברשות וברשתות השיווק, זיהו במשבר הקורונה חלון הזדמנויות שיאפשר להכשיר את הקרקע לשינוי בעתיד הקרוב.

 

מהרשות לסחר הוגן נמסר בתגובה: ״כאשר ההנחיה נכתבה בתחילת משבר הקורונה לא היה ברור עד מתי המצב ימשך ולכן לא תחמנו בזמן את ההנחיה. בימים הקרובים אנחנו נערכים לבדיקות בשטח על מנת להבין האם הקמעונאים עדיין זקוקים להקלה, במידה ונמצא שישנה חזרה לשגרה גם בעולם הקמעונאות ההנחיה תבוטל ותשוב החובה לסמן מחירים המוצרים״.

x