$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מחסני חשמל תמכור מוצרי בוש ביבוא מקביל

הרשת של אלקטרה צריכה טוענת שתמכור את המותגים בהנחות של 10%–30% לעומת היבואן הרשמי. המתחרים זועמים: “זו פתיחת מלחמה מול כל השוק”

אורנה יפת 08:2619.02.20

רשת מחסני חשמל מתחילה למכור את מוצרי בוש וסימנס (BSH) ביבוא מקביל. כך נודע ל"כלכליסט". הרשת רכשה מלאי של אלפי דגמים במוצרים השייכים למותגים בוש וסימנס, בהם מכונות כביסה, מדיחי כלים וכיריים אינדוקציה.

 

את הסחורה ביבוא מקביל רוכשת מחסני חשמל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל שבבעלות אלקטרה מוצרי צריכה, מידי תמוז — יבואנית יבוא מקביל שמוכרת מותגי חשמל גם לרשת שופרסל.  

 

 

על פי הצהרתה מחסני חשמל מתכוונת למכור את המוצרים בפער של 10%־15% במוצרים הזולים, ביחס למחירי היבואן הרשמי; ובפער של כ־30% במוצרים היקרים יותר. BSH נחשבת למובילת השוק בקטגוריות של מדיחי כלים, מכונות כביסה ותנורי אפייה. במדיחים מחזיקה החברה, על פי ההערכות בשוק החשמל, נתח שוק של 60%, במכונות כביסה ובתנורי אפייה כ־30%.

 

מחסני חשמל מחסני חשמל צילום: שאול גולן

 

מחירי המדיחים של היבואנית הרשמית באתר מחסני חשמל נעים היום בין 2,500–4,000 שקל, ומכונות הכביסה של BSH נמכרות במחירים שנעים בין 1,600–5,000 שקל. כיריים אינדוקציה, מוצר שבהגדרה הוא יקר, נמכרים בין 2,000–7,500 שקל.

 

קונצרן BSH הגרמני, יצרן בוש, סימנס וקונסטרוקטה, פועל בישראל באמצעות חברה בת, המשווקת את המוצרים ישירות לקמעונאים.

 

אמנם יבוא מקביל אינו נחשב לחריג בענף מוצרי החשמל, אלא שהפעם מדובר במותגי BSH הממוצבים גבוה באופן יחסי ובמרבית המקרים אינם נמכרים ביבוא מקביל ברשתות החשמל המובילות. מוצרי בוש סימנס מיוצרים בגרמניה, פולין וטורקיה וזו הסיבה שהם זכו למיצוב גבוה ונמכרים במחירים גבוהים ביחס למתחריהם.

 

המהלך של מחסני חשמל יפגע הן במותגי הבית אלקטרה וסאוטר, והן במותגים אחרים שמייבאת יבואנית מוצרי החשמל בהם ווירלפול או במותגים זולים שנמכרים ברשתות ובחנויות. הקמעונאים חוששים משחיקת המרווחים בעקבות המהלך של מחסני חשמל וטוענים כי יפעלו לבצע פעולת נגד באמצעות יבוא מקביל למותג מילה — המותג היוקרתי של אלקטרה צריכה.

 

"הפעם אלקטרה לקחה החלטה לא נכונה", אומר גורם בכיר בענף החשמל. "מנהלי הרשת מרוויחים מהעלייה במכירות אבל הפעם הם פתחו מלחמה מול כל השוק, כי הם פוגעים גם ברשתות מתחרות וגם בחנויות פרטיות. גם BSH לא תשב בשקט לנוכח המהלך הזה".

 

בענף מסבירים כי בשל העובדה שמדובר במוצרים שהם מובילי שוק, המהלך של הקמעונאית הגדולה ימשוך את כל השוק למטה וישחוק את הרווחים. "ברגע שמוביל השוק מוריד את המחיר כל המותגים הזולים הופכים ללא אטרקטיביים ואף אחד לא יימכור כלום. אם משווקים מדיח של בוש ב־1,400 שקל לעומת מותג אחר ב־2,000 שקל, הצרכן יעדיף בוש. המלחמה הזאת תפגע בהם לא פחות מאשר בנו כי הם יהרגו גם את המותג אלקטרה וגם את ווירלפול". מחסני חשמל, המנוהלת כיחידה נפרדת בתוך אלקטרה צריכה, רואה כעת לנגד עיניה רק את הגידול במכירות. לדברי יורם בדש, מנכ"ל משותף ברשת, "גם אם זה יפגע במותגי הבית שלי, אין לי בעיה. ככל שאני אהיה יותר אטרקטיבי לצרכן סך המכירות שלי יגדל, גם אם זה יבוא על חשבון מותגים שלי. בגלל התחרות אנחנו חייבים לייצר מכירות".

 

לדבריו, "בגלל ששער היורו ירד ויש עודפי ייצור באירופה, המחיר של בוש סימנס הפך את הקנייה ביבוא מקביל ליותר אטרקטיבית. אם זה ישתנה ולא ישתלם מחר לא נעשה יבוא מקביל. 95% אם היבואן הרשמי ירצה ויוכל לעמוד במחירים התחרותיים, אז בהחלט נשמח לקנות ממנו".

 

מחברת BSH ישראל נמסר: "תחרות חופשית היא דבר חיובי שמטיב עם הצרכנים ואנו מברכים עליה. BSH ישראל, היבואנית הרשמית של בוש, סימנס, קונסטרוקטה וגגנאו, מציעה מערך תמיכה ושירות המוביל בישראל עבור לקוחותיה, בעלת זמינות גבוה שירות מקצועי ומהימן".

x