עוד חיזוק לרשתות הדיסקאונט: יינות ביתן תאבד הכנסות של כמיליארד שקל
אם יבשילו המגעים של יוחננוף וזול ובגדול לרכישת 23 סניפים מיינות ביתן, הרשתות יגדילו את המחזור שלהן בכ־550 מיליון שקל. לצד מכירות הסניפים לוויקטורי ופרשמרקט, ההכנסות השנתיות של קבוצת ביתן ירדו לכ־3.2 מיליארד שקל בלבד
מכירת מקבצי סניפים מכווצת את יינות ביתן ומחזקת את רשתות הביניים, כמו ויקטורי, יוחננוף וזול ובגדול.
- יוחננוף מאשרת: במגעים לרכישת 6 סניפים של יינות ביתן
- ויקטורי מתרחבת: השלימה רכישת ארבעה סניפי יינות ביתן ומגה
- ביתן ממשיך לממש נכסים: במשא ומתן למכירת 23 סניפים
כפי שנחשף אתמול ב”כלכליסט”, שבוע אחרי השלמת מכירת חמש חנויות לרשת ויקטורי והארכת המועד האחרון להשלמת העסקה למכירת שבע חנויות לפרשמרקט, מנהל ביתן מגעים עם אבי יוחנן מרשת זול ובגדול למכירת 17 חנויות תת־הרשת החרדית שוק מהדרין, ובמקביל גם מגעים עם בעל השליטה ביוחננוף, איתן יוחננוף, למכירת שישה סניפים של יינות ביתן. עסקאות אלה, אם יצאו לפועל, צפויות לכווץ את רשת יינות ביתן מכ־181 חנויות בתחילת השנה לכ־145 סניפים בסוף 2019.
בעוד בבנקים ובקבוצת ביתן רואים באור חיובי את מימוש נכסים הצפוי להקל במעט על מחנק האשראי אליו נקלע בעלי הקבוצה, נחום ביתן, עוקבים הספקים בדאגה אחר השינויים הענפיים שמובילה התנהלות ביתן. "מצד אחד, מכירת סניפים מעניקה לנו יותר ביטחון בשל היכולות הפיננסית של הקונים, אולם מנגד, היא מחזקת את כוחם באופן שיגבה מאיתנו תשלום מיידי בהגדלת הנחות", מסביר בכיר בענף.
על פי הערכות, מכירות חמש החנויות לוויקטורי, החנות שנמכרה לקינג סטור ו־30 החנויות שצפויות להימכר לפרשמרקט, יוחננוף ואבי יוחנן, מסתכמות בכמיליארד שקל בשנה, שיעברו לארבע הרשתות הקונות. מכירות חמש החנויות שנמכרו לוויקטורי מוערכות בכ־200 מיליון שקל בשנה ומכירות שבע החנויות בהסכם שנחתם עם פרשמרקט מוערכות בכ־250 מיליון שקל בשנה. מכירות 17 סניפי שוק מהדרין מוערכות בכ־300 מיליון שקל בשנה ומכירות שש החנויות שאת רכישתן בוחן יוחננוף מסתכמות בכ־250 מיליון שקל בשנה.
מכירותיה של קבוצת ביתן הוערכו על ידו ב־2018 בכ־4.7 מיליארד שקל לא כולל מע"מ. מאז נרשמה, על פי נתוני הספקים, ירידה לא מבוטלת במכירות סניפי יינות ביתן וירידה קלה יותר במכירות סניפי מגה והערכות הן כי המכירות השנתיות ירדו לכ־4.2 מיליארד שקל. אם יושלמו מכירות הסניפים, שמגלגלים בשנה כמיליארד שקל, יתכווצו מכירות ביתן לכ־3.2 מיליארד שקל בשנה בלבד, בדומה למכירות שופרסל ברבעון השלישי השנה.
רכישת סניפים מובילה לדרישה מצד הקונים לשיפור תנאי הסחר מהספקים, בעקבות הגדלת כוח הקנייה. כיוון שצמצום סניפים לא מוביל אוטומטית להרעת תנאי הסחר המעוגנים בהסכמי סחר ארוכי טווח, נוצר מצב בו הספקים נדרשים להגדיל הנחות לקמעונאים הבינוניים שקונים חנויות מביתן, בעוד הם אינם יכולים לצמצם הנחות לביתן. יחד עם זאת, מעריכים גורמים בענף כי בעתיד, עם חידוש הסכמי הסחר לקבוצת ביתן, תהיה השפעה לירידה בכמות הסניפים על התנאים המסחריים.
הספקים אינם היחידים שעוקבים בחשש אחר השינויים שעוברת קבוצת ביתן. עובדי החברה מביעים התנגדות למכירת מקבצי סניפים הכוללים חנויות של מגה. לפני כשבועיים אישר ועד העובדים לביתן למכור 10 חנויות מגה, לפטר 500 עובדי כוח אדם ולחדול לשלם שעות נוספות. עד כה נמכרה חנות מגה בירושלים לאייל רביד מויקטורי, אולם ביתן מנהל מו"מ מתקדם עם אבי יוחנן, בעלי רשת זול ובגדול, למכירת 17 חנויות שוק מהדרין. 12 מתוך חנויות הפורמט הפונה למגזר החרדי, שייכות למגה ועל רקע זה צפוי ועד העובדים להטיל וטו על העסקה.
יחד עם זאת, נוכח הקושי להשלים את עסקת המכירה של 7 סניפי מגה בעיר לפרשמרקט, המחלוקת תהיה על 3 חנויות בלבד, ולביתן יהיה קל יותר להגיע להבנות עם הוועד על המכירה ליוחנן. בתוך כך, על רקע התנגדותם למכירת עוד ועוד נתחים ממגה, פועל ועד העובדים של מגה לאתר משקיע שיכנס לרשת. בתקופה האחרונה התקיימה בדיקה מול מוטי בן משה מרבוע כחול נדל”ן המחזיק ב־60 נכסים בהם פועלת מגה, ועם פז, שבעבר התעניינה להיכנס כשותפה ברשת.
העסקאות עם יוחננוף ויוחנן, בהיקף של כ־200 מיליון שקל, נרקמו על רקע הקושי במימוש העסקה למכירת שבעה סניפים לרשת פרשמרקט. זאת בשל התנגדותו של מוטי בן משה, בעל השליטה ברבוע כחול נדל”ן. הערכות הן כי התנגדותו של בן משה נובעת מרצונו לרכוש את מגה מידי ביתן, לאחר שנכשל ניסיונו לרכוש את מגה מידי נאמני בית המשפט לפני ארבע שנים. מכשול נוסף בעסקת פרשמרקט נובע מדרישת חברת אמות לפיצוי על העברת חוזה השכירות בסניף בשכונת בבלי בתל אביב.