$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

מחירי שידורי הספורט גולגלו חזרה ל־HOT

מועצת הכבלים והלוויין דחתה את בקשת HOT לצמצם את חובת שידורי הספורט שחלה עליה: “אחרי שהחברה השקיעה מיליוני שקלים בספורט, היא מגלגלת אחריות"

אביאור אבו 08:4210.12.19

המלחמה על שידורי הספורט היקרים עולה מדרגה, והצרכן כרגיל ישלם את המחיר. במכתב של מועצת הכבלים והלוויין שהגיע לידי “כלכליסט” דוחה המועצה את בקשת HOT לצמצם את היצע תוכני הספורט שלה, בטענה כי החברה עצמה היא שהביאה להתייקרות המשמעותית בזכויות השידור, בשל מלחמות השידור מול פלטפרומות מתחרות.

 

 

"אנו סבורים כי חלק לא מבוטל מהאמרת המחירים, נובע דווקא מהחלטותיה של HOT עצמה לשדר תוכן ספורט שאין היא חייבת בשידורו”, כתב אשר ביטון, יו"ר המועצה, במכתבו ל־HOT.

 

מחיר הספורט זינק במאות אחוזים מחיר הספורט זינק במאות אחוזים

 

במכתב ששלחה HOT באוקטובר למועצה, טענה חברת הכבלים כי "מחירי זכויות השידור של מפעלי הספורט זינקו במאות אחוזים מסיבות של כשל שוק ורגולציה ארכאית, דבר אשר בא על חשבון עולמות תוכן אחרים". במכתבה כעת, המועצה דוחה את טענותיה של החברה: "עתה, לאחר ש־HOT השקיעה עשרות מיליוני שקלים, נראה כי היא מנסה ‘לגלגל’ את האחריות להחלטותיה לעבר מדיניות המועצה. את זאת לא נוכל לקבל", כותב ביטון ומוסיף: "כידוע לכם היטב, גם קיימת מגמה עולמית של האמרת מחירי זכויות

שידור של מפעלי ספורט, ללא כל קשר לרגולציה".

 

רגולציה ייחודית לישראל

 

הרגולציה בנושא שידורי ספורט החלה בסוף 2009 עם שתי החלטות מדיניות של המועצה, המחייבות את HOT ו־yes למפרט שידורי ספורט רחב היקף בחבילת הבסיס. "מדיניות שאין לה אח ורע בעולם", טענה HOT במכתבה. ההחלטה הראשונה עוסקת באירועים בעלי חשיבות ציבורית רבה, אשר אין חובה לשדר אותם, אך אם בוחרים לשדר אותם, הם צריכים להיות משודרים בערוצים ללא תשלום. החלטה נוספת נוגעת לאירועים שחובה לשדר בערוצים פתוחים לציבור הרחב, כמו ספורט 5 ו־One.

 

כיום, yes ו־HOT מחויבות ל־168 שעות שידור בשבוע, הכוללות בין היתר משחקי ספורט מרכזיים, חדשות ספורט ותוכניות מגזין. בנוסף, מחויבות החברות ל־200 שעות שידור בשבוע של ספורט ישראלי בענפים שונים. כמו כן, לשתי החברות אסור להחזיק בתוכן ספורט בלעדי, שהשניה אינה משדרת.

 

HOT טענה כי עלויות רכש ערוצי הספורט שלה עלו מ־23% ב־2014 ל־55% כיום, אך לטענת המועצה, להחלטה אין קשר לכך. "יש הטוענים כי ביטול החלטות מדיניות הספורט של המועצה דווקא יוביל להאמרת מחירים נוספת ולפגיעה בצרכנים", כותב ביטון, "כך למשל ביטול רשימת האירועים המוכרזים עלול לגרום לתחרות על אותם מפעלים, שלאחר ביטול הרשימה אף ניתן יהיה לשדרם בערוצים בתשלום. כך, בנוסף להאמרת מחירי הזכויות במפעלים אלו תיגרם גם פגיעה בציבור המנויים, שיידרשו לרכוש ערוצים נוספים בתשלום נוסף".

 

מנכ”לית HOT טל גרנות גולדשטיין. “מדיניות שאין לה אח ורע בעולם” מנכ”לית HOT טל גרנות גולדשטיין. “מדיניות שאין לה אח ורע בעולם” צילום: רמי זרנגר

 

 

כל כמה שנים מינהלות הליגות בעולם ובישראל מקיימות מכרז על זכויות השידור, בו זוכה אחת מהספקיות: One, ספורט 5 (RGE) וצ’רלטון. HOT ו־yes חותמות על הסכם מול הספקיות ורוכשות מהן את התוכן והן למעשה הצינור המקשר בין הספקיות ללקוחות המשלמים. החברות מתחייבות מול הספקיות לסכום מינימלי אותו ישלמו ואם כמות המנויים עוקפת את הרף הצפוי, התשלום גדל.

 

ההערכה היא כי הספקיות מקבלות כ־80% מההכנסה מכל מנוי. עד כניסתן של פרטנר וסלקום לעולם הטלוויזיה הרב־ערוצית, אם צ'רלטון לדוגמה מכרה תוכן ל־HOT, היא הייתה מחויבת לתת תנאי רכישה שוויוניים גם ל־yes, וכך המחירים נשמרו. עם זאת, הספקיות עלולות לעיתים לנצל את חוסר הברירה של HOT ו־yes ולהכתיב תנאים.

 

פרטנר וסלקום לא נתונות לרגולציה, שכן הן משדרות על גבי רשת האינטרנט, ולכן הן כן יכולות לרכוש זכויות בבלעדיות. כך, למשל, במכרז זכויות השידור לליגת־העל בכדורגל שהתקיים בדצמבר 2015, זכתה צ'רלטון, שהתחייבה לשלם כ־139 מיליון שקל לעונה למשך 4 שנים, כאשר במכרז הקודם הסכום עמד על 45 מיליון שקל, זינוק של 208%. מי שהתמודדה מולה בקו הסיום הייתה פרטנר. מה שהיה אמור למנוע את זה עוד ב־2017 ונפל עקב התנגדויות של בעלי הערוצים, היה חוק חובת מכירה של זכויות שידור לכלל הפלטפורמות באופן שוויוני, במטרה למנוע בלעדיות.

 

גובה המחירים הוביל לוויתור מצידם של הערוצים המסחריים, 12 ו־13, ושל תאגיד השידור הציבורי כאן, על שידורי ספורט. עם יציאתן של שחקניות ותיקות, נכנסות שחקניות חדשות שפוזלות אל עבר שוק הספורט. בשנים האחרונות משדרות פייסבוק, טוויטר ואמזון לא מעט משחקי ספורט בבלעדיות.

 

חשש לפגיעה בתוכן מקורי

 

העיוות שנוצר בשוק מתגלגל בסופו של דבר אל צרכן הקצה, שנדרש לשלם עבור תוכן ספורט סכומים לא מבוטלים או לחילופין נדרש לעלייה בעלות חבילת הבסיס. כמו כן, גם לקוחות שלא צופים בתוכני ספורט עלולים להיפגע, שכן עליית המחירים תסובסד על ידי פגיעה ברכישה והפקה של תוכן אחר. כיום HOT ו־yes מקצות מהכנסותיהן בהפקות מקור ישראליות מעבר ל־8% לו הן מחויבות, והן טוענות כי מצב זה ייפסק.

 

ההערכה בשוק היא כי בין 200–250 אלף לקוחות משלמים עבור שידורי ספורט. לקוח HOT משלם עבור צ'רלטון 74 שקל בחודש, ועבור ערוצי ספורט 5 ישלם 20 שקל בחודש (לאחר שנה המחיר יעלה ל־52 שקל בחודש). ב־yes גובים על ערוצי צ'רלטון 70 שקל בחודש ועל ערוצי ספורט 5 60 שקל בחודש. סלקום מציעה את צ'רלטון ב־67 שקל לחודש ואת ספורט 5 ב־52 שקל לחודש. פרטנר לא משווקת את צ'רלטון, ועבור ספורט 5 היא גובה 29 שקל בחודש.

 

מ־HOT נמסר: “הרגולטור, האחראי על אסדרת שוק השידורים, נדרש לעסוק בכשל השוק שגרם להאמרת המחירים ואינו יכול להתנער ממנו”.

x