$
פרסום ושיווק

אמזון פותחת חזית מול חברות כרטיסי האשראי

לא רק הקמעונאים צריכים לדאוג: הענקית האמריקאית הפחיתה את עמלת המרת המט"ח שלה - בתקווה שתשלמו באתר בשקלים. המטרה: לגרוף לכיסה את העמלה שעד היום קיבלו חברות כרטיסי האשראי

מירב קריסטל 08:3609.12.19
אמזון אמנם עדיין לא פועלת בישראל באופן מלא, אבל החיזורים שלה אחרי הישראלים נמשכים - כשהפעם החזית היא מול חברות כרטיסי האשראי: במהלך נובמבר אמזון הפחיתה את עמלת המרת המט"ח מ־7%-6% לכ־2.2%-2.5% - שער נמוך משל רוב כרטיסי האשראי בישראל.

 

לעמלת ההמרה יש חשיבות הולכת וגוברת בקרב ישראלים, משום שנפח הרכישות באתרי אינטרנט זרים רק הולך וגדל, ויותר ישראלים טסים לחו"ל מדי שנה. לשם השוואה, מקס גובה עמלת המרת מט"ח של 3%, כאל של 2.8%, וישראכרט העלתה את העמלה בספטמבר מ־2.3% ל־2.5%. שער ההמרה באמזון לא קבוע כי הוא קשור בשער חליפין פנימי של האתר – כלומר נע בין שער נמוך מרוב כרטיסי האשראי בישראל לבין שער דומה לזה שמציעות חברות האשראי.

 

 

 

 

חבילות מאמזון חבילות מאמזון צילום: שאטרסטוק

 

בלי הפתעות בחיוב

 

בעקבות הוזלת העמלה, כעת עדיף לקנות בשקלים באמזון ארה"ב, בריטניה ואתרי אמזון אירופה משום שזה ישתלם יותר מקנייה בדולרים. הדבר נכון לגבי קנייה של כל מוצר באמזון: כזה שנמכר על ידי אמזון, כזה שנמכר על ידי מוכרים שמשתמשים בשירותי האחסון של אמזון וכזה שנמכר על ידי מוכרים שמשלחים בעצמם את המוצרים.

 

עד כה, ההמלצה לישראלים הייתה לקנות באמזון ארה"ב בדולרים, באמזון בריטניה בפאונד, באמזון גרמניה באירו, וכדומה. כלומר, לקנות במטבע המקומי. זו גם ההמלצה באתרים זרים אחרים: להעדיף מטבע מקומי או דולרים. זאת משום שקנייה בשקלים באתרים זרים לרוב גוררת שער המרה גבוה.

 

המהלך של אמזון טורף את הקלפים, משום שהוא מאפשר לישראלים לקנות בשקלים כשאמזון כבר כוללת את עמלת ההמרה בסכום הקנייה הסופי באתר, ללא תוספות והפתעות בפירוט האשראי.

 

לעומת זאת, כשמשלמים בדולרים, אמזון מיידעת שעמלת ההמרה מושבתת - כלומר זה לא המחיר הסופי שהצרכן ישלם, משום שהוא תלוי בעמלת המט"ח של הכרטיס שבו הוא מחזיק.

 

אמזון מובילה בזמן האחרון מהלכים משמעותיים כדי להתאים עצמה לשוק הישראלי ולכבוש את ליבם של הצרכנים הישראלים. כזכור, ביום הרווקים הסיני, חג קניות שלרוב נשאר בגבולות אתרים סיניים כמו עליאקספרס, גירבסט ודומים, אמזון גנבה את ההצגה כשהשיקה משלוח חינם מארה"ב לישראל בקנייה מעל 49 דולר - מבצע שעדיין נמשך והישראלים בהחלט מנצלים היטב. במקביל למבצע, תירגמה חלק מהאתר לעברית.

 

בבלאק פריידיי אמזון שיתפה פעולה עם בנק הפועלים, במבצע שהציע ללקוחות עם כרטיס אשראי בנקאי הנחה של 50 דולר בקנייה של 100 דולר ומעלה. ההטבה הייתה מוגבלת ואזלה באתר הבנק בתוך דקות בודדות. בהמשך עלתה ביקורת נגד הבנק על כך שהוא משתף פעולה עם קמעונאית הענק ולא עם סוחרים מקומיים.

 

מבצע השילוח החינמי הדגיש את פערי המחירים מול ארה"ב, והישראלים רכשו עשרות אלפי דיאודורנטים של ג'ילט, ספיד סטיק ואולד ספייס. גם משחות שיניים נקנו במספרים גדולים: קולגייט בעיקר, וכן קרסט ופרודונטקס.

 

איך יגיבו בישראל?

 

הפחתת עמלת ההמרה של אמזון יכולה לגרום לאתרים נוספים להפחית את עמלת המט"ח - ואולי גם לחברות כרטיסי אשראי, "אחרת הן יפסידו המון כסף כי ברגע שנקנה בשקלים בכל קנייה מאמזון - אמזון תרוויח את עמלת ההמרה ולא חברות האשראי", אומר שמואל גרול, מנהל קהילת הצרכנות Outravel בפייסבוק, "עבור הצרכן הישראלי זו בשורה משמחת".

 

כיום חברות האשראי מרוויחות עמלת המרה של כ־3 שקלים על כל קנייה של 100 שקל בחו"ל, ואם הן לא ירצו להפסיד את העמלה לאמזון - הן כנראה יצטרכו להפוך את העמלות שלהן ליותר אטרקטיביות.

 

בשוק יש כרטיסי אשראי שמציעים עמלת המרה נמוכה יותר משל אמזון, רובם כרטיסי מועדון או של חברות שנמצאות בהסכמים עם חברות האשראי. הכרטיס של קבוצת "כזה אני רוצה!" מבית מקס, למשל, מציע עמלת המרה בקניות בחו"ל (פיזיות ואונליין) בגובה של 1%. העמלה בכרטיס פליי קארד היא 1.4% (1.2% בפרימיום), אבל בפליי קארד תשלמו דמי שימוש חודשיים של 38.9-17.9 שקל לחודש.

 

במקביל, פייפאל דווקא הרעה את התנאים בקנייה אונליין מחו"ל: החברה הסירה את האפשרות לסמן באופן קבוע שהתשלום יהיה במטבע של המוכר, וכעת יש לסמן אפשרות זאת בכל קנייה וקנייה. זה חשוב, כי שער ההמרה של פייפאל גבוה מאוד: 3.5%-4.5%. מי שישכח לסמן את הרובריקה הזאת, ישלם עמלה גבוהה בכל רכישה - וזה פתח לפייפאל להרוויח עשרות מיליוני שקלים.

x