$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

שופרסל פיתחה תיאבון לאפליקציית תשלומים

הרשת מפתחת אפליקציית תשלומים משלה, לאחר שפסלה חבירה לאפליקציות של אחד הבנקים. שופרסל ניגשה למכרז התשלומים החכמים בתחבורה הציבורית

רחלי בינדמן 09:2017.09.19

רשת הקמעונאות שופרסל צפויה שלא לשתף פעולה עם הבנקים בהשקת אפליקציית תשלומים ולהשיק אפליקציית תשלומים משלה, כך נודע ל"כלכליסט". המהלך מצטרף להשתתפות שופרסל לצד חברת פארה הנורבגית במכרז אפליקציות התשלומים של התחבורה הציבורית שההצעות אליו הוגשו שלשום.

 

 

בחודשים האחרונים חיזרו אחר שופרסל שלושת הבנקים הגדולים, הפועלים, לאומי ודיסקונט, בניסיון לחבור לרשת שתכבד תשלומים באפליקציות התשלומים שפיתחו הבנקים, ביט, פיי ופייבוקס, בהתאמה. הרעיון היה שלקוחות הרשת, שלה 288 סניפי שופרסל ו־81 סניפי Be, יוכלו לרכוש מוצרים בקופות התשלום דרך אפליקציה, ללא צורך באחזקת ארנק עם כרטיס אשראי או מזומן.

 

שופרסל התלבטה שופרסל התלבטה

 

לפני חודשיים קיבלו הבנקים היתר מבנק ישראל לחבור לבתי עסק ולהציע להם לכבד תשלומים באפליקציות התשלומים שלהם, ועוד קודם לכן הבנקים החלו לגשש מול ענקיות הקמעונאיות המקומיות בדגש על שופרסל, רמי לוי, יינות ביתן, וסופר־פארם, כדי לשתף פעולה. הבנקים הוגבלו על ידי בנק ישראל בשימוש באפליקציות כאמצעי תשלום בבתי עסק למחזור של 2 מיליארד שקל לכל אפליקציה ב־2019, 2.5 מיליארד שקל ב־2020 ו־3 מיליארד שקל ב־2021, ולכן יש גבול לשיתופי הפעולה שהם יכולים לבצע, אך ממילא שופרסל העדיפה לייצר אפליקציה עצמאית.

 

חיזוק למועדון הלקוחות

 

בחודשים האחרונים התחבטו בשופרסל, המנוהלת על ידי איציק אברכהן, מה המודל הנכון להיכנס לשוק התשלומים: האם דרך שימוש באפליקציות הקיימות של הבנקים שכבר מתחזקות מיליוני משתמשים, או להקים אפליקציה עצמאית שתאלץ את לקוחות הרשת להוריד אותה לסמארטפון שלהם ולהזין בה באופן חד־פעמי פרטי כרטיס אשראי. אלא שבסופו של דבר, שופרסל בחרה בכיוון של השקת אפליקציה עצמאית, וזאת במטרה לעודד את מועדון הלקוחות המשותף שלה עם חברת כרטיסי האשראי כאל.

 

המטרה היא שבעלי כרטיס האשראי של שופרסל, מעל חצי מיליון לקוחות, יזינו את פרטי כרטיס המועדון באפליקציית התשלומים, וישתמשו בה בעת תשלום ברשתות שופרסל ו־Be כדי ליהנות מההטבות הייחודיות של המועדון. בחירה בשיתוף פעולה עם אפליקציה קיימת היתה מחייבת את שופרסל לייצר תמריצים ללקוחות להחליף את כרטיס האשראי שכבר הוזן באפליקציות של הבנקים, לכרטיס המועדון. כך, כל עסקה שתבוצע באפליקציה שבה מוזן כרטיס המועדון של שופרסל, תזכה את השותפים במועדון, כאל ושופרסל, בעמלה. בשופרסל לא פוסלים בעתיד שיתוף פעולה גם עם הבנקים.

 

עבור הציבור הרחב מדובר כמובן בבשורה, שתאפשר להסתובב עם הנייד בלבד וללא ארנק בשכונות המגורים ולרכוש מצרכים בסניפי הרשת הקרובים לביתם. שופרסל תוכל עקרונית לחבור בעתיד גם לגופים עסקיים נוספים ולאפשר תשלום באפליקציה שלה גם בחנויות שלהם. המטרה היא לאפשר תשלום דרך האפליקציה גם בקניות אונליין תוך הכנסת תוסף של האפליקציה כאמצעי תשלום חלופי להזנת כרטיס אשראי.

 

מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן. יהיה חייב לייצר תמריצים ללקוחות הרשת מנכ”ל שופרסל איציק אברכהן. יהיה חייב לייצר תמריצים ללקוחות הרשת צילום: אוראל כהן

 

אתגר הנוחות

 

יצירת אפליקציית תשלמיום ייעודית לשופרסל עלולה גם להיכשל. כך, למשל, בסופר־פארם מאפשרים כבר היום להזין פרטי כרטיס אשראי באפליקציה של הרשת ולשלם דרכה בסניפי הרשת, אלא שהתשלום בדרך זו, ככל הידוע, לא נפוץ. הסיבות לכך טמונות בצורך להזין את כרטיס האשראי באפליקציה, דבר שמלכתחילה מייצר רתיעה, וגם שפרוצדורת התשלום איננה אינטואיטיבית מספיק.

 

סופר־פארם, לפחות בשלב זה, לא מייצרת תמריצים לתשלום באפליקציה כמו הנחות למשלמים דרכה, ולא מתמרצת להזין דווקא את כרטיס האשראי שלה לייף סטייל, בשיתוף ישראכרט. זו גם הסיבה שבסופר־פארם מתלבטים גם כן אם לחבור לאפליקציות התשלום של הבנקים, וכך לקבל קהל לקוחות שכבר הזין את פרטי התשלום שלו באפליקציות. אלא שכאמור, המשמעות במצב כזה היא שאמצעי התשלום לא יהיה בהכרח כרטיס האשראי של הרשת.

 

כבר היום שופרסל מציעה תשלומים דרך הסמארטפון, אבל רק בתחום הגיפט קארדים. שופרסל מאפשרת לארגוני עובדים להעניק לעובדים תווי שי של שופרסל, שיוטענו דרך אפליקצייה ייעודית (now), והסכום יכובד בעשרות רשתות. אלא שרק אנשים שקיבלו את תווי השי יכולים לשלם דרכם באפליקציה, ומדובר בסכום קבוע שנטען מראש. גם כאן מימוש התו מסורבל ולא פשוט בהכרח. האתגר הגדול של שופרסל יהיה כמובן לייצר אפליקציה נוחה ואינטואיטיבית לשימוש ולחצות את החסם של הזנת פרטי כרטיס האשראי, ככל הנראה דרך תמריצים כמו הנחות בקניות ברשת או טעינת סכום מראש באפליקציה למי שיוריד אותה.

 

המהלך משתלב עם ההשתתפות של שופרסל במכרז התחבורה הציבורית של משרד התחבורה, כך ששופרסל תוכל, למשל, להעניק הטבות לנוסעים חברי מועדון שופרסל שיזינו באפליקציה את כרטיס האשראי של המועדון, ולמנף את מיליוני הנוסעים בתחבורה הציבורית לתשלום בכרטיס המועדון. הרשת גם תוכל לאפשר למי שכבר ישתמש באפליקציית הנסיעות שלה, לשלם באותה אפליקציה או במסך נפרד גם בסניפי הרשת. המידע ששופרסל תקבל, אם תהיה בין שלושת הגופים שיזכו במכרז, הוא רב ערך שכן הוא יכלול מידע על מסלולי הנסיעה של הלקוחות.

 

משופרסל לא נמסרה תגובה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x