בלעדי לכלכליסט
עובדי מגה לנחום ביתן: תמכור את הסניפים שלך
ועד מגה הבהיר לביתן שלא יסכים למכירת סניפי מגה בעיר, אך קרא לעובדים לתמוך בבעלים. ההתנגדות צפויה לדחוק את ביתן למכור רק סניפים של יינות ביתן
הכוונה של נחום ביתן למכור סניפים של רשת מגה בעיר נתקלה בהתנגדות ועד העובדים. ל"כלכליסט" נודע כי ביתן קיבל לאחרונה הצעות לרכישת מספר סניפי מגה בעיר, אך ועד העובדים התנגד למהלך והעביר בימים אחרונים מסר כי לא יאפשר זאת.
- ויקטורי מאשרת חשיפת "כלכליסט": מנהלת מגעים לרכישת סניפים של מגה בעיר
- ביתן במו"מ למכירת 10 סניפי מגה בעיר לוויקטורי ב־150 מיליון שקל
- ספקי יינות ביתן יקבלו פחות כיסוי מחברות הביטוח
מבחינת ביתן אלה חדשות רעות, שכן המיקומים של סניפי מגה בעיר טובים יותר מאלה של יינות ביתן, וכדי להגיע לסכום של 150 מיליון השקל שהוא זקוק לו, יהיה עליו למכור סניפים רבים יותר של יינות ביתן.
למרות ההתנגדות למכירת הסניפים, התגייס ועד העובדים לתמוך בביתן ולהרגיע את עובדי הרשת בנוגע למצבו. במכתב שהוציא יו"ר הוועד אייל אלי למנהלי הסניפים, ואשר הגיע לידי "כלכליסט", כתב: "מיום כניסת הבעלים לחברה כל מה שהתחייב כלפי העובדים שולם במלואו. לאחרונה שולמו דמי הבראה ובחודש הבא תשולם לזכאים משכורת 13. כמו כן היו פעילויות של רווחה ענפה ביותר עם הבעלים". אלי הוסיף: "אנו לקראת חודש של חגים, וחשוב ביותר לתת מיקוד יתר במכירות". אלי אף ניסה לגייס את עובדי הרשת להגדיל את המכירות לקראת חגי תשרי: "קיבלתם הנחת עובדים ברשת יינות ביתן בשיעור של 5% בנוסף למגה. נצלו זאת אתם ובני המשפחה. השפיעו על כולם לקנות בחברה".
מכירה תקועה
ביתן יוכל לגייס את הכסף באמצעות מכירת סניפי יינות ביתן, וכבר החל מו"מ עם רשת ויקטורי, אלא שהתמורה שביתן ביקש עבור עשרה סניפים גבוהה משמעותית מזו שוויקטורי מוכנה לשלם. בינתיים המו"מ בין הצדדים נתקע אך לא התפוצץ, והצדדים עשויים להגיע להבנות. הקושי מבחינת ביתן הוא שמכירת מספר גדול יותר של סניפים כדי להגיע ל־150 מיליון שקל תגרע ממחזור מכירות החברה נתח גדול, שיקשה עליו להתמודד עם הבנקים ועם הספקים, המבססים את תנאי הסחר על כוח הקנייה של לקוחותיהם.
ויקטורי אישרה השבוע את חשיפת "כלכליסט" כי היא מנהלת מו"מ עם ביתן לרכישת סניפים. "החברה מנהלת משא ומתן מול קבוצת יינות ביתן לרכישת סניפים שבבעלותה, כאשר היקף התמורה הנדונה במשא ומתן יכולה להיות מהותית לחברה", דיווחה החברה למשקיעים. ויקטורי ציינה בשלב זה טרם הגיעו הצדדים להסכמות בנוגע לתמורה ולתנאי הרכישה וטרם הבשילו המגעים לכדי הסכם מחייב.
ביתן הסביר שהוא זקוק ל־150 מיליון שקל כדי להקדים את התשלום לנאמני מגה ולבצע מיזוג תפעולי. אלא שבשוק המזון דוחים את ההסבר הזה, וטוענים כי כי הוא זקוק לכסף לצורך הפעילות השוטפת של יינות ביתן. עם זאת, העברת יתרת התשלום לנאמני מגה תאפשר לביתן לקבל מהבנקים מסגרות אשראי עבור מגה, המגלגלת על פי הערכות כ־2.5 מיליארד שקל בשנה, כשהמחזור הכולל של הקבוצה עומד על כ־5.5 מיליון שקל. מסגרות אשראי אלו יסייעו לביתן לעמוד בהתחייבויות השוטפות לספקים ולקדם השקעה במיזוג מגה בעיר תחת יינות ביתן, הקמת מועדון לקוחות ויצירת מותג פרטי.
ביתן זקוק למזומנים בשל מצוקת אשראי המקשה עליו לעמוד בהתחייבויותיו לספקים, ואשר הובילה אותו בחודש שעבר לפנות לספקים רבים ולבקש דחיית תשלומים. זאת ועוד, חברת דן אנד ברדסטריט העלתה בחודש שעבר את דירוג סיכון ההתקשרות עם קבוצת יינות ביתן, וציינה כי לאחרונה חלה הרעה במוסר התשלומים של החברה, שסירבה להציג בפניה נתונים פיננסיים עדכניים. בדן אנד ברדסטריט אף המליצו לספקים על המשך מעקב על פעילותה של יינות ביתן, ובעקבות כך העלו את דירוג הסיכון מ"מתחת לממוצע" ל"ממוצע".
בנוסף לכך חברות ביטוחי האשראי בססח וכלל ביטוח, המבטחות את הספקים למקרה של אי עמידת הרשת בהתחייבויות, הודיעו לספקי הרשת כי צמצמו ב־15% את היקף האשראי המבוטח כנגד הסחורות שהם מספקים לה. ההפחתה בוצעה כיוון שמבטחי המשנה של חברות האשראי הישראליות הודיעו על הורדת היקף המכסה המבוטחת על ידם לענף המזון.
התרחבות מהירה
ביתן רכש לפני שלוש שנים את מגה, שהגיעה להקפאת הליכים, תמורת 495 מיליון שקל. עם רכישת מגה, בת 120 הסניפים, הפכה יינות ביתן לרשת המזון השנייה בגודלה, אחרי שופרסל. במסגרת יינות ביתן פועלות שלוש רשתות: יינות ביתן, מגה בעיר ושוק מהדרין החרדית, המעסיקות ביחד כעשרת אלפים עובדים. עד 2019 שילם ביתן לנאמנים כ־350 מיליון שקל, כשליש מתוכם הביא מהבית בעקבות מכירת נכסים.
מגה בעיר היא רשת חנויות עירוניות הממוקמת במרכזי השכונות ונהנית מקהל שבוי שמוכן לשלם מחירים גבוהים. ביתן העריך כי הרווחיות של מגה בעיר גבוהה יותר מזו של שופרסל שלי.
לרכישת מגה הגיע ביתן לאחר שב־2013 רכש את רשת מחסני כמעט חינם ב־350 מיליון שקל, וזכה לפריסה ארצית של 65 חנויות. לפני רכישת כמעט חינם התרחב ביתן באמצעות רכישת היפר רמה ב־250 מיליון שקל ורשת יד יצחק ב־124 מיליון שקל.