הפסד לנסטלה בעליון: "הפרודיה על ג'ורג' קלוני בפרסומות לנספרסו - לגיטימית"
בפרסומות של אספרסו קלאב הופיע כפיל של קלוני, תוך הדגשה – שמדובר בכפיל. השופט ניל הנדל קבע שהפרסומת אינה מפרה את זכות היוצרים בפרסומת המקורית, למרות שהיא מבוססת על היצירה המקורית
בית המשפט העליון קבע שפרסומת למכונות הקפה של חברת אספרסו קלאב, בה הוצגה פרודיה על הדמות שמגלם השחקן ג'ורג' קלוני בפרסומות לחברת נספרסו, היא לגיטימית. העליון דחה את הערעור שהגישה נסטלה על פסיקה דומה של בית המשפט המחוזי.
השופט ניל הנדל (בהסכמת השופטים נעם סולברג וג'ורג' קרא) קבע בפסק הדין שהפרסומת אינה מפרה את זכות היוצרים בפרסומת המקורית, למרות שהיא מבוססת על היצירה המקורית. עוד קבע כי הפרודיה על דמותו של קלוני היא בגדר שימוש הוגן, בעיקר מפני שהיא מציגה ביקורת עניינית על נספרסו ומפני שהפרודיה היא בגדר יצירה חדשה בעלת מסר שונה, ולא בגדר העתקה של פרסומות נספרסו.
בנוסף נדחתה טענת נספרסו להפרת סימן מסחר, נוכח העובדה שבפרסומת הפרודית לא הופיע הלוגו של נספרסו. החברה טענה שעיצוב המילה Espresso, שלכאורה מופיע בפרסומות של המתחרה, דומה מאוד לעיצוב סימן המסחר הרשום Nespresso. כן נדחו טענות בדבר פרסום מידע כוזב במסגרת הפרסומת הפרודית והטעיית צרכנים במסגרתה.
העליון קבע בפסק הדין כי ההכרה בביקורת ובפרודיה כ"שימוש הוגן" ביצירה מכבדת את האדם כיוצר, ומעניקה לו חירות לפיתוח אישי, לצד שמירה על היצירה כקניין והגנה על זכות היוצרים. כך, תוך מתן אפשרות של התקדמות, פיתוח ואף תחרות – במסגרת גבולות ההוגנות.
בפרסומות של אספרסו קלאב הופיע כפיל של קלוני, תוך הדגשה – שמדובר בכפיל. בסרטונים של נספרסו, שמאופיינים באווירה יוקרתית ואלגנטי, קלוני חושב שכל מי שפוגש אותו מתפעל מסלבריטאיותו ומהמוניטין שלו כשחקן, אך בדיעבד מתברר לו שהם מתפעלים דווקא מהקפה המשובח של נספרסו שהוא לוגם.
בפתח אחד הסרטונים של אספרסו קלאב רואים דמות דומה מאוד לדמותו של קלוני במראה ובלבוש, כשכל העת מופיע לצידה הכיתוב "המציג אינו ג'ורג' קלוני". כיתוב דומה מופיע באופן בולט בפתח הפרסומת. מכוניתו של הכפיל נגררת ובחור ישראלי מגחיך את דמותו של הכפיל של קלוני ואומר לו שבאספרסו קלאב ניתן להזמין מכונת קפה עד הבית, ולא לשלם על מכונת הקפה עצמה.
אספרסו קלאב יוצגה בהליכים באמצעות עו״ד זוהר לנדה ממשרד ברנע ג׳פה לנדה ושות׳.