בלעדי לכלכליסט
בנק לאומי יפתה את הנוסע המתמיד עם גודיז
הבנק שהשיק לאחרונה תכנית הטבות שמחליפה את תוכנית הפינוקים של לאומי קארד בוחן שימוש במודל מועדוני התעופה במטרה להגדיל את הפעילות ולמשוך לקוחות חזקים
הקרב על כרטיס האשראי הראשון שנשלוף מהארנק צובר תאוצה. ל"כלכליסט" נודע כי בנק לאומי, שהשיק לאחרונה את תכנית הנאמנות גודיז, בוחן שימוש במודל מועדוני התעופה בסגנון FLY CARD של אל על או תוכנית הנאמנות "ספיר" של בנק צ'ייס.
- עכשיו זה רשמי: לאומי קארד נפרדה מלאומי
- לאומי נותן פייט בהטבות מול כרטיסי האשראי החוץ בנקאיים
- לאומי יתחרה בלאומי קארד על ביטוח נסיעות לחו"ל
מועדוני התעופה בעולם נחשבים לחזקים בשוק כרטיסי האשראי מכיוון שאלו מאפשרים צבירת נקודות אותן ניתן להמיר בהנחות בעת רכישת כרטיס טיסה או הזמנת בית מלון. למועדונים קל יותר לפתות את הלקוח לשלוף את כרטיס האשראי של המועדון ולבצע בו תשלומים שמקרבים עבורו את החופשה הבאה, מאשר לשכנע אותו להשתמש בכרטיס כדי לקבל הנחה ברכישת פרטי אופנה (כמו מועדון הלקוחות של פוקס) או לקבל הנחה על מוצרי קוסמטיקה ולייף סטייל (בדומה למועדון סופר פארם). יתרון נוסף של מועדוני התעופה הוא הלקוחות שנחשבים לחזקים יותר, שכן מדובר לרוב באנשי עסקים או בכירים שנוהגים לטוס באופן קבוע בעולם ועל הדרך להשתמש בכרטיס האשראי.
מועדון התעופה של אל על שהוא היחיד בארץ נכון להיום הוא המועדון הרווחי ביותר בישראל במונחי עמלות סליקה. מחזור העסקאות במועדון עומד על יותר מ־25 מיליארד שקל בשנה – כ־8% ממחזור האשראי בישראל. גם מחזור השימוש החודשי בכרטיס גבוה במיוחד: 9,500 שקל בחודש בכרטיס רגיל ויותר מ־23 אלף שקל בחודש בכרטיס פרימיום. לשם השוואה, בכרטיס חוץ־בנקאי מן השורה עומד סכום הגיהוץ החודשי הממוצע על כ־1,500 שקל בלבד, ובכרטיס בנקאי על כ־3,000 שקל.
לאומי השיק את אפליקציית גודיז בשבוע שעבר. גודיז מחליפה את תכנית הפינוקים של לאומי קארד על רקע השלמת מכירת לאומי קארד (שתהפוך בקרוב ל"מקס") לקרן ההשקעות ורבורג פינקוס. בשלב זה ההטבות בגודיז לא נצברות והן נמחקות מדי חודש אם לא נעשה בהן שימוש, אולם המודל שאליו שואפים בבנק יציע צבירת נקודות לאורך זמן.
בלאומי פוזלים לתוכניות נאמנות מעבר לים, שהבולטת שבהן שייכת לבנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, המפעיל תכנית נאמנות שמבוססת על צבירת נקודות המכונה "ספיר". מחזיק הכרטיס מבצע רכישות בכרטיס האשראי שמתמקדות בתחום ההסעדה, הטיולים ובתחומים אחרים וצובר נקודות שהן סוג של מטבע
ששווה ערך למזומן על בסיס מנגנון המרה מסויים. היתרון המרכזי הגלום במודל זה היא שבניגוד למועדון תעופה כמו FLY CARD שמאפשר צבירת נקודות לטיסות של אל על בלבד צ'ייס מתקשר עם כמה חברות תעופה וספקי שירותי תיירות שמאפשרים מגוון רחב יותר ללקוחות שלאו דווקא רוצים להתחייב לחברת תעופה אחת. בישראל הדבר רלוונטי במיוחד על רקע פתיחת שוק התעופה לתחרות בשנים האחרונות.
מי שעוד מבצע בדיקות מקדמיות בנושא הוא בנק הפועלים. הבנק טרם השיק תכנית נאמנות משלו, שכן ישראכרט עדיין מוחזקת על ידיו עד להנפקתה הצפויה בחודשיים הקרובים.
בבנק גם צפויים להשיק תכנית נאמנות משלהם ולא להסתמך על תכנית הנאמנות של ישראכרט וגם הם מחפשים דרכים לייצר בידול וייחוד לעומת ההטבות שמציעות היום חברות כרטיסי האשראי.
מלאומי נמסר בתגובה: "איננו נוהגים לפרט על תכניות כאלה ואחרות לפני שהן סופיות".