בלעדי לכלכליסט
פיילוט בשופרסל: חנות ללא קופה
הרשת חתמה על הסכם שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת הסטארט־אפ הישראלית Trigo Vision, שבמסגרתו תטמיע מערכת לקניות ללא מעבר בקופה. תטמיע את המערכת בסניף אקספרס בת"א בשנה הבאה
במסגרת הפיילוט, שופרסל מתכננת להטמיע את המערכת בסניף אקספרס בתל אביב במהלך 2019. הסניף הסופי שבו תוטמע המערכת טרם נבחר. לאחר מכן, הרשת מתכננת לבצע פריסה רחבה של המערכת בכל רחבי הארץ, בתחילה בחנויות שכונתיות ובהמשך בחנויות הגדולות, בשאיפה להתקין אותה לבסוף בכל סניפי הרשת בתוך שלוש שנים.
- דוחות כאל: ההכנסות עלו - הרווח ירד בגלל מועדון שופרסל
- יממה אחרי ההשקה: קרס אתר הקניות און ליין של שופרסל
- שופרסל נהיית וולמארט לקראת כניסת אמזון
הקופאיות ישלמו את המחיר
הפלטפורמה שטריגו מפתחת משלבת ראייה ממוחשבת עם רשת מצלמות המסוגלת לעקוב בזמן אמת אחר תנועת הלקוחות בחנות והמוצרים שאספו, ובכך מבטלת את הצורך במעבר בקופה ביציאה. אם הפיילוט יצליח, הטכנולוגיה תאפשר לשופרסל לחסוך בהוצאות כוח אדם, בעיקר קופאיות, כאשר פריסה מלאה תוביל לפיטורים המוניים של קופאיות. ברשת, המתמודדת עם מחסור תמידי בכוח אדם, מעריכים כי ניתן יהיה לשלב את הקופאיות בתפקידים אחרים. בנוסף, המערכת תסייע בניהול המלאי באופן אוטומטי ובצמצום גניבות.
המערכת של טריגו דומה לזו שמשמשת את אמזון האמריקאית בחנויות אמזון גו שהשיקה, שגם בהן הרכישה מתבצעת ללא קופה. אולם בעוד ענקית הקמעונאות האמריקאית הקימה את החנות הראשונה שלה מאפס בהשקעה של מיליון דולר, את המערכת של טריגו ניתן להלביש על סניף קיים. בשופרסל מעריכים את עלות התקנת המערכת לכל סניף ב־50 אלף שקל. הרשת מפעילה כיום כ־340 סניפים, כך שעלות ההתקנה הכוללת נאמדת ב־17 מיליון שקל.
עדיין תצטרכו לשקול ירקות
טריגו ויז'ן, שנוסדה ב־2017, טרם גייסה לקוחות משמעותיים, כף שהטמעת המערכת בסניפי שופרסל תהיה פיילוט גם עבור היכולות הטכנולגיות שהחברה פיתחה. טכנולוגיה זו אמורה לזהות את כל המוצרים בסל הקניות של הלקוח, גם במצבי עומס בחנות. הפעולה היחידה שלקוחות יידרשו לבצע בעצם היא שקילת מוצרים כמו פירות וירקות.
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן אישר את הפרטים. "זה פרויקט פורץ דרך. אנחנו מביאים תשתית מקצועית חזקה של הרשת, בשילוב פיתוח חדשני של מוצר זול יחסית", אמר. "הפרויקט הזה יניב לנו תוצרים שיתרמו לחברה בכל הנוגע ליעילות התפעולית של הרשת ובכל הנוגע לפחתים וזמינות על המדף. בתוך כמה שנים יוכלו לקוחותינו להיכנס לסניפי הרשת וליהנות מחוויית קנייה חדשנית ומתקדמת שטרם נראתה בישראל".
אמזון גו, החלוצה בתחום החנויות ללא קופה, השיקה סניף ראשון ב־2016, סמוך למשרדים הראשיים של החברה בעיר סיאטל בארה"ב. מאז, השיקה החברה חנויות נוספות בסיאטל, בשיקגו ובסן פרנסיסקו ומפעילה בסך הכל שישה סניפים. חנויות אמזון גו עושות שימוש במצלמות, בחיישנים ובטכנולוגיית ראייה ממוחשבת כדי לעקוב אחר תנועת הקונים בחנות, לנטר את המוצרים שאספו ולחייב אותם באופן אוטומטי בצאתם.