פרשנות
הימור מקוון: אברכהן השתלט על שופרסל
השקעות העתק אושרו מול דירקטוריון חלש. ספק אם יאושרו נוספות לפני שיניבו פירות
אחרי שרכישת מגה הקורסת נמנעה ממנה בשל גודלה, בשופרסל בחרו לעקוף את המכשול ולהסתער על רכישת ניו פארם, מתוך הבנה שברשות ההגבלים יתקשו לסרב להזדמנות להציב תחרות לסופר פארם, המהווה למעשה מונופול בלתי מוכרז. ההימור התברר כנכון ותמורת סכום סמלי של כ־130 מיליון שקל שופרסל השיגה 63 מיקומים חדשים והזדמנות להתרחב לתחום חדש עם פוטנציאל צמיחה.
בין לבין, האיצה החברה את תהליך ההתנתקות האגרסיבי מהספקים הגדולים והרחיבה את פעילות המותג הפרטי. ההצלחה הובילה לכך שכיום אחד מכל 3 מוצרים שמוכרת הרשת הוא של המותג שלה. מי שנפגעו בעיקר לא היו הספקים הגדולים, אלא דווקא הקטנים, שלמוצריהם לא נותר מקום על המדף בין המותגים הגדולים למותג הפרטי. בשופרסל לא הסתפקו בכך ושלחו זרוע גם לעבר הקמעונאים הקטנים, עם הקמת חנויות סיטונאיות שמוכרות ישירות למכולות ולעסקים קטנים. כך נגסה הרשת גם בפעילות הסיטונאים ופגעה בספקים, שמכרו למכולות במחירים גבוהים מאלה שהציע שופרסל.
המהלכים הללו עזרו לבסס את העוצמה של שופרסל, אבל הם גם עולים הרבה כסף. כדי לקבע את המובילות באון ליין, למשל, אישר דירקטוריון החברה לאחרונה הקמת מרכז לוגיסטי אוטומטי לליקוט מוצרים להזמנות מקוונות, בהשקעה של 600 מיליון שקל. זה יצטרף למרכז הלוגיסטי שהקימה החברה לפני כשנתיים ב־400 מיליון שקל. על אלה יש להוסיף את ההשקעות הצפויות, הנאמדות במאות מיליוני שקלים, שיידרשו לכניסה לתחום הפארם, שיפוץ החנויות, הקמת חדשות ותמיכה שיווקית מוגברת. השקעות העתק הללו אושרו בתקופה שבה כיו"ר החברה כיהן ישראל ברמן, שנתפס כמי שמתקשה למתן את המנכ"ל איציק אברכהן.
עם מכירת חלק מאחזקותיה של דסק"ש והוויתור שלה על גרעין שליטה, לצד השינוי בהרכב הדירקטוריון שבו מכהנים כעת דירקטור מעורב ודירקטורים מטעם המוסדיים, ניתן להעריך כי בשופרסל יבקשו לקצור את פירות ההשקעות שכבר יצאו לדרך, בטרם יאשרו השקעות נוספות.