בלעדי לכלכליסט
רש"ת רוצה לחלוב עוד 13 מיליון שקל מחנות החשמל
החוזה עם א.ל.מ, מפעילת חנות האלקטרוניקה בנתב”ג, מסתיים. רשות שדות התעופה יצאה למכרז והזניקה את התמלוגים מהמפעילה החדשה, שתקבל גם חנות בטרמינל 1
התחרות על הפעלת חנות החשמל בדיוטי פרי בנתב”ג נפתחת מחדש. רשות שדות התעופה פרסמה מכרז חדש לחנות שמופעלת כיום על ידי רשת א.ל.מ, הנמצאת בבעלות מיני ליין. א.ל.מ מפעילה את חנות החשמל והאלקטרוניקה מאז 2012.
קראו עוד בכלכליסט:
המכרז החדש כולל את הפעלת שתי חנויות האלקטרוניקה והחשמל בטרמינל 3 ובטרמינל 1 בשדה התעופה. תקופת ההתקשרות במכרז החדש היא מינואר 2019 ועד סוף דצמבר 2024. מדובר באחת החנויות האטרקטיביות בדיוטי פרי, ונמכרים בה מוצרי חשמל לבית, מוצרי אלקטרוניקה בידורית, מוצרי טיפוח חשמליים, גאדג'טים, מכשירי סלולר, מחשבים ניידים וציוד היקפי למחשבים, מצלמות ועוד. על פי ההערכות, מחזור המכירות של החנות בטרמינל 3 עומד על כ־320 מיליון שקל בשנה, וביחד עם החנות בטרמינל 1 צפוי המחזור של שתי החנויות להגיע השנה לכ־400 מיליון שקל.
ל"כלכליסט" נודע כי דמי ההרשאה השנתיים המינימליים (תמלוגים) שאותם דורשת רשות שדות התעופה עומדים על 38 מיליון שקל. בשנים 2012-2008 החנות הופעלה על ידי באג, שנכנסה לחנות אחרי שסקאל ביקשה לצאת ממנה לאור הפסדים שגרמו לה לצמצם את שטחה מ־900 ל־450 מ"ר. באג זכתה להפעיל את החנות בדמי הרשאה של 15.2 מיליון שקל. עם יציאתה מנתב"ג וכניסתה של א.ל.מ ב־2012, העלתה רשות שדות התעופה את דמי ההרשאה על החנות ל־25 מיליון שקל, וכעת, כאמור, העלתה אותם שוב ל־38 מיליון שקל.
חנות א.ל.מ בנתב”ג צילום: דוברת רשות שדות התעופה
דמי ההרשאה שמשולמים לרשות שדות התעופה צמודים גם למדד וגם לתנועת הנוסעים, שמוערכת בשני הטרמינלים בכ־11.6 מיליון נוסעים בשנה. עם התגברות טיסות הלואו קוסט וההתגברות בתנועת הנוסעים, צפויים גם דמי ההרשאה לעלות. בנוסף לדמי ההרשאה תשלם החנות גם 10% מהפדיון בגין מכירת כלל המוצרים בחנות ועוד 7.5% מהפדיון בגין מכירות מוצרים טכנולוגיים. הרשות נותנת אופציה למפעיל החנויות גם להקים דוכן קונספט בשתי החנויות למכונות וקפסולות קפה או מוצרי סלולר בתמורה לתשלום נוסף בשיעור של 10% מהפדיון.
אמנם דמי ההרשאה על החנות גבוהים במיוחד, אך גם רווחיה: בזכות תנועת הנוסעים הערה, קהל הצרכנים השבוי שמגיע לדיוטי פרי והעובדה שמכרזי הרשות לא מאפשרים השכרת שטחים לחנויות שפועלות בתחום זהה. וכך הקמעונאי נהנה מבלעדיות והיעדר כל תחרות מצד חנויות עם מוצרים זהים (בניגוד לתחום ההסעדה שם מתקיימת תחרות עזה בין מספר רב של בתי קפה). בין החברות שמתכוונות לגשת למכרז נמצאת אלקטרה מוצרי צריכה וא.ל.מ. ככל הנראה, אלקטרה תיגש למכרז בשם רשת שקם אלקטריק השייכת לה. חברות נוספות שרכשו את טופסי המכרז או הביעו בו עניין הן רשת באג ורשתות המחשבים והסלולר אייבורי ו־KSP.
"רשות שדות התעופה יודעת לתמחר את המכרז של חנות החשמל כך שתרוויח לא מעט, ואנחנו בונים על כך שלנו יישאר בסוף רווח של 3%–2% מהמחזור השנתי. אבל על מחזור של 380 מיליון שקל בשנה - גם 2% זה משתלם", אמר אחד השוכרים הפוטנציאליים.