בלעדי לכלכליסט
קסטרו מחפשת און ליין: בדרך לרכישת לאדילה
הקבוצה במו”מ מתקדם לרכישת אתר האופנה לנשים, עסקה המוערכת במיליוני דולרים. לאתר מודל תשלום ייחודי: מקבלים את הבגד הביתה, ורק אח”כ משלמים באשראי לשליח
קסטרו מבקשת להתחזק במכירות האון ליין, ובעיקר בתחום ההלבשה לצעירים. ל"כלכליסט" נודע כי הקבוצה מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישת אתר האופנה לאדילה (LADILAׂ). היקף העסקה אינו ידוע, אולם הוא מוערך במיליוני דולרים. היקף המכירות השנתי של לאדילה מוערך ב־6־8 מיליון שקל.
- כך רכשה קסטרו את השליטה בהודיס לפי שווי מכווץ ב־25%
- השלמת העסקה עם קסטרו חושפת: שווי הודיס התכווץ
- מותג האיפור קיקו מילאנו מבושש לבוא: המו"מ עם קסטרו לא הושלם
אתר האופנה הוקם ב־2013 על ידי ארבעה יזמים: לאדילה ברקוביץ' (35% מהמניות), לירן אברהם ואליחי מיסן (25% כל אחד), וספיר זילברשטיין (15%). החברה, שפועלת ממרתף ברמת גן, משווקת את מוצריה בעיקר ברשתות החברתיות, פייסבוק ואינסטגרם.
לאדילה אינה נמנית עם שלושת אתרי האופנה המובילים בארץ, אך היא הצליחה לפתח מודל ייחודי שלפיו הצרכנית, או בדרך כלל צרכנית צעירה, מקבלת את הבגד לבית ורק לאחר מכן היא משלמת עליו. התשלום לאתר נעשה באמצעות כרטיס אשראי במעמד הגעת הבגד הביתה על ידי השליח. במקרה שהלקוחה אינה מרוצה מהבגד, השליח חוזר ולוקח אותו כעבור 48 שעות.
מאפיין ייחודי נוסף של החברה הוא עמוד אינסטגרם של אופנה שהיא בנתה בעצמה, ללא עזרת מתווכים, כמו צלמים ומאפרות, וללא עזרים כמו כלי תאורה או פוטושופ. השימוש היחיד שהיא עושה הוא בסמארטפון, גלאי נפח למצלמה ומחשב, כשהמטרה היא להתבסס על צילומים אותנטיים.
מתחילים מהסוף
המוצרים של לאדילה מאופיינים במחירים נמוכים יחסית. לאדילה מפעילה שרשרת ייצור הפוכה מרוב מתחריה: תחילה היא מתקשרת עם הספקים שלה בסין ובוחרת עשר קולקציות אפשריות לייצור. בשלב הבא החברה מעלה ברשתות החברתיות סקר בו היא שואלת את הלקוחות איזו קולקציה הן מעדיפות לשנה הקרובה, ולפי התוצאות היא מזמינה את המוצרים מהספקים בסין.
מלבד הגדלת היקף ההכנסות, קסטרו עשויה להשתמש באתר לאדילה גם למכירות של חנויות העודפים שלה וכן להשתמש בתשתיות של לאדילה במקרה של מחסור במלאי.
מכירות האופנה של החנויות המקוונות תופסות תאוצה בשנים האחרונות, וגורם לרשתות הגדולות להסיט את משאביהן להשקעה גם בתחום הזה. גולף היתה הראשונה שביצעה רכישה גדולה מסוג זה, כשב־2015 רכשה את האתר עדיקה בכ־40 מיליון שקל. האתר הונפק השנה בבורסה לפי שווי של 160 מיליון שקל, שירד מאז בכ־25%, אבל עדיין ממצב את האתר כמוביל בתחום בארץ. בהמשך רכשה קבוצת זאפ את האתר סטייל ריבר בכמה מיליוני דולרים, אבל לא הצליחה לגרום לו להתרומם ולפני כשנה מכרה אותו. פוקס, המתחרה של קסטרו, השיקה בנובמבר האחרון את האתר טרמינל X, שמבטיח לספק את המוצר הנרכש מהיום למחר לכל אזור בארץ ומכל מותג אופנה של הקבוצה. מעל לכל מרחפת כוונתה של אמזון להיכנס לפעילות קמעונאית בארץ, שעלולה להנחית מכה קשה על מותגי האופנה.
ביוני האחרון השלימה קסטרו, שבשליטת אתי וגבי רוטר, את רכישת מלוא קבוצת הודיס, בעסקת החלפת מניות בהיקף של 300 מיליון שקל. העסקה התבצעה כשנתיים לאחר שקסטרו רכשה 26.4% מקבוצת הודיס, שכוללת את מותגי המשקפיים קרולינה למקה, אופנת הבייסיק הודיס, רשת אביזרי האופנה המוזלת טופ טן, רשת אקססוריז לונדון, המתמחה גם היא באביזרי אופנה, ו־50% ממותג האופנה המוזלת אורבניקה.
חזרה לפעילות בחו”ל
קסטרו נסחרת ב־895 מיליון שקל, והעסקה עם הודיס הפכה את הקבוצה הממוזגת לאחת מקמעונאיות האופנה הגדולות בישראל מבין החברות הציבוריות, עם מחזור של 1.8 מיליארד שקל. המתחרה הגדולה פוקס גלגלה מחזור של 2.3 מיליארד שקל ב־2017.
קסטרו מצויה בהליך רה־ארגון לאתרי האינטרנט שלה ושל המותגים בקבוצה. עם רכישת הודיס החלה קסטרו לפעול להחלפת אתר האינטרנט של המותג, ותשיק לקראת 2019 אתר חדש ומשודרג שיהיה אתר סחר בינלאומי. במקביל נכנסת קסטרו עצמה לתחום האונליין והמכירות לארצות הברית במטרה לחזור לפעילות בחו"ל.
מקסטרו לא נמסרה תגובה.