$
פרסום ושיווק

מחקר: ערוצי השידור בארה"ב בונים על תגמולים מחברות הטלוויזיה, ולא על פרסומות

לפי חברת המחקר SNL, יותר ערוצי ברודקאסט אמריקאיים מקבלים תגמולים מחברות הטלוויזיה עבור תוכן, ונשענים פחות על מודל מבוסס פרסום

יואב סטולר 23:1118.08.18

ערוץ עשר ורשת בדרך למיזוג, שרבים טוענים שהיה בגדר צפוי מראש בשל היעדר היתכנות כלכלית לשלושה ערוצים פעילים בשוק הטלוויזיה. גם בקשת, שחקן חזק כיום בשוק, מדברים על הפסדים בתוכניות, ההפקות ובעיקר סדרות הדרמה, מאז פיצול ערוץ 2 לשני ערוצים נפרדים. אך נראה כי בעולם כבר עברו למודל אחר, שאולי יכול להציל גם את השוק הישראלי. כיום מרבית ההכנסות של מפעילות אפיקי הטלוויזיה המסחריים מגיעות ממכירת פרסומות, הכנסות שנשחקו בחסות המהפכה הדיגיטלית מעבר שוק הפרסום לפלטפורמות של גוגל ופייסבוק.

 

בחו"ל נעשו בשנים האחרונות צעדים שנועדו לעדכן את המודל הכלכלי ואולי אף להפיח בו מחדש היתכנות עסקית. כך, חברות הכבלים, הלוויין והטלוויזיה האינטרנטית (OTT) החלו לשלם תגמולים עבור שידורי הערוצים של הברודקאסטים המסחריים.

 

פרסומת ל-Airbnb בזמן הסופרבול פרסומת ל-Airbnb בזמן הסופרבול צילום: youtube

בעבר מפעילות הערוצים נהנו מהפצת תוכניהם בכל הפלטפורמות אף על פי שהיו בחינם, וזאת כדי למקסם את תמחור שידורי החסויות בעזרת העלאת אחוזי הצפייה. אך מחקר של חברת SNL KAGAN שנעשה על תעשיית הברודקאסט האמריקאית מראה כי המודל מתחיל להשתנות. במחקר ציינו כל חברות הברודקאסט את התשלום שהן מקבלות מפלטפורמות השידור עבור התוכן שלהן כמנוע צמיחה מרכזי. על פי המחקר, בין 2016 ל־2017 חלה עלייה של כ־18% בתגמולים למפעילות הערוצים שקיבלו בשנה שעברה, שהסתכמו בכ־9.3 מיליארד דולר מחברות הכבלים והלוויין. תגמולים אלה צפויים להגיע עד 2023 לכדי 12.8 מיליארד דולר.

 

דרישה דומה הועלתה כבר לפני כשנתיים על ידי קשת, רשת וערוץ עשר בפני המחוקק הישראלי, אך נפסלה לעת עתה. בינתיים מפעילות הטלוויזיה המסחרית בארץ מתבססות גם כן על אותו מודל שברובו נשען על ההכנסות ממכירת פרסומות, זאת בעוד בעבור ערוצים נחשקים כמו ערוצי תוכן זרים וערוצי ספורט שונים, פלטפורמות השידורים משלמות סכומים גבוהים הרבה יותר.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x