בדיקת כלכליסט
בגלל המונדיאל: מחסור בממירי עידן פלוס בחנויות
ברשתות החשמל סובלים ממחסור בממירים המאפשרים לקלוט את מערך השידורים החינמי בעקבות מה שמגדירים כ"הסתערות" קונים ערב הטורניר
התנפלות קונים לקראת משחקי המונדיאל הביאה למחסור גדול בממירים המאפשרים לצפות במערך השידורים החינמי עידן פלוס — כך עולה מבדיקת "כלכליסט". בחנויות רבות של רשתות מוצרי החשמל ומוצרי הבית המובילות ברחבי הארץ לא נותר ולו מכשיר אחד במלאי שמאפשר לקלוט את מערך השידורים.
בדיקות מול מוקדי שירות הלקוחות והחנויות מעלה כי ערב פתיחת המונדיאל ובמהלכו בחודש יוני נרשמו עליות תלולות במספר היחידות שנמכרו מהממירים, המאפשרים לקלוט את שידורי עידן פלוס. עם הערוצים הכלולים במערך השידורים נמנה כאן 11, ששידר באופן חופשי וחינמי את משחקי הטורניר. מרשת הום סנטר נמסר כי על רקע שידורי המונדיאל מספר הממירים שנמכרו קפץ משמעותית והמלאי אזל זמנית מהחנויות.
"גם אנחנו וגם המתחרים נערכנו מראש לעלייה בביקוש לממירים לקראת המונדיאל, אך לא ידענו להעריך את עוצמת הפיצוץ", אמר מנהל מחסני חשמל דיגיטל לירון כץ. לדבריו, בתקופה שקדמה לגביע העולם בכדורגל נאמדו מכירות הממירים בכאלף יחידות מדי חודש, אך במהלך המונדיאל עצמו זינקו המכירות לכדי 600–500 מכשירים ביום. מנהל הקטגוריה ברשת אייס אשר נחום הגדיר את הזינוק במכירות הממירים כ"הסתערות". לדבריו, ביקושי השיא החלו כבר בתחילת חודש מאי ונמשכו עד לערב גמר הטורניר שנערך ב־15 ביולי.
ברשתות מוצרי החשמל מדווחים כי גם ממירים מהדורות הקודמים שהועברו למחסנים או הוצעו במחיר נמוך של 49 שקל "נחטפו כולם מהמדפים". לדברי כץ, הממירים הישנים נמכרו לציבור במחיר הגבוה ב־20 שקלים מזה שהוצמד להם ערב המונדיאל. "כל דבר שקוראים לו ממיר, אנשים התנפלו עליו וקנו", אמר נחום.
ההסתערות על הממירים שמאפשרים לקלוט את שידורי עידן פלוס מסמנת במידת מה ניצחון של מערך השידורים החינמי על פני חברות הטלוויזיה הרב־ערוציות. חברת הכבלים HOT יצאה ערב המונדיאל בקמפיין פרסומי יקר בכיכובו של כוכב נבחרת פורטוגל כרסיטיאנו רונאלדו, שתקף את העיכוב בהעברת השידורים אצל חלק מהמתחרות. למרות זאת סיימה HOT את הרבעון השני של השנה באובדן 22 אלף מנויי טלוויזיה.
לפי בדיקת "כלכליסט" הרשתות עדיין לא הצליחו לחדש את המלאי. מרשתות החשמל השונות נמסר כי המלאי צפוי לשוב להיקפיו הרגילים בשבועות ספורים.