ראיון כלכליסט
"ב־2018 על כל חנות שנפתח נסגור חנות אחרת"
המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס הראל ויזל מבהיר כי צלח את המשבר בענף גם משום ש"הרשת לא עוסקת רק באופנה וכי כל פתיחת חנות נשקלת לעומק"
הראל ויזל, המנכ"ל והבעלים של קבוצת פוקס, מסביר בראיון ל"כלכליסט" כיצד הצליחה החברה שלו לצלוח את משבר ענף האופנה, איך הוא מתמודד עם עליית המכירות המקוונות, מדוע הוא לא מהסס לסגור רשתות שהוא מקים ושאינן עומדות ביעדים.
"בשנה האחרונה המשכנו לשפר את התוצאות הכספיות", אומר ויזל. "ב־2015 הרווח התפעולי היה 5.1% מהמחזור, ב־2016 היה 6.5% וב־2017 7.2%. ב־2015 לא ייצרנו מזומנים כי השקענו הרבה כסף בפתיחת חנויות חדשות. ב־2016 ייצרנו כמעט 170 מיליון שקל תזרים מזומנים חיובי וב־2017 כ־212 מיליון שקל. למעשה, בשנתיים ייצרנו תזרים של 400 מיליון שקל, ולחברה יש חוב נטו של 4 מיליון שקל. בחברה שמגלגלת יותר מ־2 מיליארד שקל, מדובר בחוב שולי".
בעוד רשתות אופנה כמו הוניגמן או יפו תל אביב שממוקדות באופנה בלבד התקשו לעבור בשלום את החורף הקשה, העובדה שפוקס לא עוסקת בתחום האופנה בלבד, למשל עם המותג ללין ומגזר כלי הבית של פוקס הום, עזרה לה לצלוח את המשבר בתחום בקלות יחסית. "אנחנו חברה שמפוזרת מאוד בתחומי העיסוק שלה, אנחנו לא עוסקים רק באופנה", אומר ויזל.
איך אתם מתמודדים עם נושא העונתיות שמייצר לכם עודף מלאי?
"לפני כשנה גייסנו שני אנליסטים והקמנו מחלקה שעוסקת בניהול מלאי. אנחנו לומדים מה קבוצות גדולות בעולם עושות והחלטנו להוריד את ימי המלאי שלנו באופן קבוע. האנליסטים שגייסנו עוברים מותג מותג ובודקים בכל רגע נתון איך ניתן בדרך הרבה יותר יעילה לקצר את שרשרת האספקה, ולהגיע למלאי אופטימלי מבלי לפגוע במכירות. הצלחנו להוריד את רמת המלאי, אבל אנחנו רק בהתחלת הדרך. זה הליך ארוך של שנה־שנתיים".
יש לכם 16 מותגים, מתוכם 11 בינלאומיים. הם חזקים יותר מהמותגים הישראליים?
"יש לנו בכל תחום את המותגים החזקים ביותר שעוזרים לנו לצמוח גם בתקופות יותר מאתגרות. ראינו חברות ישראליות שקורסות, אבל לא מדובר רק בחברות ישראליות. סליו צרפתית וגאפ אמריקאית והן נכנסו להקפאה. לא כל מותג שמצליח בחו"ל מתאים לישראל. גם אנחנו הבאנו את צ'רלס אנד קיט שהוא מותג הנעלה ותיקים סינגפורי. לא הצלחנו איתו וסגרנו את החנויות. אני לא מתבייש בזה. ראינו שאנחנו לא מצליחים להרים את המותג וקיבלנו החלטה מהירה מאוד לסגור את הרשת. אף שעשינו את הכל כמו שצריך, ויש מדינות בעולם שהמותג הזה מאוד מצליח בהן, השוק הישראלי הצביע ברגליים נגד ואני לא מתבייש לבוא ולהגיד שאם השוק הישראלי נגד, אני קם וסוגר".
טרמינל X יהיה מנוע צמיחה או אבן שואבת?
"האינטרנט הוא נדבך אחד בתחרות ולשם העולם הולך וצריך להסתכל לזה בעיניים. אנחנו מכירים, עוקבים, ולא סתם הקמנו את טרמינל X. עד כה הטרמינל רשם הפסדים של 6 מיליון שקל. זה אומר שאם יש הפסד של 6 מיליון שקל בטרמינל ועוד 12 מיליון מחיקה בצ'רלס אנד קיט, אז לא קשה להבין שהרווח הנקי שלנו יכול היה להיות הרבה יותר גבוה".
תצליחו לשכנע את כחלון לתת לקמעונאים פטור ממע"מ עד 75 דולר כמו לאתרים מחו"ל?
"אני מאמין שמשרדי הממשלה יתעשתו וייתנו לכל התושבים בישראל פטור עד 75 דולר בחנויות שלנו ושל מתחרינו. אנחנו דוגלים בשוויון ובטוחים ששרי האוצר והכלכלה מאמינים שלחצי מיליון עובדים בחנויות האופנה מגיע שוויון כמו לסינים. לפי מה שנראה לי, הפטור יוחל על כל הרשתות בארץ והתושבים יוכלו בעוד כמה חודשים לקנות גם בחנויות וגם באינטרנט בלי מע"מ".
המגמה של האטת קצב פתיחת החנויות תימשך?
"אנחנו מסתכלים על מה שקורה בשוק, ובהחלט שוקלים הרבה הרבה יותר לעומק אם לפתוח חנות או לא. אין יותר פתיחת חנויות אוטומטית. נגמרו הימים האלו. סניפים שלא רווחיים נסגור ונשאף לפתוח סניפים רווחיים ששכר הדירה בהם שפוי. גם בקניונים חדשים אנחנו פותחים חנויות רק של המותגים שמתאימים לאותו קניון. ב־2018 אני מעריך שנסגור לפחות עשר חנויות. בהסתכלות שנתיים קדימה, במותגים קיימים או מותגים ותיקים שלנו בקבוצה, על כל חנות שנפתח נסגור חנות אחרת. העלייה בפעילות שלנו תבוא מהאינטרנט, מהפעילות בקנדה, ממותגים חדשים כמו פוט לוקר, ומעלייה שאנו שואפים להציג בחנויות זהות שמורידה את העומס על החנויות".
עד כמה מכבידה העלייה בשכר המינימום בשנים האחרונות?
"היא מובילה לעלייה בהוצאות שלנו על שכר. אבל אנחנו ישראלים שרוצים שהעובדים שלנו ישתכרו בכבוד, וזה חוזר אלינו באופן אחר. אם שכר המינימום עולה, יש לאזרחים יותר הכנסה פנויה לרכוש אופנה ואנחנו ניהנה מזה".