$
פרסום ושיווק

מאבקי כוח תקעו את הרפורמה בטלוויזיה

חילוקי דעות בין משרד התקשורת למועצת הכבלים והלוויין הביאו לביטול ההצבעה בוועדת הכלכלה על פירוק חבילות הבסיס היקרות שמשווקות HOT ו־yes

אביב גוטר 06:5005.03.18

ועדת הכלכלה התכנסה אתמול פעם נוספת לדון בפרק התקשורת בחוק ההסדרים, ונראה שהרפורמות המוצעות בו הולכות ומתרחקות. אף ששר התקשורת איוב קרא הגיע לוועדה במיוחד בשביל לקדם שתי רפורמות מרכזיות - ביטול חבילות הבסיס ב־HOT וב־yes וביטול הרגולציה על פרסומות בערוצים המסחריים - יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל, החליט לא להצביע עליהן. משמעות ההימנעות מהצבעה היא גניזת התוכניות בשלב זה.

 

שתי החברות מחויבות לפי החוק להציע חבילות בסיס הכוללות עשרות ערוצים, אותם קובעת מועצת הכבלים והלוויין. ביטול חבילת הבסיס יאפשר להציע לצרכנים גמישות בבחירת הערוצים, כלומר הם יוכלו לשלם רק על ערוצים שהם מעוניינים לצפות בהם, במקום לרכוש חבילה יקרה שכוללת ערוצים רבים שהם אינם מעוניינים בהם. החברות מצדן מעוניינות ברפורמה הזו, כדי ליישר קו עם הפלטפורמות האינטרנטיות שמתחילות להתבסס בשוק הטלוויזיה ומציעות ללקוחות ערוצים לפי העדפותיהם האישיות.

 

אלא שמועצת הכבלים והלוויין, שחוששת מאובדן שליטה וצמצום סמכויותיה, מתנגדת למהלך בטענה כי הפקות המקור יקובצו לחבילה נפרדת ויקרה ולא יונגשו לציבור הרחב. "גם הממונה הגדירה את השוק כדואופוליסטי. השוק נפתח לתחרות, אבל עדיין לא תחרותי. מכאן נולדה המחשבה של חבילת הבסיס, שבאה להבטיח מינימום תכנים וכוללת גם הפקות מקור למי שידו אינה משגת. נכון שיש סבסוד צולב, אבל אם מבטלים את חבילות הבסיס צריך לייצר פתרונות להפקות המקור והנגשה לכלל הציבור ללא תשלום נוסף. יש להסדיר גם את נושא הספורט ואת האפשרות לרכוש ערוצים בודדים ולא רק חבילות, וזה לא מקבל מענה בהצעה", טענה בוועדה יו”ר המועצה ד”ר יפעת בן חי־שגב.

 

מימין: מימון שמילה, איוב קרא ויפעת בן חי שגב מימין: מימון שמילה, איוב קרא ויפעת בן חי שגב צילום: עמית שעל

 

 

סמנכ”לית הרגולציה של yes מיכל רפאלי כדורי השיבה על כך: "כללי חבילת הבסיס נקבעו מזמן. אתם לא נותנים לנו להתחרות, העולם השתנה. ככה נפסיד כסף ולא יהיו הפקות מקור".

 

חברי הכנסת ומועצת הכבלים והלוויין חוששים שביטול חבילות הבסיס יאפשר לחברות הכבלים והלוויין להציע הפקות מקור שלהן בחבילה נפרדת. מנגד, החברות טוענות כי הפקות המקור הן המוצר היחיד שמבדל אותן זו מזו, שכן יתר התכנים שהן מציעות דומים למדי.

 

סעיף נוסף שהוחלט לא להצביע עליו נוגע לרגולציה על פרסומות בערוצים המסחריים. כיום הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו מפקחת על זמני הפרסומות, היקפן ותוכניהן. הערוצים המסחריים דורשים לבטל את הרגולציה כמעט לחלוטין, שכן מאז פיצול ערוץ 2 הזמן המוצע למפרסמים גדל ב־50%, והמחירים ירדו בעקבות זאת. לאחר הדיון בוועדה, שבו מרבית השחקנים בשוק התנגדו להגדלת מספר דקות הפרסום בשעה, הוחלט להוריד את הנושא מסדר היום.

 

מחלוקת אחרת נגעה להפחתת סמכויות הרשות השנייה לפקח על תוכן הפרסומות ועל אורך מהדורות החדשות. במשרדי האוצר והתקשורת מציעים לאפשר לערוצים להחליט על אורך המהדורות, ולא לאפשר לרגולטורים שיקול דעת בנושא זה. יו"ר הרשות השנייה יוליה שמאלוב־ברקוביץ' אמרה לנציגת האוצר: "הדעה שאת מציגה לא מייצגת את עמדת הממשלה, אלא את דעתך בלבד".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x