$
פרסום ושיווק

yes מחריפה המאבק נגד RGE: לא תרכוש ממנה את זכויות השידור לאולימפיאדת החורף

בעוד שלקוחות סלקום, פרטנר וכנראה גם HOT יקבלו את שידורי האולימפיאדה בעברית בעריכה ישראלית ועם מגישים ישראלים, צופי yes ייצפו במשחקים בשלושה ערוצים נפרדים שיציגו יותר תוכן, אך ללא קריינות בעברית

אביב גוטר 17:3604.02.18

אולימפיאדת החורף שתיפתח השבוע בדרום קוריאה הפכה לזירת הקרב החדשה על זכויות השידור בין בעלת ערוצי ספורט5 RGE לבין חברת השידורים בלוויין yes.

 

 

 

חברת RGE שרכשה את זכויות השידור מיורוספורט, תעביר את שידורי המשחקים (08-25 בפברואר) בערוץ ייעודי בעריכתה שיוגש בחינם למנויי הטלוויזיה של סלקום ופרטנר. בשעה ש-HOT עדיין מנהלת מגעים מול RGE לרכישת זכויות השידור, ב-yes החליטו לדלג לחלוטין מעל RGE ולרכוש שלושה ערוצי ספורט חדשים וייעודיים לצורך האולימפיאדה מיורוספורט. כך, בעוד שלקוחות סלקום, פרטנר וככל הנראה גם HOT יקבלו את שידורי האולימפיאדה בעברית בעריכה ישראלית ועם מגישים ישראלים, צופי yes יוכלו לצפות בשלושה ערוצים נפרדים שיציגו יותר תוכן, אך זה לא ילווה בקריינות בעברית ויוטעם לחיך האירופי.

 

הודעתה של yes חושפת טפח נוסף בסכסוך בינה לבין RGE שהחריף עוד יותר בשבוע שעבר עם חשיפת חוות הדעת הכלכלית שטענה כי RGE דורשת מ- yes סכומים לא הוגנים עבור תכנים אותן רכשה בבלעדיות.

 

איך אתם מעדיפים את המשחקים האולימפיים? איך אתם מעדיפים את המשחקים האולימפיים? צילום: שאטרסטוק

 

דיסקברי קומיוניקיישנס (החברה האם של יורוספורט) רכשה את זכויות השידור באירופה תמורת 1.5 מיליארד דולר לאולימפיאדת החורף בפיונגצ'אנג במסגרת הסכם הכולל מספר אולימפיאדות עד 2024. את זכויות השידור הללו מתכוונת יורוספורט לשדר באמצעות ערוצי הטלוויזיה שבבעלותה במדינות בהן הפעילות שלה מבוססת ואילו במדינות אחרות, בהן ישראל, היא מוכרת את הזכויות לגוף שלישי על מנת שיפיק שידורים בשפה המקומית. אלה קום, הגוף המייצג את יורוספורט בישראל, מכר זכויות שידור ל- RGE שתפיק ותשדר את אירועי המשחקים האולימפיים וילווה את המשלחת הישראלית, בעוד שב- yes, שתשדר אמצעות ערוצי יורוספורט, שידורי המשלחת הישראלית לא מובטחים ויועברו בשפה זרה.

 

אולם סיפור אולימפיאדת החורף היא רק המתאבן לקראת מה שצפוי לקרות בהמשך. הביקוש למשחקי החורף אינו גבוה בהשוואה למפעלים אחרים, לכן העובדה ש-yes לא רכשה את השידורים מ-RGE אינה משמעותית כפי שהייתה יכולה להיות במקרה של תוכן אחר.

 

כניסתן של פלטפורמות השידור החדשות, סלקום ופרטנר, מצליחות לחזק את מעמדן של ספקיות תוכן כמו ערוץ הספורט בבואן לרכוש זכויות שידור של תכנים בלעדיים ולהחליש אותן באותה מידה משום שהן יכולות להתמודד על רכישת הזכויות בעצמן.

 

כניסתה של פרטנר למכרזי זכויות השידור, גרמה לקפיצה משמעותית במחירי זכויות השידור למפעלי ספורט. עד לא מזמן פעלו שתי פלטפורמות שידור בלבד, שמצד אחד לא יכלו להרשות לעצמן שלא לרכוש את זכויות השידור, וגלגלו את המחיר באופן ישיר לצרכנים. באותה מידה ספקיות התוכן ידעו כי אילו לא ימכרו את התוכן לאחת מהפלטפורמות הגדולות הן עשויות לספוג אובדן הכנסה משמעותי, ולכן האיזון בשוק נשמר פחות או יותר.

 

כוח המיקוח של ספקיות התוכן השתנה, וככל שסלקום ופרטנר מצליחות לגייס יותר מנויים (שמגיעים ברובם על חשבון HOT ו- yes) הן יכולות לדרוש יותר עבור התוכן. יש לציין כי תוכן ספורט נחשב למוצר בעל ביקוש קשיח, כלומר צרכנים בוחרים להתחבר לפלטפורמה כזו או אחרת בהתייחס לתוכן הספורט המשודר בה.

 

לפי תקנות המועצה לשידורי כבלים ולוויין, ספק תוכן אינו יכול לשדר באופן בלעדי תוכן לאחת מהפלטפורמות המפוקחות (HOT ו- yes) ונדרש למכור להן בתנאים הוגנים ובלתי מפלים. עם זאת, התקנות הללו אינן חלות על סלקום ופרטנר, שיכולות להגיע להסכמים שונים עם ספקיות התוכן ואינן תלויות באף אחד.

 

מצב זה מכניס את הפלטפורמות הוותיקות לבעיה, שכן הן לא יכולות להרשות לעצמן שלא לרכוש תוכן ספורט מחשש לאיבוד מנויים עבור המתחרות האינטרנטיות, כאשר ההצעות שיקבלו עשויות להיות לא שוויוניות ומפלות בהשוואה לסלקום ופרטנר. במקרה הנוכחי yes הצליחה למצוא פתרון, אולם מדובר בפלסטר משום שבמהלך השנה ההסכם שלה עם RGE צפוי להסתיים ואז יהיה מעניין האם יצליחו הצדדים לשים את כל המחלוקות בצד ולחתום על הסכם חדש או להודיע על היפרדות, כפי שעשתה yes רק לפני שנה עם ערוץ הילדים, שגם הוא מבית RGE.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x