בלעדי לכלכליסט
שחקנית חדשה בשוק: BSH תייבא מקררים של בוש וסימנס
היבואנית BSH תייבא מקררים שיתחרו ב־LG, שארפ וסמסונג, שמחזיקים בכ־60% מהשוק
לאחר שנים רבות שבהן שוק המקררים נשלט על ידי שלושה מותגים מובילים, מתגברת התחרות בקטגוריה הנחשבת אטרקטיבית עבור יבואניות מוצרי החשמל. ל"כלכליסט" נודע כי BSH, יבואנית מותגי בוש, סימנס וקונסטרוקטה, תחל לייבא מקררים של בוש וסימנס.
- מזג האוויר מפריע לפתיחת יבוא המקררים
- בקנה של האוצר: ביטול מכס למקררים מהמזרח
- סיבוב פרסה באסטרטגיה: תדיראן מחממת מחדש את המקררים
על פי הערכות בענף, שוק המוצרים הלבנים מגלגל כ־3 מיליארד שקל בשנה, לא כולל מוצרי אלקטרוניקה בידורית ומזגנים. הערכות בשוק הן כי היבואנית BSH מחזיקה ב־50% מנתח השוק במדיחי כלים, כ־30% במכונות כביסה וכ־30% בתנורי אפייה.
כעת רוצה החברה לנגוס גם בנתח השוק של המקררים, שמגלגל כ־1.2 מיליארד שקל בשנה ומובל בעיקר על ידי המותגים סמסונג של מיניליין, LG של ברימאג ושארפ של ראלקו. בשנתיים האחרונות נכנס לשוק המותג הסיני האייר באמצעות היבואנית ניופאן, ולצדו מתחזק גם מותג המקררים בקו הנחשב לזול יותר.
יאיר רוזן, מנכ"ל BSH, אישר את המידע ומסר: "היה לנו בעבר פורטפוליו מזערי של מקררים קטנים של בוש, שלא הצליח כי הוא לא התאים לשוק הישראלי. האירופים עושים קניות כל יום־יומיים בסופרמרקט ופחות נוהגים לבצע קניות גדולות. בשוק הישראלי הצרכנים רוכשים מקררים גדולים בנפחים של 500 ו־600 ליטר".
כעת החלה בוש העולמית לייצר מקררים בנפח גדול לשוק הטורקי שדומה בתרבות הצריכה שלו לשוק הישראלי, ו־BSH תחל לייבא אותם. בניגוד ליתר תחומי הפעילות, החברה מתכוונת להיכנס עם מחיר תחרותי לשוק המקררים במטרה לבסס את מעמדה. מחיר ממוצע של מקררים בנפח של 620 ליטר יעמוד על 6,500 שקל, ושל מקרר בנפח 517 ליטר יעמוד על 5,700 שקל. במהלך 2018 מתכננת החברה לייבא גם מקררים בנפחים גדולים יותר בעלי שלוש דלתות וארבע דלתות, הקטגוריה הצומחת בענף.
"הבאנו דגמים ראשונים כדי להוכיח לבעלי הבית בגרמניה ששווה להם לפתח עוד דגמים לשוק הישראלי, והם נמכרו מהר", אומר רוזן, "לא נהיה הכי זולים אבל ניתן את התמורה לכסף מבחינת מוצר ונאתגר את השחקנים החזקים בשוק. את המוצרים שלנו מייצרים בגרמניה ובטורקיה במפעלים של החברה ולא אצל ספק זר".
למרות זאת, מה שמאפשר ל־BSH להיכנס לתחום במחיר תחרותי הוא העובדה בין היתר שהמוצרים מיובאים מאירופה ואין עליהם מכס, בניגוד ליבואניות מקררים מהמזרח כמו מיניליין וברימאג. BSH תשקיע מעל 2 מיליון שקל בקמפיין שיווק למותגים החדשים שיכלול פרסום בעיתונות, בטלוויזיה ובאינטרנט.
בתוך כך, נכנסת היבואנית לתחום חדש נוסף: מכונות אספרסו. BSH תשווק חמישה דגמים של מכונות קפה אוטומטיות שמחירן החל ב־2,500 שקל ועד 9,000 שקל. בארץ נמכרות בעיקר מכונות אספרסו על בסיס קפסולות, תחום שנשלט על ידי נספרסו.