$
פרסום ושיווק

העיריות לא קופצות על התמיכה בשוקי איכרים

רק 11 עיריות נענו להצעת משרד החקלאות להשתתף במימון שוק איכרים. נשקלת דחיית המועד האחרון להגשת בקשות תמיכה, שנקבע להיום

נורית קדוש 06:5824.10.17

הרשויות המקומיות לא קופצות על הצעת המדינה להשתתף במימון אירועי שוק איכרים, ומשרד החקלאות שוקל לדחות את המועד האחרון להגשת בקשות לתמיכה, כך נודע ל”כלכליסט”. אף שחלפו כבר כארבעה חודשים מאז הציג משרד החקלאות את התוכנית להשתתפות המדינה במימון אירועי שוק איכרים לשיווק ישיר של תוצרת חקלאית, רק 11 רשויות מקומיות הגישו בקשה להשתתף במיזם. על רקע זה בוחנים במשרד החקלאות אפשרות לדחות את המועד האחרון להגשת בקשות שנקבע להיום.

 

 

 

מדובר בדחייה שנייה, שכן המועד המקורי נקבע לשבוע שעבר, 15 באוקטובר. ייתכן שהרשויות נמנעו מהגשת בקשות נוכח התנאים לקבלת התמיכה: איסור לגבות מהחקלאים תשלום עבור הדוכן, לרבות תשלום על חשמל, דמי ניהול, מים, ארנונה, שירותי ניקיון, שירותי פינוי פסולת ודמי שירות.

 

בקול קורא שפרסם משרד החקלאות ביולי הוא הודיע על כוונתו להקצות 20 מיליון שקל לתמיכה בשוקי איכרים בשנים 2019-2017. מדובר בתמיכה ישירה ברשויות מקומיות בסכום של עד 750 אלף שקל לרשות שתתחייב להפעיל שוק איכרים לצורך שיווק ישיר של תוצרת חקלאית במחיר מופחת. כדי לקבל את התמיכה, נדרשו הרשויות להתחייב שבכל אירוע כזה יימכרו 16 סוגי פירות וירקות שמשרד החקלאות קבע כסל בסיסי במחיר שאינו עולה על המחיר הסיטוני העדכני ביותר לאותו מוצר בהתאם למחירון המתפרסם באינטרנט. הסל הזה כולל מלפפון, עגבנייה, פלפל אדום, חציל, בצל, גזר, תפוח אדמה, בננות, תפוח מוזהב וסמית, אבוקדו, אשכולית, תפוז ולימון. עוד נדרשו העיריות להציב שילוט בכניסה לשוק האיכרים המיידע את הצרכנים בדבר המחירים שבהם יימכרו המוצרים הבסיסיים.

 

 

ירקות בשוק. 20 מיליון שקל יוקצו לתמיכה בשוקי איכרים ירקות בשוק. 20 מיליון שקל יוקצו לתמיכה בשוקי איכרים צילום: עמית שאבי

 

 

במשרד החקלאות הסבירו את המהלך בכך שהקיץ האחרון התאפיין בריבוי התארגנויות עצמאיות של חקלאים למכירה ישירה במטרה לקצר את שרשרת האספקה ולהביא לצמצום פערי התיווך. לטובת הפרויקט, המשרד ערך מיפוי של השווקים הקיימים והעריך את הצרכים הנדרשים להפעלה של שווקים חדשים נוספים. כדי לעודד התארגנויות נוספות ובמתווה יעיל יותר, יזם המשרד את נוהל התמיכה, שמטרותיו להפחית את מחירי התוצרת החקלאית, להגדיל את הצריכה של פירות וירקות מייצור מקומי, ולסייע לחקלאים בודדים הפועלים באופן עצמאי להתאגד ולהגדיל את קהל היעד.

 

המהלך יצא לדרך אחרי שבתום בחינה ממושכת של האפשרות לפקח על רווחיות המשווקים ממכירת ירקות ופירות, בחר משרד החקלאות לא לפקח על הרווחיות אלא לחייב את רשתות השיווק והסיטונאים רק למסור דו"חות כספיים המפרטים את נתוני הרכישה והמכירה של פירות וירקות. במסגרת הצו, שנחתם על ידי שר החקלאות אורי אריאל, יידרשו רשתות השיווק והסיטונאים הגדולים לדווח בפרקי זמן קבועים על קביעת מחירי הפירות והירקות בשוק ועל הרווח מהמכירות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x