נחשף בכלכליסט
רשות ההגבלים אישרה בתנאים את המיזוג בין שופרסל לניו-פארם
הרשות התנתה את המיזוג במכירת תשע חנויות של ניו-פארם לרוכש יחיד ובלתי תלוי, שיתחייב להפעיל בהן חנויות פארם; ומכירה של סניף שופרסל לרוכש שיתחייב להפעיל בו מרכול או חנות פארם
הממונה על ההגבלים אישרה את המיזוג בין שופרסל לניו-פארם בכפוף לתנאים, כפי שפורסם הבוקר (ד') ב"כלכליסט".
הרשות התנתה את המיזוג במכירת תשע חנויות של ניו-פארם כחטיבה אחת לרוכש יחיד ובלתי תלוי בצדדים, שיתחייב להפעיל בהן חנויות פארם, וכן עוד סניף אחד של שופרסל לרוכש דומה, שיתחייב להפעיל בו מרכול או חנות פארם.
מכירת החנויות תיעשה עוד בטרם ביצוע המיזוג והעברת השליטה בניו-פארם לשופרסל. במהלך תקדימי, התנאים מחייבים להשלים את הליך מכירת הסניפים טרם ביצוע המיזוג ("fix it first") ולגורם אחד.
בחינת המיזוג העלתה כי קיימת חפיפה בפעילותם של הצדדים ובמוצרים הנמכרים על ידם, כגון מוצרי טואלטיקה, מוצרי טיפוח הגוף, מוצרי ניקיון ומוצרי תינוקות.
ביחס למוצרים החופפים, נמצא כי המיזוג עלול ליצור פגיעה בתחרות באזורים בהם אין מרכולים או חנויות פארם נוספים שקרובים מספיק לסניפי הצדדים, ושדומים מספיק לחנויות הצדדים מבחינת היקף ומגוון המוצרים שהם מציעים.
באזורים אלה, המיזוג עלול להביא למצב של מיעוט מתחרים וכתוצאה מכך ייווצר לשופרסל כוח שוק חד צדדי. משמעותו של כוח שוק חד צדדי היא ששופרסל תוכל להעלות את המחירים בהם נמכרים המוצרים החופפים בחנויות הצדדים, ובפרט בחנויות ניו-פארם.
באזורים בהם סברה הרשות כי המיזוג עלול לאפשר לשופרסל להעלות מחירים לצרכן, הורתה הממונה לשופרסל למכור את הסניף של ניו-פארם כמפורט לעיל.
חשש נוסף שנבחן במסגרת בדיקת המיזוג הוא החשש שלאחר המיזוג שופרסל תחזיק בכוח שוק חד צדדי כלפי הספקים שמספקים היום חלק ממוצריהם לשופרסל וחלק ממוצריהם לניופארם. חשש זה נשלל לאחר בחינה מעמיקה, במסגרתה נערכו שיחות עם מספר רב של ספקים וכן נאספו נתונים בנושא. הספקים של שופרסל וניו-פארם לא הביעו כל חשש מהתנהלות מול הגורם הממוזג. אדרבה, ספקים רבים הביעו תמיכה במיזוג.
תשעה סניפים של ניו פארם (סניף קניון שאול המלך בבאר שבע; סעיף קניון אורות; סניף קניון עזריאלי באור יהודה; סניף יזרעאליה בחיפה; סניף מודיעין סנטר; סניף קריית מוצקין; סניף התחנה המרכזית, ראשון לציון; סניף שער העיר, ראשון לציון; וסניף קניון עזריאלי רמלה) יימכרו כולם לרוכש אחד, אשר יפעיל אותם כחנויות פארם. סניף שופרסל דיל בקניון חיפה יימכר אף הוא, גם הוא לרוכש שיתחייב להפעיל במקום עסק מתחרה.
הממונה סבורה כי בכפוף לתנאים שנקבעו, לא יהיה במיזוג כדי לפגוע בתחרות. אדרבה, למיזוג צפויה להיות תרומה חשובה לתחרות בתחום חנויות הפארם.
מדובר בתחום שבו פועל שחקנית אחת דומיננטית – רשת סופר-פארם – שיכולת יתר השחקנים בענף להתחרות בה מוגבלת. כניסתה של שופרסל לענף צפויה לאפשר לה לנצל את הכישורים והמערכים שלה על מנת לשפר את יכולתה של ניו פארם להתחרות בסופר-פארם באופן יעיל ואפקטיבי.
יתר על כן, תנאי המיזוג אשר מחייבים מכירת תשעה סניפים לרוכש אחד לצורך הפעלתם כחנויות פארם, משמעותו למעשה יצירת בסיס להקמת רשת חנויות פארם ארצית שלישית, אשר יהיה בידיה להתחרות הן בצדדים והן בסופר-פארם.
בדיקת המיזוג ארכה כארבעה חודשים וכללה קבלת נתונים ועמדות מכ- 40 גורמים שונים ובהם ספקים, מתחרים, משכירים והצדדים עצמם.