פז תתחיל להציע ללקוחות שירותי אשראי
חברת הדלק תצא משותפות הפיננסים עם שופרסל ונערכת לכניסה עצמאית לשוק האשראי. רשת המזון תקדם מצדה מתן שירותים בנקאיים בסניפיה
חברת הדלק פז מתכננת להתחיל להציע שירותי אשראי באופן עצמאי והודיעה כי תמכור לשופרסל את חלקה בשותפות הפיננסים שלהן. בשלב זה לא ברור אם החברה תפעל להנפקת כרטיסי אשראי פיזיים, וסביר יותר שהיא תציע ללקוחותיה מכשירים וירטואליים כגון ארנק אלקטרוני, שמאפשר לבצע העברות כספים ותשלומים. נוסף לשירותי אשראי, צפויה פז למכור שירותי ביטוח. השותפות בשופרסל פיננסיים קיימת מאז 2006, וחברות בה שופרסל (64%), פז (20%) ולאומי קארד (16%). בשלב זה צפוי להמשיך שיתוף הפעולה של פז עם מועדון הלקוחות של שופרסל, אולם ספק אם לאורך זמן.
- פז תתדלק את המטוסים בתמנע ב-110 מיליון שקל
- אחרי שהשקיעה מיליונים: פז ויתרה על הקמת תחנת כוח
- פז מסכמת את 2016: ירידה של 15% בהכנסות
בינתיים פז מתכוונת לחזק את מועדון הלקוחות Yellow Friends, שהיא מפעילה כמועדון סלולרי, המציע לנהגים שירותי דרך ומקנה הנחות והטבות בחנויות הנוחות. לפי נתוני פז, למועדון רשומים מאות אלפי חברים, ובכוונתה להגדיל את היקפיו בטרם הכניסה לאשראי.
פירוק השותפות מגיע בין היתר רקע רצונה של שופרסל לחזק את פעילותה בתחום הפיננסים. בראיון ל"כלכליסט" לפני חצי שנה סימן אברכהן את תחום זה כמנוע צמיחה: "כבר היום אנחנו נותנים הלוואות גם למי שאינו מחזיק כרטיס אשראי שופרסל וכעת בוחנים אפשרות לפעול כסוכנות ביטוח". השותפות עם לאומי קארד ופז נולדה על רקע כוונת של שופרסל לתעל את מסד לקוחותיה לטובת הקמת בנק. אז הרגולציה לא אפשרה זאת, אך בשופרסל לא זנחו את התוכניות וכעת מתכוונים לקדם שירותים בנקאיים בסניפים מתוך הערכה כי הרווחיות בתחום תהיה גבוהה מבקמעונאות המזון.
לצד כרטיס האשראי החוץ־בנקאי של שופרסל, המוחזק בידי 505 אלף לקוחות, בולט בשוק כרטיס לייף סטייל של סופר־פארם, המוחזק בידי כ־500 אלף לקוחות. בהיקפים קטנים יותר פועלים המשביר ויינות ביתן, עם כרטיס 365 המוחזק בידי 150 אלף לקוחות. לפני כחצי שנה נחשף ב"כלכליסט" כי קבוצת פוקס בוחנת הנפקה של כרטיס אשראי חוץ־בנקאי עם אחת מחברות כרטיסי האשראי.
עבור פז מדובר באתגר לא פשוט, שכן עד כה היא לא נדרשה "להכיר" לעומק את לקוחותיה ולהתאים לכל אחד מהם מענה לצרכיו. כעת תידרש החברה להתמקצע בניהול מועדון הלקוחות, ולפלח את צורכיהם הפיננסיים. ההכנסות מפעילות אשראי עולות בהתמדה בתחנות הדלק של פז, שעל פי הערכותיה פוקדים אותן 2 מיליון לקוחות בשנה. כבר היום מוצבים כ־50 מכשירים אוטומטיים למשיכת כספים בתחנות הדלק, ומספרם צפוי לעלות בחודשים הקרובים. על פי נתוני החברה, בכל שנה מתבצעות בתחנות הדלק שלה ובחנויות הנוחות פז כ־80 מיליון פעולות קופה.
בפז מבינים שתחנות הדלק לא ייפגעו ממעבר צרכנים לעולם המקוון, בשונה למשל מרשתות המזון, שמעמיקות את אחיזתן בתחום האון ליין כפיצוי על ירידה במכירות בחנויות פיזיות. כלומר הכניסה לעולם הפיננסים תגדיל את הכנסות החברה על בסיס אופרציה קיימת, ללא הוצאות נוספות.