טמפו נגד חינאווי: משווקת XL ומפרה את החוק
בתביעה שהגישה טמפו היא תוקפת את היבוא המקביל של חינאווי משקאות, וטוענת כי זו משווקת מוצרים בלי סימונים הכרחיים כגון מרכיבים ושם יבואן
יצרנית המשקאות טמפו תוקפת את אחד מלקוחותיה הסיטונאים הגדולים משקאות חינאווי ג'ורג'. בתביעה שהגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב טוענת טמפו כי משקאות חינאווי מייבאת ביבוא מקביל את בירה הייניקן ואת משקה האנרגיה XL, ומשווקת אותם ללא הסימונים הנדרשים לפי חוק הגנת הצרכן, כגון המרכיבים, שם היבואן ודרכי ההתקשרות עמו. "חינאווי מטעה את הצרכן במספר רב של עניינים מהותיים בעסקה, בניגוד לחוק הגנת הצרכן", נטען בתכב התביעה.
- מכירות היין לפסח סידרו לטמפו עלייה של 10% בהכנסות הרבעון
- טמפו נכנסת לשוק קפסולות הקפה הביתיות תואמות נספרסו
- לאחר הקנס של הממונה על ההגבלים: בקשה לתביעה ייצוגית נגד קוקה קולה ישראל
אין זו הפעם הראשונה שטמפו פועלת נגד יבוא מקביל של משקאות חינוואי. לפני שלוש שנים הגישה טמפו תביעה דומה, אך בסופה הגיעה עם החברה להבנות שקיבלו תוקף של פסק דין. במסגרת ההסכם בין הצדדים התחייבה חינאווי לא לרכוש, להפיץ, להציג או להעמיד למכירה משקאות שעל מיכליו לא מופיעים המידע והסימונים הנדרשים בחוק. לפי ההסכם, כל הפרה של ההתחייבות תזכה את טמפו בפיצוי של 50 אלף שקל.
כעת טוענים בטמפו כי התנהלות חינוואי פוגעת בה מהיותה הנציגה הרשמית של המותגים והיצרנית הישראלית של המשקאות. "צרכן שרכש מיכל משקה פגום מחינאווי עלול לסבור כי טמפו היא הגורם האחראי למוצר על שלל המשמעויות הנובעות מכך", נטען בכתב התביעה. עוד טוענת החברה כי חינאווי פוגעת בציבור הלקוחות הקיים והפוטנציאלי של טמפו, שכן אופן יבוא המשקה, הפיקוח על אחסונו ומועד תוקפו עלולים להשפיע, במקרה הטוב, על איכותו של המשקה המיובא, ובמקרה הרע על בריאותו של הצרכן.
בנוסף לכך מעלה טמפו את סוגיית הכשרות: "דוגמה מובהקת נוספת לפגיעה בציבור הלקוחות היא היעדר סימון המכלים ככאלה המכילים משקה שאינו כשר. טמפו משקיעה משאבים רבים בקבלת האישורים הדרושים מן הרבנות הראשית לישראל כי המשקה אשר החברה מייבאת או מייצרת תחת הזיכיון הוא כשר. לקוחות פוטנציאליים מציבור שומרי הכשרות עלולים לסבור כי המשקה במכלים הנרכשים אצל חינאווי כשר באופן זהה למשקה הנרכש מן המבקשת. הכשלה כזו עלולה לגרום להם להימנע בכלל מרכישת המשקה".
בשורה התחתונה טמפו מתלוננת על פגיעה ברווחיותה. לטענתה, חינאווי אינה משקיעה את המשאבים הדרושים לצורך סימון המיכלים, ובדרך זו היא חוסכת הוצאות לא מבוטלות. טמפו, לעומת זאת, פועלת כדין ומשקיעה את כל המשאבים לסימון מיכלי המשקה, ולכן עליה לגבות מחיר גבוה יותר מן הצרכן או להסתפק ברווח קטן יותר. התנהלות חינאווי מהווה "פגיעה חמורה בעקרונות התחרות ההוגנת וברווחי המבקשת. חינאווי פוגעת בהכנסות המבקשת ממכירת המשקה, להוצאות מוגברות לצורך פרסום המשקה והתמודדות עם התנהלות המשיבים והשלכותיה. כל אלה מובילים בסופו של דבר לפגיעה ברווחי טמפו".
טמפו מבקשת מביהמ"ש צו מניעה קבוע שיאסור על חינאווי לרכוש ולשווק מוצרים ללא הסימונים הנדרשים בחוק, ושיורה לה למסור לטמפו את כל שמות היבואנים שמכרו לה את מכלי המשקה ב־2017.
ממשקאות חינאווי נמסר: "לא קיבלנו את כתב התביעה".