הקציצות נחטפות: איקאה שוקלת לפתוח רשת של בתי קפה ומסעדות בלבד
מבדיקה שערכה החברה לאחרונה עולה כי 30% מהלקוחות מגיעים לחנויות רק כדי לאכול. כבר היום משרתות הקפיטריות של החברה 650 מיליון סועדים בשנה ב-48 מדינות בחרבי העולם
כבר תקופה שהמנהלים הבכירים באיקאה מחפשים אחר דרכים חדשות להגדיל את הרווחים, ולאחרונה הם הבינו שפעילות המזון עשויה לספק להם את התשובה.
הקפטריות הפועלות בחנויות איקאה נחשבות למקום המפלט והמנוחה של הקונים, שנחים מטרדות השופינג לבית על קערה של כדורי בשר. ההצלחה של הקפטריות כל כך גדולה שבחברה שוקלים כעת להשיק רשת בתי קפה ומסעדות נפרדת. מבדיקה שערכו לאחרונה עולה כי 30% מהלקוחות מגיעים לחנויות רק כדי לאכול.
הקפטריה הראשונה של איקאה נפתחה ב-1958, שנה לאחר פתיחת החנות הראשונה של הרשת בשבדיה. המייסד, אינגבר קמפרד, הסביר בשעתו כי לקוחות שבעים עשויים לשפר את המכירות. "אנחנו אוהבים לכנות את כדורי הבשר, מוכרי הספות הטובים ביותר", הוסיף ג'רד דיוולד, ראש פעילות המזון של איקאה בארה"ב בראיון למגזין הקמעונאות פאסט קומפני. "כשמאכילים אותם, הלקוחות נשארים בחנות יותר זמן, הם מדברים על הרכישות ומקבלי החלטות מבלי לעזוב את החנות".
מכירות חטיבת המזון עמדו על 1.6 מיליארד דולר בשנה שעברה, סכום מכובד אך נמוך לעומת כלל המכירות שעמדו על 36.5 מיליארד דולר. "זה אולי יישמע מוזר, אבל האמת שבכלל לא חשבנו בכיוון הזה בתחילה", אמר למגזין מייקל לה קור, בכיר נוסף בחטיבת המזון.
על אף שרק עכשיו עלה הרעיון, כבר כמה שנים שברשת עוקבים מקרוב אחר פעילות הקפטריות מתוך מטרה לעדכן את המנות המוצעות, כך נוספו לאחרונה לתפריט סוכריות גומי שבדיות וקציצות טבעוניות. מכירות המזון עלו בשיעור שנתי של 8% מאז החלו בארגון מחדש ב-2015. כעת משרתת החברה 650 מיליון סועדים בשנה ב-48 מדינות בחרבי העולם.
איקאה כבר הקימה מסעדות פופ-אפ בפרברי לונדון, פריז ואוסלו, ונראה כי היא מתכוננת לשלב הבא של הקמת מסעדות קבועות, אם כי עוד לא נקבע לוח זמנים לתכנית. "העובדה שאנחנו לא זקוקים לכל כך הרבה מרחב להקמת בית קפה הופכת את כל הרעיון למעניין אף יותר", הוסיף לה קור. "אני מאמין שיש פה פוטנציאל, ואני מקווה שבעוד מספר שנים הלקוחות שלנו יגיעו – איקאה היא מקום נהדר לאכול ואולי על הדרך נמכור גם רהיטים".