$
פרסום ושיווק

זהירות, אמזון נושפת בעורף: כנס EuroShop חושף מהם השכלולים הבאים בתחום הקמעונאות

הפחד מאמזון שלח את חברות הקמעונאות לחפש חידושים שישפרו את חוויות הקנייה של הלקוחות ויאפשרו להן להתחרות באיום של המסחר המקוון. רשמים מכנס EuroShop, אחד משני הכנסים הגדולים בעולם לקמעונאות

נטע-לי בינשטוק, דיסלדורף 09:0319.03.17

מעבר למסחר מקוון

לייעל את ארגון המשלוחים

 

הניסיון למצוא דרך יעילה לשלב בין חנות פיזית למכירות מקוונות דורש מהקמעונאיות למצוא דרכים חדשות ויעילות לשפר את מנגנון ליקוט המוצרים. כיום מרבית החברות העוסקות במכירות מקוונות מלקטות את המוצרים בצורה ידנית באמצעות העברת רשימת המוצרים הכלולה בהזמנה אל עובד שיוצא להכין את המשלוח. ענקית הקמעונאות אמזון פיתחה דרך המכונה אחסון כאוטי (chaotic storage) שמבוססת על אלגוריתם שמכתיב סידור מוצרים במחסנים באופן שמקצר את הליך האיסוף לפני השילוח. NCR פיתחה שיטה דומה, המכונה Power Picking, שעוד נמצאת בשלבי התאמה ופיתוח ובשלב זה מופעלת ברשת הסופרמרקטים האוסטרלית Coles.

 

השיטה של NCR משתמשת באפליקציה המותקנת על טאבלט, ומדריכה את העובד בדרך הקצרה והיעילה ביותר לאסוף מוצרים עבור כמה משלוחים במקביל. בכך המערכת חוסכת לחברה המשתמשת בה הוצאות כוח אדם וזמן באיסוף המוצרים.

 

המערכת יודעת לחשב את הנפח שיתפוס כל מוצר בסל כדי להתוות מסלול איסוף מיטבי, ואף מספקת פתרון למצבים שבהם מוצר שהוזמן אזל מהמלאי ויש למצוא עבורו מוצר חלופי. בנוסף המערכת מספקת למנהלים מידע על תהליך הליקוט, כמו מספר המוצרים שנאספים בשעה, מה הסטטוס של הזמנת כל משלוח והאם נוצרו חוסרים במלאי.

 

מערכת Power Picking של NCR. מחשבת את מקום המוצר בעגלה מערכת Power Picking של NCR. מחשבת את מקום המוצר בעגלה צילום: נטע לי בינשטוק

 

שיפור חוויית הלקוח

מראה שמציעה פריטים משלימים

 

החנויות הפיזיות נמצאות בתחרות עצומה מול המכירות המקוונות שבמסגרתה הן מנסות להעשיר את חוויית הקנייה ללקוחות ולשכנע אותם לצאת מהבית. חברת Butema הגרמנית הציגה ביריד מראות חכמות שמנסות להפוך את חדרי ההלבשה ליעילים יותר, תוך הצעת שכבות מידע נוספות ללקוח. המראה בתוך התא מהווה מסך מגע, מזהה את הפריטים שהלקוח נטל עמו לתוך התא ומציגה לו מידע רלבנטי, כמו מידות נוספות, מחירים ומצבי מלאי. בנוסף מוצגות תמונות של הפריטים על גבי דוגמנויות ואפילו הצעות לפריטים נוספים שיאפשרו לבנות לוק שלם. בנוסף, המראה מאפשרת ללקוחות לבחור אם ברצונם לשלם עבור המוצר ולאסוף אותו, או להזמין אותו במשלוח לביתם. בשלב זה המראות מותקנות בכמה רשתות אופנה.

 

טכנולוגיה מעניינת אחרת הגיעה מבית Smart Pixels הצרפתית, שמאפשרת ללקוח להשתתף בעיצוב המוצר. החברה הציגה תא שאליו ניתן להכניס פריטים לבנים כנעליים, חולצות או מכנסיים, ולבחור את עיצוב הצבעים הרצוי, כך שיוצג על הפריט עצמו. לחיצה נוספת מאפשר להזמין את המוצר המוגמר בכל מידה. לדברי נציג החברה, המערכת עובדת על כל פריט לבן ומשלבת בין שירות רצונות הלקוח לבין חיסכון בשטח מלאי עבור החנות. בשלב זה המערכת מופעלת בחלק מחנויות רשת האופנה נייקי באירופה, ומאפשרת לבחור את צבעי הנעל המוגמרים. בקרוב היא צפויה להיכנס לשימוש גם ברשת כריסטיאן דיור.

 

טושיבה היפנית הציגה מערכת חוויית לקוח שמזהה את גיל ומגדר העומד מולה בסיוע מצלמות זיהוי פנים וממליצה לו על מוצרים לפי מידע זה. בנוסף, היא מספקת ללקוח מידע על מוצרים שהוא מציג בפניה, מאפשרת להשוות בין מוצרים שונים ואף יכולה להדגים את אופן השימוש במוצרים. מדובר בפתרון שעשוי לחסוך את חיפוש המידע ברשת, אך הפנייה האישית עלולה להרתיע.

 

Smart Pixels. עיצוב אישי לנעל Smart Pixels. עיצוב אישי לנעל צילום: נטע לי בינשטוק

 

עדכון מלאי המדפים

נורות לד או רובוט יתריעו על מחסור במוצרים על המדף

 

רשתות השיווק מתמודדות עם האתגר המורכב של סנכרון בין היצע המוצרים המוצג ללקוחות על גבי המדפים לבין המלאי במחסנים. WiseShelf הישראלית הציגה ביריד מוצר פשוט למראית עין שמבוסס על נורות לד ומסנכרן את מספר המוצרים שניטלו מהמדף עם מאגר המידע של החנות. כל פעם שלקוח נוטל פריט נדלקת נורת לד אדומה בחזית המדף הרלבנטי, והמידע מסתנכרן עם המערכת. "בעיית המחסור במלאי עלולה להוביל לאובדן מכירות של 4% בשנה", אומר יו"ר החברה אורן ברניצקי. המערכת יודעת גם להתמודד עם מצבים שבהם סדרנים הציבו סחורה רק בקדמת המדף בעוד מאחוריו נשאר ריק, ומציגה למנהלי המלאי תמונת מצב עדכנית. לדברי החברה, היא נמצאת כעת בפיילוט באחד מסניפי רשת סופר־פארם בישראל ומקווה להרחיב את הפעילות לסניפים נוספים ברשת בעתיד הקרוב.

 

פתרון אחר שהוצע לאותה בעיה הוצג בידי הסטארט־אפ האוסטרלי Shelfie, ונעזר ברובוט שעובר בחנות ומצלם את המדפים. הרובוט מסתובב בחנות בשעות שהוגדרו לו, אם בתום שעות העומס ואם לאחר סגירת החנות, ושולח את התמונות שהוא מצלם לתוכנה ייחודית, שהיא, לדברי החברה, החידוש האמיתי.

 

"התוכנה משווה בין תמונה עדכנית של המדף לבין תמונה של המדף כשהוא מסודר במלואו", מסביר נציג החברה דיוויד קלארק, "ומנתחת אותה באופן שמאפשר לנהל את המלאי". השימוש ברובוט לבחינת המדפים חוסכת זמן ושימוש בכוח אדם ושימושית במיוחד בסניפי ענק של רשתות מזון, שבדיקה פרטנית של הסחורה בהן עשויה לארוך זמן רב. 

 

ניהול מחירים מרכזי

תגיות מחיר אלקטרוניות יאפשרו עדכון מחירים מיידי בקליק

 

עובדים העוברים בין המדפים חמושים באקדחי מחירים הפכו מזמן לאחד המראות השכיחים והמקובלים ברשתות המזון. אך הפרקטיקה המיושנת, שצורכת זמן וכוח אדם רבים מהרשת בעת כל עדכון מחירים, עתידה להיעלם. Pricer השבדית ו־Hanshow הסינית הציגו שני פתרונות המבוססים על תגי מחיר דיגיטליים, שמאפשרים למנהלי הסניפים ורשתות הקמעונאות לעדכן את מחירי המוצרים ממערכת מרכזית ולהציג את השינוי מיידית על גבי המדפים. בנוסף, התגיות מאפשרות להציג מבצעים, לספק מידע על הפריטים ולהעניק בולטות למוצרים מבוקשים.

 

התגיות של Hanshow מסונכרנות עם מערכת ניהול המלאי של החנות ופועלות על סוללות שלדברי החברה מחזיקות 5–3 שנים ללא החלפה. התגיות אף כוללות נורות לד בנות שלושה צבעים, שמספקות לצרכנים מידע נוסף על מצב המוצר, כמו האם המלאי שלו צפוי להיגמר או שתאריך התפוגה שלו קרוב. ברקודי מוצרים שמופיעים על התגים מתריע למערכת המרכזית על כל עדכון במחיר או במלאי. לטענת החברה, המוצר חוסך בעלויות כוח אדם, משפר את ניהול המלאי ואף מונע טעויות במחיר בקופה שנובעות מתגי מחיר ידניים או מדבקות.

 

אף שתגי המחיר של Pricer מוצעים בישראל, השימוש בהם מוגבל בשל חובת הצגת המחיר על גבי כל מוצר ומוצר ברשתות השיווק הכלולה בחוק להגנת הצרכן. המוצרים היחידים שחפים מחובה זו הם מוצרים הנמכרים בתפזורת, דוגמת פירות, ירקות, מוצרי חלב ולחם לא ארוז. הצעת חוק שביקשה לחייב חברות בסימון מוצרים אלקטרוני במקום על גבי המוצרים עצמם שהוגשה לפני כחמש שנים בוטלה לאחר שמגישיה נרתעו מהלחץ הציבורי. עם זאת, רשתות הקמעונאות מוצאות מעת לעת חברי כנסת שיקדמו את ניסיונותיהן לבטל את חובת סימון המחירים, ואם יצליחו בכך, אזי תגי המחיר האלקטרוניים עשויים למצוא את דרכם גם לישראל.

 

תגיות מחיר אלקטרוניות. בעייתי בישראל תגיות מחיר אלקטרוניות. בעייתי בישראל צילום: נטע לי בינשטוק

 

קופות בשירות עצמי

הקופה תזהה לקוחות שינסו להעביר פריטים בלי לשלם

 

קופות בשירות עצמי נדמות כפתרון אידיאלי לחיסכון בזמן ומשאבים עבור הלקוחות ורשתות השיווק כאחד. אך חסמים שונים, ובהם החשש מגניבות, עדיין מעכבים פריסה רחבה של קופות אלה. ביריד הוצגו כמה פתרונות שמנסים לפתור חששות אלה, ובהם הקופה של יצרנית התוכנה והשירותים הקמעונאיים האמריקאית NCR, שמחזיקה מטה פיתוח בישראל. הקופה של החברה משווה בין משקל המוצרים שהלקוח העביר את הברקוד שלהם בסורק ובין המוצרים שהניח על המאזניים בקופה, ואם נמצא פער, נדלקת נורה מעל הקופה שמסמנת לנציגי הרשת על בעיה. בנוסף, ניתן להפוך את הקופה לקופה רגילה. "אם תגיעי לסופר ותצאי בלי לקנות בגלל שהיה תור ארוך, מדובר באסון עבור החנות", מסביר סמנכ"ל מכירות אירופה ומנהל NCR ישראל גיא פרי. כרגע מתנהלים מגעים לשילוב הקופה החכמה של NCR עם שתי רשתות שיווק גדולות נוספות.

 

קופות השירות העצמי נתקלות במחסום ייחודי ברשתות האופנה, שם למרבית הפריטים מוצמד זמזם שעל עובדי הקופה לנתק עוד לפני שהלקוחות יוצאים מהחנות. חברת tyco האירית הציגה ביריד קופת שירות עצמי ייעודית לחנויות אופנה, שמאפשרת ללקוח לנתק בעצמו את הזמזם לאחר סריקת הברקוד שמופיע עליו בסיוע מכשיר קטן הנכלל בקופה.

 

טושיבה היפנית הציגה ביריד קונספט חדשני שעדיין לא פותח, ששואף לייתר לחלוטין את סריקת המוצרים הידנית באמצעות הנחת סל המוצרים על גבי סורק שיזהה את המוצרים הנכללים בו.

 

קופה בשירות עצמי של NCR קופה בשירות עצמי של NCR צילום: נטע לי בינשטוק

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x