בלעדי לכלכליסט
נסטלה מעמיקה את האחיזה: משתלטת על שיווק מוצרי אסם בחו"ל
נסטלה החליטה להכפיף את האחריות השיווקית לחברות-בנות בכל מדינה. ראש החטיבה הבינלאומית באסם, נילי צור, צפויה לסיים את תפקידה
רכישת המניות שהיו בידי הציבור מאפשרת לנסטלה להעמיק את מעורבותה בקבוצת אסם. ל"כלכליסט" נודע כי נסטלה תעביר את האחריות על תחום שיווק מוצרי טבעול וסלטי צבר בחו"ל לידיה. לפיכך, צפויה נילי צור לסיים את תפקידה כראש החטיבה הבינלאומית של אסם. נסטלה כבר פנתה לצור והציגה בפניה אפשרות להתמנות לתפקיד בתחום הפיתוח העסקי של נסטלה באירופה. צור תוכל לבחור באפשרות זו, או לבחון את המשך פעילותה בקבוצה. השינוי נובע מכך שבכדי לחזק את המוצגים הישראליים באירופה, החליטה נסטלה להכפיף את האחריות השיווקית להם לחברות־בנות של נסטלה בכל מדינה בה מתקיימת פעילות זו.
- אחרי המכירה לנסטלה עובדי אסם יקבלו מענק של כ־17 מיליון שקל
- נסטלה תעניק חסות ראשונה שלה בכדורגל לברצלונה
- נסטלה תקעה את הבחירות באיגוד המזון
צור שציינה בעבר כי ברצונה לנהל את אסם, כיהנה באסם במספר תפקידים ובהם סמנכ"לית השיווק של סלטי צבר. כשחשבה שאין לה אופק ניהולי קבוצה, עזבה אותה לתפקיד סמנכ"לית שיווק ב־yes, אולם חזרה לאסם כעבור כשנה, לתפקיד מנכ"לית חטיבת דגני הבוקר ובהמשך עברה לנהל את סלטי צבר. בתום קדנציות אלו מונתה צור לנהל את פעילות הקפה של נסטלה בהודו ולאחר שצברה ניסיון זה, הקימה אסם את החטיבה הבינלאומית לפעילות הסלטים המצוננים ותחליפי הבשר של טבעול, שנוהלה על ידה.
כזכור, בתחילת החודש ביצעה נסטלה צעד מהותי ראשון בהשתלטותה על החברה, כשמינתה לתפקיד סמנכ"ל הכספים של אסם והמשנה למנכ"ל את ג'ורג' לאמפס שכיהן עד כה כסמנכ"ל כספים של נסטלה באוקראינה. לאמפס החליף את רו"ח פני קימלמן, מותיקי אסם שהועבר לתפקיד משנה למנכ"ל לנושא משאבי אנוש של אסם. בנוסף, העבירה נסטלה את אבי בן אסאייג מתפקידו כמשנה למנכ"ל האחראי על אסטרטגיה, בקרה, פיתוח עסקי ותקציב והוא מכהן כמנכ"ל חטיבת המזון הקולינרי.
כזכור, לפני שנה הגיש קונצרן נסטלה השוויצרי הצעה לרכוש את מניות אסם שבידי הציבור (36.3%) בפרמיה של 25% מעל שווי המניה תמורת 82.5 שקל למניה. המהלך בשווי 3.3 מיליארד שקל נועד לאפשר לנסטלה למחוק את אסם מהמסחר ולהפוך אותה לחברה פרטית. כעבור חודש אושרה ההצעה באסיפת בעלי המניות ברוב של 97%. מאז אושרה העסקה לא נרשמו שינויים מהותיים בפעילות החברה, למעט מחיקתה מהמסחר. רמז לתוצאותיה של אסם בשנה החולפת ניתן למצוא בנתוני סטורנקסט, לפיהם רשמה אסם ירידה של 2% במכירותיה לשוק הקמעונאי המבורקד, זאת בעוד השוק כולו רשם ירידה של 0.5% בלבד. אסם נפגעה בצורה חדה יותר בין היתר בעקבות התחרות שקמה לה מצד המותג הפרטי של שופרסל. בנוסף, התמודדה החברה עם חשש לסלמונלה בסלטי צבר וירידה בביקוש לדגני בוקר בעקבות המשבר ביוניליוור ששיווקה דגנים מזוהמים בסלמונלה.
לפני כשבועיים נחתם הסכם בין אסם ועובדיה במסגרתו יזכו 4,000 העובדים למענק מכירה בהיקף כולל של 20־15מיליון שקל, שיחולק בהתאם לוותק שצברו בחברה. ההסכם נחתם בתום משא ומתן ממושך בין הצדדים שהתנהל תחת איום ועדי העובדים השונים בהכרזה על סכסוך עבודה והשבתת הייצור. בנוסף למענק החד־פעמי שינוע בין 300 שקלים לעובד עם ותק של שנתיים ל־23 אלף שקל לעובד הוותיק בחברה (48 שנה), יקבלו העובדים תוספת קבועה של 250 שקלים במסגרת המתנה לחגים.
אלא שלא כל העובדים שבעי רצון מההסכם כיוון שלטענתם לא הבינו כי הסכום אינו אחיד אלא מדורג, ולכן בעוד עובד בעל ותק של 10 שנים שיקבל מענק של 3,300 שקל, יקבלו עובדים חדשים מאות בודדות של שקלים. בנוסף, מוטרדים העובדים מחלוקת הבונוס השנתי בעתיד. "לאורך השנים אסם חילקה בכל שנה בונוס לעובדים בהתאם לתוצאות הכספיות. כעת, משהחברה נמחקה ממסחר והתוצאות לא ידווחו, לא ברור האם נמשיך לקבל את הבונוס ואם כן, על איזה בסיס יחושב". טוען עובד בארגון.