$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

"בשוק הבשר אין לך אפשרויות - או תנובה או דבאח"

תשאול שביצעה רשות ההגבלים לבכירי הענף, ושנחשף לראשונה, שופך אור על הדרכים שבהן שתי שחקניות שולטות בתעשייה שמגלגלת הרבה כסף ועל הפחד של המתחרים. התשאול מגלה גם כי לעתים מוכרים לציבור בשר קפוא כטרי וכיצד בשר נחות מגיע למסעדות יוקרה

נורית קדוש 07:0621.09.16

שוק הבשר בישראל מתנהל הרחק מעיני הציבור. כמו כל תעשייה שמגלגלת כסף רב, מעורבים בו שחקנים גדולים שמוכנים ויכולים לעשות הרבה כדי לשמר את כוחם וכדי להפחית את התחרות שעלולה לפגום בהכנסות שלהם. בשנתיים האחרונות ערכה רשות ההגבלים העסקיים תשאולים לבכירים רבים בחברות שמשחקות תפקידי מפתח, כמו שופרסל, קואופ, בעלי בתי מטבחיים ואף דודי עזרא, נשיא נטו, קבוצת המזון השישית בגודלה. הפרוטוקולים, שהגיעו לידי "כלכליסט", מספקים הצצה נדירה לקרביים של התעשייה שמגלגלת יותר ממיליארד שקל בשנה.

 

שוק הבשר הטרי הכשר בישראל נשלט על ידי תנובה, בעליו של המותג אדום־אדום, ודבאח. שתי החברות מרכזות בידן כוח רב. סמנכ"ל בית המטבחיים רהט חסין כדירי שתושאל על ידי אנשי רשות ההגבלים תיאר את שתי החברות כ"שני כרישים שהשוק בידיים שלהם. הם נלחמים ביניהם ובסוף מישהו יפסיד. אני לא יכול להיכנס לסרט הזה". התשאול של הרשות בוצע במסגרת בדיקה שנועדה לגלות חסמים וכשלים בענף הבשר.

  

שולטים בכל השרשרת

 

כדי להבין עד כמה רבה העוצמה של תנובה ודבאח בענף הבשר, צריך לבחון את האופן שבו השוק הזה בנוי. תהליך הייצור של בשר בקר טרי שמיועד לשיווק מורכב מארבעה מקטעים עיקריים: אספקה (יבוא או גידול של בקר), פיטום במפטמות, שחיטה בבתי מטבחיים ושיווק לרשתות קמעונאיות.

 

תנובה ודבאח, וגם בית המטבחיים חיפה, חולשים כמעט על כל המקטעים האלו. שלוש החברות נמנות עם יבואני העגלים הגדולים שמייבאים לישראל עגלים במשקל של פחות מ־240 ק"ג הפטורים ממכס. עם הגיעם לארץ העגלים מועברים למפטמות, שם הם מקבלים מזון עד להגעתם למשקל המתאים לשחיטה. בארץ פועלות כמה מאות מפטמות עצמאיות לצד מפטמות שנמצאות בקשרי בעלות משותפת עם יבואני העגלים, שעמם נמנות דבאח ותנובה. כדירי אמר לאנשי הרשות על תנובה ודבאח כי "הם המגדלים הכי גדולים בארץ. אם הם לא מגדלים, אז מישהו מגדל בשבילם".

 

 

מחיר העגלים המפוטמים נקבע על ידי המפטמות שמתבססות על מחירונים שמפורסמים על ידי מועצת החלב וארגון מגדלי הבקר לבשר. מועצת החלב מפרסמת אחת לשבעה עד עשרה ימים מחירון שידוע בשם התקליט. בנוסף, ארגון מגדלי הבקר לבשר מפרסם אחת לחודש מחירון מומלץ של עגלים מעדר הבשר המקומי.

 

לאחר הגיעם למשקל הרצוי, העגלים עוברים לשחיטה בבתי המטבחיים, שם הם נשחטים ובשרם מפורק. בשוק הזה תנובה ודבאח שולטות ללא עוררין. בישראל פועלים כיום עשרה בתי מטבחיים לשחיטת בקר, מתוכם חמישה בלבד מוסמכים לבציע שחיטה כשרה. אחד מבתי המטבחיים האלו כלל אינו פעיל. מבין בתי המטבחיים האלו, רק שלושה (תנובה, דבאח וחיפה) מחזיקים ברישיון בית מטבחיים תעשייתי ומוסמכים לייצר מוצרי בשר שפטורים מבדיקות משנה. תנובה ודבאח בלבד מוסמכות ומסוגלות לייצר בשר מפורק, שלא דורש פעולות פירוק נוספות טרם שיווקו.

 

בתי המטבחיים בעלי נתח השוק הגדול ביותר הם אלו של תנובה בבית שאן ושל דבאח בדיר אל אסד שחולשים יחדיו על 77% משוק השחיטה הכשרה לפי נתוני השירותים הווטרינריים ל־2015.

 

אייל מליס, מנכ"ל תנובה אייל מליס, מנכ"ל תנובה צילום: עטא עוויסאת

 

שולטים ברשתות

 

לאחר שהבקר נשחט הוא משווק לרשתות. במקטע השיווק קיימים שחקנים רבים באופן יחסי שמשווקים בשר לא מפורק. אלו כוללים את בתי המטבחיים הגדולים ולצדם עשרות סוחרי בשר שרוכשים שירותי שחיטה מבתי המטבחיים. בניגוד לכך, שיווק הבשר המפורק נשלט על ידי תנובה ודבאח.

 

על עוצמתן של תנובה ודבאח במקטע זה ניתן ללמוד מדבריו של מנהל תחום הסחורה הטרייה בשופרסל שאולי עמיר לאנשי הרשות. כשעמיר נשאל אם ישנם ספקים שהרשת תלויה בהם בתחום הבשר, הוא השיב כי "הספק הכי גדול בבשר הוא אדום־אדום של תנובה. הוא מהווה לדעתי 50% מהמכר, אולי יותר". עמיר הוסיף כי הספק השני בגודלו הוא דבאח. לפי נתוני שופרסל ל־2014, תנובה מספקת לרשת 58% מהבשר ודבאח מספקת 32%. עמיר הסביר לחוקר הרשות כי הבחירה בחברות נובעת מגודלן: "אין הרבה אפשרויות. האחרים קטנים והיכולות שלהם מוגבלות. הם לא יודעים לספק בשר מפורק". התשאול התקיים שנה לפני ששופרסל השיקה את המותג הפרטי שלה שהפחית את כוחן של תנובה ודבאח.

 

תנובה ודבאח שולטות בשוק הבשר הכשר, אך הן מהוות גם גורם מהותי בשוק הבשר הלא כשר. כדירי אמר לאנשי הרשות כי "אפשר להגיד שעיקר הבשר הלא כשר הוא של דבאח ותנובה".

 

לידיעת הצרכנים

 

תמלילי התשאולים של רשות ההגבלים חושפים גם מידע רב על תעשיית הבשר, לאו דווקא כזה שנוגע לריכוזיות.

 

כך, למשל, צרכנים יוכלו ללמוד כי ייתכן שמכרו להם בשר קפוא כבשר טרי, והסועדים במסעדות יוקרה יוכלו ללמוד כי ייתכן שהם שילמו מחיר גבוה על סחורה נחותה. לפי כדירי, "יש כאלה שמביאים בשר קפוא מיובא, מפשירים ומוכרים כטרי, והלקוח לא יודע". הסיבה לכך היא כמובן כספית: "הם מרוויחים שקלים בודדים על הבשר הטרי ועשרות שקלים על הבשר הקפוא, כי העלות שלו הרבה יותר נמוכה. יש גם כאלה שמבריחים את הבשר מהשטחים בדרך לא דרך. לפעמים הוא מגיע למסעדות הכי נחשבות".

 

מנגד, התמלילים חושפים גם שעל פי רוב, במסעדות ניתן להשיג את חלקי הבשר האיכותיים ביותר. מנהל תחום איכות הסביבה והווטרינר הראשי של שופרסל ד"ר רוברטו דה לה רוקה סיפר לאנשי הרשות כי "אנחנו מעוניינים בדרך כלל בחלקים הפחות יוקרתיים, כמו זרוע, צוואר ופאלש פילה. המסעדות צריכות את הנתחים הטובים יותר, כמו אנטריקוט. לכן לפני עשר שנים פאפאגאיו פנו אלינו והציעו שנייבא ביחד בשר ונתחלק בנתחים. בסוף זה לא יצא לפועל כי זה הכניס ללחץ את יבואני הבשר".

 

תגובות

 

מתנובה נמסר כי "תנובה מחזיקה בנתח של פחות מ־20% מהשוק. תנובה היתה הראשונה להביא בשר מפולין כדי לתת מענה לדרישות השוק המקומי. נתח השוק שלה בשוק העגלים המפוטמים עומד על 10%. רשות ההגבלים כתבה במחקר שלה בנושא כי היא לא רואה בעיה בקיומה של אינטגרציה אנכית הכוללת בית מטבחיים, מפטמות ויבוא — בהיותה מסייעת להפחתת העלויות. כמו כן, חלק גדול מהקמעונאים הפכו בשנה האחרונה ליבואנים בעצמם". מדבאח לא נמסרה תגובה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x