בטעם לא טוב: עדן טבע מרקט הפילה את תוצאות טיב טעם
הפסדי רשת המזון האורגני שרכשה לפני שנה והירידה ברווחיות זרוע הייצור הביאו לקריסה של 95% ברווח הנקי חרף עלייה של 4% במכירות החנויות הזהות
קבוצת טיב טעם חתמה את הרבעון השני של השנה בהתרסקות של 95.2% ברווח הנקי ל־414 אלף שקל. הירידה החדה נובעת מהפסדים שהסבה לה רשת עדן טבע מרקט, שהקבוצה רכשה לפני שנה, מירידה חדה ברווחיות הגולמית של זרוע ייצור, יבוא ושיווק המזון ומזינוק של 20% בהוצאות בעקבות עלייה בשכר הדירה.
- ויקטורי נכנסת לשוק הוויטמינים: "נמכור ב-30% פחות מהמתחרים"
- מייסד עדן טבע תובע 78 מיליון שקל מאלון רבוע כחול
- הממונה על ההגבלים אישר את מכירת עדן טבע מרקט לטיב טעם
שנה לאחר שטיב טעם זכתה בהתמחרות על רכישת עדן טבע מרקט מרשת מגה תמורת 29.5 מיליון שקל, ביצועי רשת המזון האורגני עדיין פוגעים בתוצאותיה. הפדיון הממוצע למ"ר בחנויות הזהות של טיב טעם עלה ב־4% לעומת הרבעון השני 2015, ואילו הפדיון הממוצע לכלל סניפי הקבוצה רשם ירידה של 16%. לפי דו"חות טיב טעם, הרשת מעריכה שעדן טבע מרקט תגיע לאיזון עד סוף 2016 ותעבור לרווחיות רק ב־2017.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
תוספת הסניפים של עדן טבע מרקט תרמה לעלייה של 20.3% במכירות הקמעונאיות של הקבוצה, שהובילו לעלייה של 21% ברווח הגולמי. עם זאת, הרווחיות הגולמית נותרה בשיעור דומה לזה שנרשם אשתקד. ההפסדים התפעוליים שהסבה עדן טבע מרקט ניכרים היטב ברווח של פעילות הקמעונאות, שהסתכם ב־2.81 מיליון שקל ברבעון השני - צניחה תלולה של 74%. בהמשך לכך נשחקה קשות הרווחיות התפעולית של הקבוצה ל־0.89% בלבד לעומת 4.1% ברבעון המקביל אשתקד.
מכירות כלל קבוצת טיב טעם, הפעילה גם בתחומי הייצור והיבוא, עלו ב־21.7% לכדי 280 מיליון שקל ברבעון השני. עלייה זו נובעת בעיקר מתוספת מכירות עדן טבע מרקט ומהעלייה במכירות זרוע הייצור. אלא ששינוי תמהיל המוצרים שמכרה זרוע הייצור והיבוא גרר את החברה לירידה ברווחיות הגולמית משיעור של 29.77% אשתקד ל־27.97% ברבעון השני של 2016. בהמשך לכך ירדה הרווחיות התפעולית של כלל פעילות הקבוצה מ־3.91% ל־1.38%.
החברה צופה כי מכירות מגזר ייצור, יבוא ושיווק המזון ימשיך להציג צמיחה במכירות בעקבות יבוא מוצרי בריאות עבור עדן טבע מרקט וכן לאור רפורמת הקורנפלקס לפתיחת שוק המזון המקומי ליבוא.
במסגרת דו"חותיה מציינת טיב טעם כי היא ממשיכה במהלכי התייעלות, בצמצום הוצאות וכן בביזור עסקיה למגזרים שונים, זאת תוך התמקדות בפעילות עדן טבע מרקט, פתיחת סניפי טיב טעם חדשים והמשך הרחבת הפעילות של מגזר ייצור, יבוא ושיווק מוצרי מזון.