$
פרסום ושיווק

צופים ובוכים: זינוק במספר התלונות על אמירות פוגעניות, העסקת ילדים ומיניות

מספר התלונות שהוגשו לרשות השנייה ירד ב-40% בשנת 2015, אך בניכוי תלונות על שידורים במהלך "צוק איתן" הוא נותר כמעט זהה; תוכניות הריאליטי עדין מככבות עם סך התלונות המוצדקות הגבוה ביותר

אלירן מלכי 08:3606.06.16
הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו פרסמה את תוצאות הדו"ח השנתי שלה לפיו בשנת 2015 התקבלו ברשות כ-3,000 תלונות (ירידה של 40% משנת 2014) כאשר 79% מהן עסקו בתכנים טלוויזיוניים (בדומה ל-80% בשנת 2014), 8% מהתלונות עסקו בתכנים רדיופוניים (לעומת 10% בתקופה המקבילה) ו-13% היו על נושאים כלליים (לעומת בתקופה המקבילה). רוב התלונות שנמצאו מוצדקות שודרו בתוכניות ריאלטי ופריים טיים. כל תלונה שנייה הייתה על תכניות, כל תלונה רביעית הייתה על חדשות וכל תלונה חמישית על פרסומות. כשליש מהתלונות נמצאו מוצדקות.

 

הרשות מסבירה כי ההבדל בין מספר התלונות בשנת 2015 ל-2014 נבע עקב האירועים הביטחוניים, בהם מבצע צוק איתן, ובשל מספר תלונות גבוה באופן חריג על תכנים ששודרו. בניכוי התלונות על התכנים החריגים, מספר התלונות בשנת 2015 זהה למספר התלונות בשנת 2014 (כ-3,000 תלונות בכל שנה). מאחר ששנת 2014 חריגה, ההשוואה הייתה לדוח של שנת 2013. מהדו"ח עולה כי 62% מכלל התלונות בשנת 2015 היו על תכנים פוגעניים, זאת לעומת 53% מכלל התלונות בשנת 2013. היקף התלונות על אמירות פוגעניות הכפיל את עצמו ועמד בשנת 2015 על 712 תלונות, לעומת 335 תלונות בשנת 2013; בהיקף התלונות העוסקות בילדים חל זינוק, מ-490 תלונות בשנת 2013 ל-605 תלונות ומספר התלונות העוסקות במיניות זינק, מ-353 תלונות בשנת 2013 ל-604 תלונות בשנת 2015. באשר לרדיו עולה כי 84% מכלל התלונות שהתקבלו בשנת 2015 על תכנים המשודרים בתחנות הרדיו האזוריות היו כנגד תכניות. נתון זה כפול מהיקף התלונות שהוגשו כנגד תכניות רדיו בשנת 2013 ואשר עמד על 47% מכלל התלונות.

 

מימין: אוה מדז'יבוז', יו"ר מועצת הרשות השנייה וניר שוויקי, מנכ"ל בפועל של הרשות השנייה מימין: אוה מדז'יבוז', יו"ר מועצת הרשות השנייה וניר שוויקי, מנכ"ל בפועל של הרשות השנייה צילום: יח"צ הרשות השנייה, ענבל מרמרי

 

450 תלונות התקבלו בעקבות "השיר על מושיקו"

 

בשנת 2015 חלה עלייה גדולה במספר התלונות העוסקות בתכנים חדשותיים, 547 תלונות, לעומת שנת 2013, 323 תלונות (זינוק של כ-70%). היקף התלונות על מהדורות החדשות עמד על 24% מכלל התלונות. מהנתונים עולה בין היתר כי בשנת 2015 הוגשו 87 תלונות על מה שמוגדר כחוסר איזון בתכנים, לעומת 34 תלונות בלבד בשנת 2013. גם בנושא הבעת דעה של מראיינים ומגישי מהדורות חדשות חלה עלייה, מ-32 תלונות בשנת 2013 ל-57 תלונות בשנת 2015. תלונות נוספות הגיעו על התנהגות מראיינים. מדובר באמירות קשות של מראיינים או התנהגות לא נאותה כלפי מרואיינים וכלפי הצופים. כאן חל זינוק גדול בתלונות, מ-37 תלונות בשנת 2013 ל-108 תלונות בשנת 2015, כלומר פי 3. כל תלונה שלישית שהוגשה בשנת 2015 לנציבות נמצאה מוצדקת כאשר רוב רובן של התלונות שנמצאו מוצדקות עסקו בתכנים ששודרו בתכניות בפריים טיים. בעקבות שידור "השיר על מושיקו" העוסק בזהות מינית של נער בתוכנית 'הכוכב הבא', התקבלו כ-450 תלונות ברשות השנייה שנמצאו מוצדקות.

 

ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו אמר כי "אני מודה לדוד על דרכו הייחודית לטיפול בפניות הציבור ובתלונות באופן, שלא רק מונע הפרות, אלא גם מנסה להנחיל לשוק נורמות אתיות ומקצועיות יותר".

 

נציב פניות הציבור דוד רגב מסר כי, "ממצאי דו"ח הנציבות לשנת 2015 מעידים על חוסר נחת הולך וגובר של הצופים על תכניות טלוויזיה ותכנים חדשותיים. ניתוח הנתונים מצביע על כך שמהדורות החדשות, שנתפסו כגורם המשדר את החדשות ומעביר מידע בצורה אובייקטיבית, מאבדות ממעמדן זה. יותר ויותר צופים מצפים לחדשות 'נקיות' ומכאן חוסר שביעות הרצון ההולך וגובר שלהם בכל הנוגע להבעת דעות, לחוסר איזון ולהתנהגות מראיינים. על הזכייניות לתת את הדעת על עמדתו הנחרצת של ציבור הצופים כנגד התכנים הפוגעניים וכנגד חוסר האמון ההולך וגובר במהדורות החדשות".

 

אוה מדז'יבוז', יו"ר מועצת הרשות השנייה, אמרה כי ‏"עלינו לבחון לעומקן את המגמות המתעוררות בחברה ‏הישראלית ולהכיר בהן: הדרישה המוצדקת מצד צופים לאובייקטיביות עיתונאית מלאה בשידורי ‏החדשות, ובכלל זה בבחירת הניסוחים של מגישים, פרשנים ואפילו הכותרות הכתובות. הציבור ‏אף מביע תרעומת באשר לאורך מהדורות החדשות וכלפי השינויים התכופים בשעות סיום ‏המהדורה ותחילת שידורי תכניות הפריים-טיים, שלעתים השתנו מיום ליום. נקודה נוספת שעלינו ‏להתייחס אליה היא הדרישה המוצדקת לפקח על השפה והתכנים המשודרים בתכניות ‏המציאות, ובכלל זה תכנים פוגעניים כלפי נשים, מיעוטים, להט"בים וקבוצות אחרות בחברה ‏הישראלית. אני קוראת לציבור להמשיך ולפנות לנציב תלונות הציבור של הרשות השנייה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x