עוד קצת תחרות: משרד הכלכלה הגדיל ב-13% את מכסת הגבינה הצהובה
הזוכים במכרז החדש ליבוא גבינה צהובה פטורה ממכס: רמי לוי, נטו, שופרסל, תמיר, ויליפוד, סיימן, ישרקו ודילר
במכרז של השנה שעברה זכו החברות נטו, סיימן וגד. בעוד המכרז הקודם עמד על 4,800 טונות של גבינה צהובה פטורה ממכס, השנה הגדילו את המכסה ל-5,400 טונות. מדובר על עלייה של 12.5%.
הזוכים התחייבו למחיר לצרכן של 3.4-4.3 שקלים ל-100 גרם גבינה צהובה. מדובר על מחירים דומים למחירי הגבינות בפיקוח - שעומדים על 4.3 שקלים לגבינת עמק במעדניה, ועל 4.1 שקלים לגבינת גלבוע.
לפי נתוני סטור נקסט, היקף המכירות הכמותי בשוק הגבינות ההצהובות אמור לעמוד ב-2015 על 19,600 טונות. כך, המכסות לייבוא פטור ממכס מהוות נתח של 27.5% מהשוק.
למרות הפתיחה המשמעותית של השוק ליבוא, נתוני סטור נקסט לינואר-ספטמבר שורסמו ב"כלכליסט" הראו כי המתחרות החדשות לא הצליחו לפגוע במעמד של מובילת השוק, תנובה. תנובה, שהחזיקה בתשעת החודשים הראשונים של 2014 בנתח שוק 81.6% בכלל קטגוריית הגבינות הצהובות, ירדה בתקופה המקבילה ב-2015 ל־81.1%. טרה, המחלבה המקומית הקטנה (שבבעלות קוקה קולה ישראל), היא שספגה את המכה וירדה מ־14.1% ל־11% בלבד.
שוק הגבינות הצהובות צמח בתשעת החודשים הראשונים של השנה ב־4.6% כמותית ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בצמיחה מעט גבוהה יותר מזו שנרשמה בשנים 2013 וב־2014 (3% בכל שנה), דבר טבעי לתקופות בהן יש השקות חדשות ופרסום רב בקטגוריה.