$
פרסום ושיווק

מיזם חדש יחבר בין המכולות לספקיות

סירובן של יצרניות המזון הגדולות לספק סחורה לבעלי עסקים קטנים מביא להקמת מיזמים שנועדו לשלוח מזון למכולות השכונתיות ללא עמלת הפצה

נורית קדוש 09:0104.08.15

היקפי הרכש של המכולות השכונתיות אולי קטן יותר מאלה של רשתות השיווק הגדולות, אולם בניגוד לרשתות המכולות הצליחו לשמור על כוחן בשנתיים האחרונות, שבהן נרשמו ירידות חדות בהכנסות שוק המזון. למרות זאת, יותר ויותר יצרניות מזון גדולות זונחות את המכולות ומסרבות לספק להן סחורה בניסיון לצמצם הוצאות תפעול. בשל כך נאלצים בעלי המכולות לרכוש את הסחורה דרך סיטונאים, הגובים עמלה המייקרת את המוצר.

 

הנתק הזה בין חברות המזון למכולות ‑ 6,000 במספר שמחזור מכירותיהן עומד על 10 מיליארד שקל בשנה ‑ הביא להקמת מיזמים ועמותות להפצת מזון המבקשים לפעול לחיזוק המכולות. אחד מהם הוא מיזם של חברת Free Market, שנועד לרכז את הקנייה מהספקים הגדולים ולהפיץ המוצרים לאלפי בעלי מכולות ומינימרקטים פרטיים ברחבי הארץ.

 

"הספקים הגדולים נטשו את המכולות, ואנחנו מגיעים כעת כגורם ניטרלי שיהווה זרוע של הספקים לפלח המכולות בשוק המזון, הפלח היחיד שצומח בשנים האחרונות", אומר חיים בלשקובסקי, מנכ"ל החברה. בלשקובסקי, לשעבר מנכ"ל פוג'יקום, מחזיק בבעלות על החברה יחד עם שמעון ברט, לשעבר מנכ"ל כתר פלסטיק ומנכ"ל ECI, נעמי פרופר, לשעבר סמנכ"לית פיתוח עסקי בשסטוביץ', ואלון רשי, משקיע פרטי.

 

מכולת בחולון. הספקים ישלמו על מערך ההפצה מכולת בחולון. הספקים ישלמו על מערך ההפצה צילום: תומי הרפז

 

Free Market לא גובה תשלום מהמכולות, אלא מרוויחה עמלת הפצה של 20% מספקיות המזון.

 

החברה הקימה מרכז לוגיסטי באבן יהודה, שאליו נדרשים הספקים לשלוח את הסחורה. במרכז זה 20 עובדים מלקטים את ההזמנות של המכולות, ומשאיות החברה מפיצות את הסחורה לחנויות בתוך 48 שעות.

 

לצורך ביצוע התשלום מהמכולת לספקים, ישראכרט פיתחה ללקוחות Free Market מערכת תשלומים וסליקה ייעודית, והחברה ערבה לכספם של הספקים. "המיזם הזה חדשני בכך שפיתחנו מנוע עם ישרכארט, המעניק לבעל המכולת אובליגו של 100 אלף שקל, שמבוטח על ידי חברת בססח".

 

החברה חתמה כבר על הסכמים עם ספקי מזון רבים, ובהם סוגת, הנמל, ויטה-פרי הגליל, הנקל, קבוצת יבנה, חממה, מיה, טעם וריח. החברה מצויה כעת במו"מ עם שטראוס, ובלשקובסקי צופה חתימה על הסכם עם עוד כ־50 ספקים גדולים. לדבריו, מהלך הפיילוט הסתיים במאי, ובימים אלה החלה החברה בפעילות סדירה וכבר גייסה למעלה מ־140 מכולות ומינימרקטים. היעד של בלשקובסקי הוא להגיע ל־850 בעלי עסקים פרטיים עד סוף 2015, ול־2,500 עד סוף 2016.

 

Free Market אינו הארגון היחיד שנועד לספק שירותי הפצה למכולות. עמותת "פורום מזון ומכולות", בראשות היזם אלי סתווי, הקימה מערך רכש מרוכז למכולות. העמותה תנהל את הפן הלוגיסטי של המיזם, ורמי לוי יערוך את הקניות עבור המכולות שיזכו לתנאי סחר משופרים. המימון למיזם, עד 2 מיליון שקל, מגיע מהסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה. ההתארגנות קיבלה מרשות ההגבלים פטור מהסדר כובל, שהצטרף לפטור דומה שהעניק לפני כחודשיים הממונה על הגבלים עסקיים להתאגדות נוספת של המכולות מול הספקים.

 

הפטור ניתן בעקבות בקשה של מיזם חברת "מכולת בשכונה", שבבעלות טל אנגלנדר ומשה מקסימוב, ומטרתה לאגד את המכולות השכונתיות ולבצע עבורן את המו"מ המסחרי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x