$
פרסום ושיווק

הזוכות בפרס קמעונאי השנה של "כלכליסט": גלי פייגין ויעל אבידור, בעלות DeVine

רשת מתנות מעוצבות למגזר החרדי, שירות מינוי יין עד הבית, מרכול שנותן טיפול אישי לכל לקוח, אתר שמנסה לשבור את המונופול בשוק סכיני הגילוח, רשת מזון וציוד לחיות ובתי קפה בצפון שהופכים בלילה לברים. שישה עסקים קטנים התחרו היום בגמר תחרות קמעונאי השנה של "כלכליסט" וכאל

אורנה יפת 16:4428.01.15
הזוכה בגמר תחרות קמעונאי השנה 2014 של "כלכליסט" וחברת כרטיסי האשראי כאל, שנערך היום (ד') בבורסה לניירות ערך בתל אביב, הוא מיזם DeVine בבעלות גלי פייגין ויעל אבידור. השתיים הקימו אתר המתבסס על מודל שקיים בחו"ל ומציע לחובבי יין מינוי מיוחד הכולל משלוח יינות בוטיק עד הבית. במקום השני זכה המיזם XBlade לממכר סכיני גילוח דרך האינטרנט, שהקימו קרן רגב לוטן ויניב רייכנברג במטרה לשבור את המונופול של ג'ילט בתחום. למקום השלישי הגיעה רשת כלי הבית משיח כלים נאים, בבעלות דניאל ברוך ויאיר זילברצן, המוכרת מתנות וכלי נוי למגזר החרדי ופועלת בבני ברק ובאזור ירושלים. הזוכים יקבלו פרסים בגובה 10,000 עד 25 אלף שקל.

 


 

עסקים קמעונאיים קטנים רבים הגישו מועמדות לתחרות, שנערכת זו השנה השנייה. הם נבחנו בפרמטרים של ניהול ותוצאות עסקיות, אסטרטגיה ושיווק, שירות ואחריות חברתית. המועמדים עברו בחינה של רואה חשבון ולקוח סמוי. לאחר שלב חצי הגמר שנערך לפני שבועיים עלו שישה עסקים לגמר.

 

צוות השיפוט כלל את עורכת "כלכליסט" גלית חמי, מנכ"ל כאל דורון ספיר, מנכ"לית אלון רבוע כחול לימור גנות, בעלי משרד הפרסום יהושע TBWA רמי יהושע, מנכ"ל S2R ייעוץ אסטרטגי ד"ר איתי שילוני, סמנכ"ל לקוחות עסקיים בכאל אחיה פריד, עורך מדור פרסום, שיווק ומדיה ב"כלכליסט" עמיר קורץ, רואי החשבון שאול טבח והדס נסים מפירמת בייקר טילי וזוכה תחרות קמעונאי השנה הקודמת מתן שיינפלד, בעלי בלו בלו בריכות שחייה.

 

מלבד שלושת הזוכים התמודדו היום בגמר רשת בתי הקפה RENE מצפון הארץ — בית קפה חלבי בשעות הבוקר שהופך לבר בלילה. הסניף הראשון הוקם בידי גולן בן עטיה לפני 12 שנה בראש פינה, ועם השנים התרחבה הרשת לכרמיאל וטבריה. בחודש הבא ייפתח סניף נוסף בקריית מוצקין.

 

הזוכות בתחרות מקימות חברת Devine גלי פייגין (מימין) ויעל אבידור. "זיהינו נישה של אנשים עסוקים שלא רוצים לקנות יין בסופר" הזוכות בתחרות מקימות חברת Devine גלי פייגין (מימין) ויעל אבידור. "זיהינו נישה של אנשים עסוקים שלא רוצים לקנות יין בסופר" צילום: עמית שעל

 

עסק נוסף שהתמודד בגמר הוא רשת TEN לחיות, המשווקת מזון וציוד לבעלי חיים במשלוח עד הבית. מנכ"ל הרשת הוא קינן ממן, שנקרא לחברה כדי להבריא אותה לאחר שנקלעה למשבר, ומאז היא מציגה צמיחה ושואפת להוביל את התחום בארץ.

 

עוד התחרה בגמר סופר דבש וקינמון, סופרמרקט בשכונת נווה רסקו ברמת השרון, שהוקם בשנת 2008 בידי ירון יעקב אוגלי, אשר פרש מלימודי ראיית חשבון כדי להגשים חלום ולהקים עסק. העסק מבדל את עצמו מרשתות מזון גדולות שפועלות סביבו באמצעות שירות אישי והתמקדות במשלוחים עד הבית, לעתים אפילו של מוצר בודד. במהלך השנה הקרובה מתכנן המייסד להקים סניף בצפון תל אביב.

 

גלית חמי, עורכת "כלכליסט", אמרה בטקס ההכרזה: "לעומת הרשתות הגדולות - עולם שלם של ענקים טורפניים, שעיקר המלחמה שלהם הוא מי יכבוש עוד נתח - בעולם של הקמעונאים הקטנים כללי המשחק הם שונים. היעד הראשון הוא לשרוד. חלק מהעסקים שנרשמו לתחרות השנה הספיקו לעבור משברים, להתאושש, להמציא את עצמם מחדש ולבדל את עצמם מול הלקוח, בעיקר ברמת השירות, ביחס האישי ובטיב המוצרים. זה הנשק הלא קונבנציונלי שיש לאותם קמעונאים קטנים מול רשתות הענק, שעבורן הלקוח הוא אחד מיני אלפים".

 

עמיר קורץ, עורך מדור פוש ב"כלכליסט", ציין בטקס כי "המטרה של המיזם היא לתת דחיפה לעסקים קטנים, שגדודי יועצים, פרסומאים או בנקאים לא מחזרים אחריהם. השנה היו לנו הרבה מועמדים שמוכרים בעיקר דרך הרשת. אין ספק, אנו רואים יותר ויותר שהמסחר הקמעונאי הולך לשם".

אחיה פריד, סמנכ"ל לקוחות עסקיים בכאל, אמר למתחרים מעל הבמה: "אמנם העסקים שראינו כאן מכונים עסקים קטנים, אבל איכות הניהול, החשיבה השיווקית היצירתית והתובנות הקמעונאיות - כל אלה מראים שאף שאתם קטנים בגודל, אתם ממש גדולים בקמעונאות. ייתכן שבעולם הצרכני של היום, שממוקד כולו בצרכן, שהולך לסופר־פרסונליזציה ולהתאמה מיקרו - אולי ננו - קמעונאית, יש לא מעט עדויות שזה עידן העסקים המכונים הקטנים".

 

מקום ראשון: מיזם DeVine

הלימודים המשותפים בארה"ב הולידו מיזם לשיווק יין

 

מיזם משלוחי היין DeVine הוקם בידי גלי פייגין ויעל אבידור, שנפגשו בארה"ב כשלמדו יחד לתואר שני במינהל עסקים באוניברסיטת נורת'ווסטרן. המיזם מתמקד בשיווק יין עד לבית המנויים, וכל משלוח כולל שישה בקבוקים — חלקם מיובאים מחו"ל וחלקם של יקבי בוטיק ישראליים. השתיים מספקות שירות מהיר ללקוחות במייל, בפייסבוק ובטלפון.

 

פייגין ואבידור הקימו את המיזם ב־2013, לאחר שנתקלו בארה"ב באתר שמוכר יין למנויים והתלהבו. שנה לאחר מכן כבר התחיל המיזם להציג רווחים. "נפגשנו בבית הספר קלוג בשיקגו, ושם התוודענו לרעיון", הן מספרות. "כשחזרנו לארץ התחלנו לגלגל את הרעיון ושאלנו את עצמנו איך יכול להיות שאין בישראל אפשרות לעשות מינוי למשלוחי יין".

 

השופטים בתחרות קמעונאי השנה השופטים בתחרות קמעונאי השנה צילום: עמית שעל

 

ספק היין של DeVine הוא חברת דיירקט וויינס, שמספקת יינות מחו"ל ליזמיות בישראל בבלעדיות.

 

לדברי השתיים, הן זיהו נישה של "אנשים עסוקים שלא רוצים לקנות יינות בסופרמרקט ומנגד לא ייסעו עד היקב כדי להביא יין איכותי". המיזם כולל שירות משלוח של יינות ייחודיים עד הבית, שמחיר המדף שלהם נע בין 70 ל־120 שקל לבקבוק. מחיר כל בקבוק למנויים נמוך יותר, 58 שקל. לדבריהן, "אנחנו עומדות מאחורי היין שאנחנו מוכרות, ומחליפות את הבקבוק מיד למי שלא מרוצה ממה שקיבל".

 

פייגין עבדה בעבר בתחום ניהול מוצר ופיתוח עסקי במוטורלה וב־HP. אבידור היא רואת חשבון בהשכלתה שעבדה בפיתוח עסקי בג'ונסון אנד ג'ונסון בארה"ב ובקרן ההון סיכון מדיקה בישראל.

 

"המעבר לעצמאות היה כמו לקפוץ למים קרים לעומת הנוחות, הפינוק והביטחון שהיו לנו לפני. אבל אין מה להשוות. אנחנו שמחות מאוד על השינוי. אנחנו עושות הכל בעסק - מסחיבת ארגזים ועד לאסטרטגיה וניהול כספים. זה עסק שיש לו המון פנים - אנחנו גם יבואניות, גם מתעסקות בלוגיסטיקה של ניהול מחסן ושילוח וגם מעורבות בשיווק ובמכירות".

 

השתיים אומרות כי כעצמאיות אין להן שעות עבודה מוגדרות. "המשרדים שלנו קרובים לבית, אז גם אם צריך ללכת באמצע היום הביתה לילדים, אנחנו ממשיכות לעבוד בערב. יש לנו עובדת קבועה במשרד, שהיא עולה חדשה מארה"ב ועושה את העבודות המשרדיות, וסך הכל אנחנו חמישה עובדים בחברה".

 

היעד של היזמות הוא להפוך לעסק קמעונאי מוביל בתחום היין בשנים הקרובות, שיתחרה ביבואנים המובילים בענף, חברת הכרם ושקד.

 

DeVine

תחום פעילות: מיזם אינטרנטי לשיווק יינות בוטיק למנויים קבועים

בעלים: גלי פייגין ויעל אבידור

שנת הקמה: 2013

עוד משהו: מעסיקות עולה חדשה ושני עובדים מעל גיל 50

 

מקום שני: XBlade

שני ההייטקיסטים הקימו עסק אינטרנטי לסכיני גילוח מוזלים

 

למקום השני הגיע המיזם האינטרנטי אקס בלייד (XBlade) שהוקם על ידי קרן רגב לוטן, מנהלת מוצר לשעבר בקומברס, ויניב רייכנברג, יועץ עסקי לשעבר לחברות הייטק. המיזם עוסק בשיווק אינטרנטי של סכיני גילוח, והוקם ב־2012 כדי לנסות לתת מענה למחירים הגבוהים של סכיני הגילוח בארץ.

 

קרן רגב לוטן ויניב רייכנברג, בעלי XBlade קרן רגב לוטן ויניב רייכנברג, בעלי XBlade צילום: עמית שעל

 

סכיני הגילוח של אקס בלייד מיוצרים בגרמניה ונשלחים מהמרכז התפעולי של המיזם ישירות לתיבת הדואר של הלקוח.

 

שנתיים אחרי הקמת האתר כבר כולל העסק 35 אלף לקוחות שביצעו ממנו הזמנות. "כשיצאנו לדרך לפני שנתיים, 90% מהשוק היה שייך למותג סכיני הגילוח ג'ילט. יש מעט מוצרי צריכה בסיסיים עם נתח כזה. שנתיים לאחר מכן מרגישים שכבר יש אלטרנטיבות. בחרנו לשמור על מחירים נמוכים מבלי להתפשר על איכות ושירות. ייבאנו שיטות הייטק לעולם מסורתי ואנחנו נעזרים הרבה בכלים אינטרנטיים בפנייה שלנו ללקוחות", אומרים השניים.

 

"במקום פרסומת יקרה בטלוויזיה הפקנו וידיאו ייחודי ששולב באתר. ההסבר האינפורמטיבי הסתמך על הרבה הומור, יצר הפצה ויראלית ואף נכנס לתוכניות טלוויזיה. במקום שלטי חוצות תלינו פוסטרים עם פוליטיקאים ידועים חצי מגולחים. זה יצר הרבה באזז והוביל לחשיפה גדולה למותג".

 

XBlade

תחום פעילות: אתר שמשווק סכיני גילוח ללקוחות באופן ישיר עד הבית

שנת הקמה: 2012

בעלים: קרן רגב לוטן ויניב רייכנברג

עוד משהו: חולמים לשבור את השליטה של ג'ילט בשוק סכיני הגילוח בישראל

 

מקום שלישי: משיח כלים נאים

הרשת הירושלמית שמתמקדת במתנות וכלי נוי למגזר החרדי

 

למקום השלישי הגיעה חברת משיח כלים נאים. מדובר ברשת קמעונאית לממכר מתנות וכלי נוי הפועלת במגזר החרדי. בעלי הרשת הם דניאל ברוך, שלמד הנדסת תעשיה וניהול במכללה להנדסה בירושלים ויאיר זילברצן, המחזיק בתואר שני בניהול וכלכלה מהאניברסיטה הפתוחה. לרשת חמש חנויות בירושלים ובני ברק והיא מפעילה מחסן מרכזי בבית שמש.

 

דניאל ברוך ויאיר זילברצן, בעלי משיח כלים נאים. במקום השלישי דניאל ברוך ויאיר זילברצן, בעלי משיח כלים נאים. במקום השלישי צילום: נעם ריבקין פנטון

 

הרשת היא היחידה בתחומה במגזר החרדי, והמתחרות שלה הן חנויות יודאיקה ומתנות אחרות הפועלות בשכונות החרדיות. הרשת מעסיקה 16 עובדים, וברוך משמש גם כקניין של הרשת שמייבאת בעצמה את רוב מוצריה מסין. כך חוסכת הרשת פערי תיווך ונותנת מענה לצורך בהוזלת מחירים.

 

"קהל היעד שלנו הוא המגזר החרדי וחשוב לנו להעסיק עובדים חרדים כדי שתהיה להם הבנה עם קהל הלקוחות שלנו", אומר ברוך. "הגדרנו לעצמנו מטרה לבדל את עצמנו בעזרת שירות לקוחות מקצועי ואדיב. אנחנו שואפים להתרחב גם למגזר הערבי כי זה קהל שאוהב את המוצרים שלנו".

 

הרשת מנסה להשתלב בתוך הקהילה שבה היא פועלת ומבדלת את עצמה על ידי מתנות שמעוצבות בהתאמה אישית לכל לקוח. "לקוח שרוצה אריזה מעוצבת משלם על כך בנפרד, בין 100–10 שקל, בהתאם לאריזה", אומר ברוך.

 

משיח כלים נאים

תחום פעילות: רשת קמעונאית שמוכרת מתנות וכלי נוי למגזר החרדי

שנת הקמה: 2011

בעלים: דניאל ברוך ויאיר זילברצן

עוד משהו: רוצים להתרחב גם למגזר הערבי

בטל שלח
    לכל התגובות
    x