לקרוא ספר ליד הקפה: מייסד רשת לנדוור מצטרף לסטימצקי
ניר כספי, יו"ר ומבעלי רשת בתי הקפה, הפך למשנה למנכ"ל סטימצקי ויקבל אופציה לרכוש 10%. "תמיד נמשכתי לחברות שצריכות טיפול מיוחד"
הבייבי החדש של מייסד לנדוור: ל"ידיעות אחרונות" נודע כי ניר כספי, מבעלי רשת בתי הקפה, מצטרף לסטימצקי, עם אופציה לרכוש 10% ממנה. כספי יהיה המשנה למנכ"ל אייל גרינברג – בנה של ג. יפית, וחבר ותיק שלו – ולפי ההערכה, בהמשך הניהול בפועל ייעשה בידיו, במקביל להיותו שותף ויו"ר ברשת בתי הקפה.
סטימצקי נרכשה בידי משפחת גרינברג ושותפים לפני כחצי שנה מקרן מרקסטון, לאחר שנקלעה בהפסדים, גם בשל חובות שהקרן העמיסה עליה. כספי וגרינברג יובילו את שיקום הרשת, ובמקביל להחזרתה לרווחיות, ירחיבו את תחומי פעילותה.
כספי (37), נשוי + 2, מביא עימו ניסיון רב בתחום הזכיינות והפעלת רשת. ב־2004 הוא הקים את לנדוור עם עופר קורן ואורן מאור. שלושתם היו בעלי ברים בתל־אביב והכירו מחיי הלילה.
דודו של כספי שלי פדרמן, מבעלי חברת קפה לנדוור ובעבר מבעלי עלית, רצה לרענן את מותג הקפה השחור שלו, והתחבר לשלישייה, שהבטיחה לו חשיפה לקהל צעיר. הם פתחו בית קפה תחת שם המותג בתל־אביב, ברחוב אבן גבירול ואחריו גם בגן מאיר, וכיום הרשת מתרחבת במהירות גם בפריפריה, ומחזיקה יותר מ־40 סניפים. לפני שנתיים הצטרף לרשת כשותף יריב לרנר, השותף גם בחברת ההימורים קווינקו.
כספי היה אחראי בלנדוור על מיקומים, גיוס זכיינים, תפעול ורגולציה. "אייל שגייס אותי מומחה בשיווק, ואני מומחה בתחום התפעול", אמר כספי ל"ידיעות אחרונות". "אחרי 10 שנים באזור הנוחות של לנדוור, סטימצקי זה אתגר חדש עבורי.
"תמיד נמשכתי לתחום של חברות שצריכות טיפול מיוחד. למרות שמדובר בספרים, ולא בקפה ומזון, יש מכנה משותף בין הרשתות, כי שתיהן מותגים ותיקים ואהובים. לנדוור קיים משנת 1979 וסטימצקי מ־1925. מדובר במותגים על־זמניים, אייקונים. למרות כל הבלגן שהיה, סטימצקי היא מותג מוביל. בשלב ראשון נשפר את הניהול ברשת, ואחר כך נמשיך עם החזון המחודש".
הקשיים של סטימצקי החלו באפריל. הרשת לא עמדה בתשלומים לספקים, והמצב הידרדר במהירות. חלק מהוצאות הספרים חדלו לספק לה סחורה, וגם כיום חסרים ספרים בחנויות שלה.
הרשת צברה חובות של 130 מיליון שקל, רובם הלוואות שהעמיסה עליה מרקסטון ונלקחו לטובת עסקים כושלים של הקרן. אמיר קס ז"ל, ממנהלי הקרן, היה אחראי על סטימצקי. מרקסטון רכשה את סטימצקי ב־2005 מארי סטימצקי ב־55 מיליון דולר, ובעת מכירתה לא קיבלה דבר.
באוגוסט קנתה את הרשת ג. יפית עם שותפים, והיא ובנה אייל מחזיקים יחד 38% מהמניות. עם הרכישה אמרה כי תרחיב את מגוון המוצרים ברשת. בכוונתה להיכנס באופן מסיבי לתחום הקניות המקוונות, כאשר המודל העומד לנגד עיניה הוא אמזון.